وقتی سخاوت مرگ و زندگی را پیوند می زند

به گزارش سیلور 7، استان کرمانشاه چند سالی است که به جمع اهدا کنندگان عضو در کشور پیوسته است و برای ترویج فرهنگ اهدا عضو گام بر می دارد، اما هنوز برای توسعه این فرهنگ احتیاج به کوشش گسترده تری دارد.

وقتی سخاوت مرگ و زندگی را پیوند می زند

به گزارش خبرنگار از ، قلب هایی که از تپش افتادند تا زندگی را دوباره به جریان بیاندازند لحظه ای که سخاوت، مرگ و زندگی را به یکدیگر پیوند می زند.

مرگی که با سخاوت تمام نجات بخش حیات چندین هم نوع را رقم می زند و بار دیگر نور امید را در قلب هایشان فروزان می نماید و خانه هایشان را گرما می بخشد.

میثم مرادحاصلی جوان 27ساله کرمانشاهی بر اثر مرگ مغزی چندی پیش یکی از همین نجات گرانی بود که زندگی بخش جان 8 نفر از بیمارانی شد که مدت ها چشم انتظار فداکاریش بودند.کم نیستند امثال میثم هایی که چشمان فروبسته خود را چراغ راه بیماران دیگر قرار می دهند و نامشان تا ابد جاودانه خواهد شد، میثم، محمد و غزل جوانان کرمانشاهی که با وسعت قلب خانواده هایشان یک دریا گذشت و ایثار جان بیماران را نجات دادند.

اهدا عضو جریان زندگی دوباره ای را برای بیماران چشم انتظار فراهم می نماید و با توجه به افزایش تعداد بیماران مبتلا به پیوند احتیاج است تا فرهنگسازی در جامعه این اقدام نیک را پر رنگ تر کند.

آیا امکان بازگشت بیمار مرگ مغزی وجود دارد ؟

کریمی مسئول فراهم آوری واحد پیوند عضو استان کرمانشاه در مصاحبه با خبرنگار ، گفت: از زمانی که مرگ مغزی تایید می شود فقط دو روز اعضای بدن زنده هستند بعد از آن به تبعیت از مغز شروع به از کار افتادن می نمایند.

وی با بیان تفاوت بین مرگ مغزی و کما گفت: در مرگ مغزی کارکرد مغز به عنوان فرمانده بدن از بین می رود و هیچ امیدی برای برگشت وجود ندارد، در کما مغز تا حدودی کار می نماید اما سطح هوشیاری پایین است و و امکان اینکه مغز به فعالیت خود برشود وجود دارد.

وی گفت: در بعضی موارد که کار رضایت والدین طولانی می شود، فرصت از دست می رود.

وی ادامه داد : در شرایط ایده آل هر فرد مرگ مغزی می تواند جان 8 بیمار را نجات دهد اما در شرایطی که فرد تصادف نموده باشد ریه ها به علت فشار شدید از بین می رود.

هر 2 ساعت یک بیمار احتیاجمند به پیوند، جان خود را از دست می دهد

در هر 10 دقیقه یک نفر به لیست انتظار پیوند عضو اضافه می شود و هر 2 ساعت یک بیمار احتیاجمند به پیوند، جان خود را از دست می دهد.در حال حاضر در کل کشور حدود 26000 نفر در انتظار پیوند هستند.

رییس امور خیرین معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در مصاحبه با خبرنگار ، گفت: اهدا عضو در استان کرمانشاه از سال 1390 شروع شد و تاکنون 28 مورد اهدا عضو اجرا شده است.سکوتی با اشاره به آمار پایین اهدا عضو در استان کرمانشاه گفت: آگاهی بخشی به شهروندان می تواند زمینه ساز رشد این فرهنگ خدا پسندانه باشد، چرا که بسیاری از شهروندان به دلیل آگاهی نداشتن در این زمینه اقدام نکردند.وی بیان نمود: استان کرمانشاه در سال 96 با ثبت 13 مورد اهدا عضو بالاترین آمار اهدا را در این مدت 7 ساله داشته است.رییس امور خیرین معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه در استان کرمانشاه 280 نفر دارای کارت اهدا عضو هستند، گفت: کار خوبی که در استان در حال اجرا است آموزش سفیران سلامت برای ترویج فرهنگ اهدا عضو در استان کرمانشاه می باشد. سکوتی بیان نمود: در این مدت 7 سال 300 نفر در استان کرمانشاه دچار مرگ مغزی شدند که تنها 28 مورد منجر به اهدا عضو شد که در این رابطه احتیاجمند موافقت و همکاری مردم هستیم تا بتوانیم از مرگ بیماران چشم انتظار اهدا عضو جلوگیری کنیم.

رایگان کردن هزینه بیمارستان و آی سی یو بیماران مرگ مغزی

مجید جیحون تبار مسئول انجمن اهدا عضو استان کرمانشاه در مصاحبه با خبرنگار ،گفت: برای فرهنگسازی در اهدا عضو احتیاج به کار گسترده ای است و باید این فرهنگ در استان کرمانشاه ترویج پیدا کند تا بتوانیم جان بیماران که منتظر عضو هستند نجات دهیم.

مجید جیحون بار گفت: کوشش کردیم با فراوری و پخش برنامه های رادیویی و تلویزیونی و خبری در قالب های مختلف با حضور مدیران انجمن اهدای عضو، کارشناسان و خانواده های اهدا نماینده و عضو گیرنده ها بتوانیم اهمیت فراوان زندگی بخشی را به همه افراد بازگو کنیم.

وی گفت: برای رایگان کردن هزینه بیمارستان و آی سی یو بیماران مرگ مغزی که اهدا نماینده عضو هستند پیگیری کردیم که خوشبختانه به نتیجه رسید و هم اکنون دستورالعمل رایگان شدن هزینه بیمارستان بیماران مرگ مغزی که اعضای خود را اهدا مینمایند از سوی وزارت بهداشت و درمان به کلیه بیمارستان ها ابلاغ شد.

مجید جیحون تبار گفت: انسان هایی که اهدای عضو می نمایند در واقع به انسان ها بیماری که در آستانه مرگ هستند امتیاز تجدید حیات می دهند. وی گفت: بعضی از افراد در جامعه ما وجود دارد که به سبب کار های خطیر و ارزشمند برجسته و شاخص می شوند در حالی که فرد اهدا نماینده از جان خود مایه می گذارد و فرصت تجدید زندگی به فرد در حال مرگ می دهد لذا ما باید فرد اهدا نماینده را بسیار تکریم و مورد حمایت معنوی قرار دهیم.

راه اندازی بخش پیوند قلب در کرمانشاه

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در مصاحبه با خبرنگار ،گفت: بستر های لازم برای راه اندازی بخش پیوند قلب در کرمانشاه فراهم شده و منتظر صدور مجوز لازم هستیم. محمودرضا مرادی با اشاره به انجام اولین پیوند کلیه در کرمانشاه در سال 68، گفت: از آن موقع تا کنون 1650 مورد پیوند کلیه در این استان اجرا شده، همچنین 156 مورد پیوند قرنیه و 88 مورد پیوند مغز استخوان طی سال های گذشته در بیمارستان های کرمانشاه انجام گرفته است. شاید بتوان گفت استان کرمانشاه از مراکز نوپا در آمار اهدا نمایندگان اعضا در کشور باشد، وجود بیمارانی که هر لحظه چشم انتظار یاری هستند و بعضی هم به علت نرسیدن اعضا جان خود را ازدست می دهند نشان از این است که عزم راسخی برای ترویج فرهنگ اهدا عضو در استان کرمانشاه احتیاجمند است .

ز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 22 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 152

به "وقتی سخاوت مرگ و زندگی را پیوند می زند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقتی سخاوت مرگ و زندگی را پیوند می زند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید