اگر مدارک شناسایی گم یا دزدیده شد چه کار کنیم؟

به گزارش سیلور 7، آیا تا به حال برای شما پیش آمده که مدارک شناسایی، کارت های بانکی و یا مدارک هویتی خود را گم نموده باشید و این سوال پیش آمده که در این زمان چه باید کرد؟

اگر مدارک شناسایی گم یا دزدیده شد چه کار کنیم؟

این که در یک روز، یک ساعت و یک لحظه، مدارک خود را گم کنید یا طعمه یک کیف قاپ شوید، اتفاق بسیار ناخوشایندی است. فرد احساس می نماید بخش مهمی از هویت و زندگی خود را گم نموده است. بعد از چند دقیقه به راه های پیدا کردن مدارک فکر می نماید. این مدارک ممکن است شناسنامه، کارت ملی، پاسپورت، گواهینامه رانندگی و کارت های اعتباری بانکی باشد. در این مطلب از خبرنگارانمگ به موضوع اقدامات فوری هنگام گم شدن مدارک هویتی می پردازیم.

اقدامات فوری هنگام گم شدن مدارک هویتی

بلافاصله پس از کیف قاپی یا گم کردن مدارک هویتی، با پلیس 110 تماس گرفته و ماوقع را توضیح داده و صورتجلسه دریافت نموده و اعلام مفقودی مدارک خود را ثبت نمایید.

پس از آن می توانید موارد احتمالی طرق پیدا شدن آن ها را آنالیز کنید.

شرکت پست با طراحی سرویسی به نام پست یافته شرایطی ایجاد نموده تا افراد بتوانند با مراجعه به سایت http://postyafteh.post.ir این شرکت به پیگیری شرایط مدارک مفقود شده خود از جمله کارت بانکی و کارت ملی خود بپردازند.

براین اساس فرد با ورود به سایت شرکت پست و قسمت پست یافته با وارد کردن نام، نام خانوادگی و نام پدر خود می تواند آگاه گردد آیا مدارکش به دفاتر پستی تحویل داده شده یا خیر؟

بنابر امکاناتی که این سایت در اختیار کاربران قرار می دهد، بعضی مدارک را به وسیله این سایت می توان جست وجو کرد که این موارد عبارتنداز: شناسنامه، گواهینامه، گذرنامه، کارت های نظامی، کارت ملی، اسناد مالکیت، عقدنامه، دفترچه بیمه، مدارک بانکی، کارت های اعتباری بانکی، کارت دانشجویی و مدارک تحصیلی، کارت بیمه وسائط نقلیه، سند، معاینه فنی و سایر مدارک خودرو، پروانه ها و گواهی ها، لوازم خانگی، انواع چک، انواع کارت شناسایی، اوراق سهام و کارت هوشمند سوخت.

فقط 6 ماه فرصت دارید در پی مدارک خود بروید

نکته مهمی که باید در زمینه گم شدن مدارک هویتی مدنظر داشت این است که همه مدارک پیدا شده تنها تا 6ماه در اداره پست باقی می مانند.

گذرنامه؛ گمشده پر دردسر

پلیس مهاجرت و گذرنامه نیروی انتظامی فرم هایی دارد مخصوص کسانی که گذرنامه خود را گم نموده اند. از شهروندانی که گذرنامه آنان مفقود شده، درخواست می گردد مفقودیت گذرنامه خود را به ادارات صدور گذرنامه اعلام نمایند.

گذرنامه هایی که مفقود می شوند، صاحبان آن ها باید به مدیریت گذرنامه استان مراجعه و اعلام مفقودیت نمایند. در ادارات صدور گذرنامه فرم هایی در اختیار مراجعه نمایندگان قرار می گیرد تا مشخصات خود را وارد نمایند تا گذرنامه های آن ها به عنوان گذرنامه فاقد اعتبار ثبت گردد.

رسیدگی به گذرنامه های مفقود شده 6ماه طول می کشد.

برای پیگیری کارت ملی مفقود شده چه باید کرد؟

افراد با مراجعه به سامانه www.sabteahval.ir، می توانند مدارک (کارت شناسایی ملی/کارت هوشمند ملی/ شناسنامه) مفقود شده خود را با وارد کردن شماره ملی پیگیری نمایند که این جستجو تنها از میان مدارکی است که در اختیار سازمان ثبت احوال قرار گرفته است.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 22 تیر 1402 بروزرسانی: 22 تیر 1402 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 2313

به "اگر مدارک شناسایی گم یا دزدیده شد چه کار کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر مدارک شناسایی گم یا دزدیده شد چه کار کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید