خلا معنوی رسمی موجود در دنیا غرب؛ علت ظهور جنبش های نوظهور

به گزارش سیلور 7، به گزارش خبرنگاران، برنامه شعبده شوم با موضوع آنالیز جنگ نرم و جنبش های معنوی نو پدید، با حضور محمود سیفی (دکترای فلسفه و عرفان سیاسی و اجتماعی و پژوهشگر دانشگاه کاتولیک استرالیا) و وحید سهرابی فر (عضو هیئت علمی گروه فلسفه دین دانشگاه ادیان و مذاهب) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

خلا معنوی رسمی موجود در دنیا غرب؛ علت ظهور جنبش های نوظهور

در این برنامه محمود سیفی با اشاره به اینکه گستردگی جنبش های معنوی نوپدید در بسیاری از مواقع مورد اغراق قرار می گیرد، گفت: اغراق در گستردگی جنش های معنوی نوپدید در بین مردم ممکن است سوتعبیرهای متعددی را به همراه داشته باشد.

وی اضافه نمود: به دلیل دسترسی عرفان های نوظهور به رسانه های مختلف افراد در اغلب مواقع در خصوص میزان اشتیاق مردم این حوزه دچار اشتباه می شوند و همین موضوع می تواند توجه بیش از حد مردم را به این پدیده های نوظهور جذب کند.

پژوهشگر دانشگاه کاتولیک استرالیا با اشاره به این که معین گستردگی جنش های معنوی نوظهور در کشور به تحقیقات و آنالیز های دقیق احتیاج دارد، بیان کرد: جهانی امروز صداها و سلیقه های مختلفی را همزمان ایجاد نموده و پیش می برد، بر همین اساس تنوع در روینمودهای مختلف معنویت نیز در سراسر جهان افزایش پیدا می نماید.

وی با اشاره به این که مقابله با معنویت همانند مقابله با تمامی پدیده های اجتماعی بهترین راه نیست، توضیح داد: اهتمام به امور مقابله ای در مبارزه با عرفان های نوظهور هیچ گاه به یک صدایی منجر نمی گردد.: ناکارآمدی نهادهای دینی متعدد در سراسر جهان از جمله عواملی است که به گسترش جنبش های معنی نوظهور یاری می نماید.

وی اضافه نمود: اکثر افرادی که به جنبش های معنوی نوظهور اعتقاد دارند به اصول و موارد مطرح در ادیان رسمی تعلق خاطر نشان نمی دهند و گمان می نمایند که ادیان مختلف امری غیر عقلانی است.

این دکترای فلسفه و عرفان در مصاحبه با رادیو گفت و گو با اشاره به این که رویکرد انسان گرایانه در معنویت های نوظهور بخش عمده ای از گرایشات مردم به این حوزه را فراهم می نماید، بیان کرد: گرایشات کل گرایانه معنویت های نوظهور می تواند این پدیده را به طور خاص در مقابل تفکر انسان انگارانه خدا در ادیان غربی و اسلام قرار دهد.

وی با اشاره به این که گرایش به معنویت های نوظهور در جهان غرب بسیار بیشتر از ایران است، گفت: خلا معنوی رسمی موجود در جهان غرب باعث شده تا بسیاری از افراد ساکن در این منطقه از کره زمین به جنبش های معنوی نوظهور گرایش بیشتری پیدا نمایند.

در ادامه برنامه شعبده شوم از شبکه رادیویی گفت و گو دکتر وحید سهرابی فر با اشاره به دلیل شکل گیری معنویت های نوظهور، گفت: معنویت جدید اساسا محصولی برای دوران جدید است، بر همین اساس معنویت های مختلف باید با توجه به خواستگاه شکل گیری آن ها مورد آنالیز و تحلیل قرار بگیرند.

وی با اشاره به آنالیز قرون اخیر در جهان، گفت: در قرن شانزدهم مردم شاهد جریانات اصلاح دین بوده اند، چراکه در این قرن افرادی مانند مارتین لوتر در مقابله با پاپ برنامه های مختلف را پیش می برند.

عضو هیئت علمی گروه فلسفه دین دانشگاه ادیان و مذاهب در ادامه اضافه نمود: بعد از قرن شانزدهم تفسیر دین به تعداد اشخاص معتقد به آن دین افزایش پیدا می نماید و تمامی مردم می توانند رای شخصی خود را نسبت به دین داشته باشند.

وی با اشاره به جریان روشنگری در غرب، توضیح داد: در مجموع بسیاری از نظریه های مختلف در غرب به گمان بعضی از افراد اثبات می گردد که عقل انسان برای احتیاج های او کافی است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 4 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 132

به "خلا معنوی رسمی موجود در دنیا غرب؛ علت ظهور جنبش های نوظهور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خلا معنوی رسمی موجود در دنیا غرب؛ علت ظهور جنبش های نوظهور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید