مقدار شگفت انگیز طلا در هسته زمین دقیقا چقدر است؟ ، ماموریت ناسا برای استخراج فلزات گرانبها از سیارک سایکی

به گزارش سیلور 7، دانشمندان می گویند طلایی که در معدن ها پیدا می کنیم، تنها کسری کوچک از طلایی است که هسته زمین وجود دارد؛ 99 درصد از طلای زمین در هسته است.

مقدار شگفت انگیز طلا در هسته زمین دقیقا چقدر است؟ ، ماموریت ناسا برای استخراج فلزات گرانبها از سیارک سایکی

به گزارش خبرنگاران و به نقل از iflscience، اگر فلزات گرانبها به میزان ای که در هسته زمین وجود دارند، در پوسته هم وجود داشتند، دیگر گرانبها نبودند. طلایی که ما در معادن پیدا می کنیم، کسری کوچک از چیزی است که در هسته زمین وجود دارد.

در حال حاضر، شما روی یک معدن طلا ایستاده اید. بر اساس یک محاسبه، آن قدر طلا در زمین وجود دارد که می توانید تک تک زمین های این سیاره را تا عمق 50 سانتی متری بپوشانید. پس چرا طلا کمیاب و گرانبها است؟ زیرا تقریبا تمام آن در دل هسته سیاره است، و حتی بلندپروازترین معدنچیان هم نمی توانند آن را استخراج نمایند.

هسته زمین عمدتا آهن و نیکل است، چیزی که ما به وسیله عبور امواج لرزه ای ناشی از زلزله از میان آن ها کشف کردیم. با این حال، ناخالصی هایی وجود دارند که حضورشان با تغییر چگالی تعیین اما به ندرت شناسایی می گردد؛ مگر اینکه مانند اورانیوم و توریم، رادیواکتیویته آن ها ما را متوجهشان کند.

بنابراین اندازه این ناخالصی ها، از جمله فلزات گرانبها، یک راز باقی ماند. با این حال، در سال 2006، تیمی از دانشمندان راهی برای تخمین آن پیدا کردند. آن ها گفتند که بعضی از سیارک ها احتمالا ترکیب تقریبا مشابهی با زمین به عنوان یک کل دارند، زیرا آن ها نیز از همان قسمت دیسک پیش سیاره ای تشکیل شده اند.

با میزان گیری ترکیب شهاب سنگ های کندریتی کربن دار که از این سیارک ها می آیند، می توانیم محاسبه کنیم که چه اندازه از هر عنصر روی زمین وجود دارد. غلظت های موجود در پوسته و گوشته را که در خصوص آن ها می دانیم کم کنید، می بینید که از هر کدام چه اندازه در هسته وجود دارد.

البته شرایط به علت تفاوت در نحوه تکامل زمین و اجرام کوچکتر پیچیده می گردد. با وجود تفاوت ها، یک تیم تحقیقاتی به رهبری پروفسور برنارد وود از دانشگاه مک کواری، مدلی برای شرح این مسیرهای متفاوت ایجاد کردند و راهی برای تایید نسبی آن یافتند. آن ها این طور در نظر گرفتند که عناصری که در آهن مایع حل نمی شوند، در هسته هم وجود ندارند. در نتیجه، این ها در پوسته زمین بسیار بیشتر از آن چیزی هستند که اگر سیاره همگن بود، انتظارش را داشتیم. در این فرآیند، آن ها بعضی ناهنجاری ها را در غلظت عناصر در گوشته زمین شرح دادند که پیش از این زمین شناسان را متحیر نموده بود.

وود و همکارانش توانستند اندازه هر یک از عناصر محلول در آهن را تخمین بزنند. به طور طبیعی، هیچ کس واقعا اهمیت نمی دهد که چه اندازه سرب یا رنیوم در هسته محبوس شده، ما می خواهیم در خصوص طلا بدانیم. وود گفت: می توانیم بگوییم که بیش از 99 درصد از طلای زمین، در هسته است.

همین منطق نشان می دهد که سیارک های بازمانده، به ویژه آن هایی که تصور می گردد هسته های سیارات کوچک را نشان می دهند، مقادیر زیادی از این عناصر را حفظ می نمایند. رسیدن به این فلزات سخت است، اما بسیار ساده تر از حفاری تا هسته است و به همین علت است که ناسا میخواهد تا دو ماه دیگر کاوشگری را به سمت سایکی (Psyche)، سنگین ترین سیارک شناخته شده، پرتاب کند.

بیشتر بخوانید:

  • رمزگشایی از زمان اولین ظهور حیوانات بر عرصه حیات! | 800 میلیون سال پیش یا قبل تر؟

گزارش های مموریت سایکی اغلب تخمین های مضحکی از ارزش سیارک ارائه می دهند، و این واقعیت را نادیده می گیرند که اگر چنین منبعی از فلزات گرانبها در دسترس قرار می گیرد، اما با فراوانی این فلزات، قیمت ها به شدت کاهش می یابد. همین امر در خصوص مواد معدنی به دام افتاده در هسته نیز صدق می نماید. اگر به نحوی طلاهای آن جا آزاد می شد و کل سیاره را از این طلاها فرش می کردیم، دیگر هیچ کس بابت این فلز پولی پرداخت نمی کرد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 3 شهریور 1402 بروزرسانی: 3 شهریور 1402 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 2328

به "مقدار شگفت انگیز طلا در هسته زمین دقیقا چقدر است؟ ، ماموریت ناسا برای استخراج فلزات گرانبها از سیارک سایکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقدار شگفت انگیز طلا در هسته زمین دقیقا چقدر است؟ ، ماموریت ناسا برای استخراج فلزات گرانبها از سیارک سایکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید