با مهم ترین مکان های گردشگری ایران آشنا شوید!

به گزارش سیلور 7، مکان های گردشگری مهم ایران به خاطر محوطه های باستانی، معماری، بناهای تاریخی چند هزار ساله و منطقه ها طبیعت گردی بکر در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت شده اند و هر ساله مسافرهای بی شماری را به سوی خود جذب می کند. یکی دیگر از عامل جذب مسافرها در ایران وجود قوم های مختلف از جمله آذری، کرد، لر، بلوچ، گیلک و… است. تنوع قومی آن و هم چنین آب و هوایی متنوع باعث شده است که ایران یکی از مقصدهای خاص گردشگری جهان به شمار آید. مکان های گردشگری مهم ایران به دو دسته تقسیم می شوند منطقه ها فرهنگی که شامل تاریخ گردی، محوطه های باستانی، موزه ها و… می شود و منطقه ها طبیعت گردی که پدیده های طبیعی چون کوه، دریاچه ، کویر و… را شامل می شود. در این مقاله خبرنگاران مهم ترین مکان های گردشگری ایران را به شما مخاطب اهل سفر معرفی می کند.

با مهم ترین مکان های گردشگری ایران آشنا شوید!

مکان های گردشگری ثبت آثار یونسکو

مکان های گردشگری ثبت آثار دنیای یونسکو تعداد قابل توجهی را در کشور ایران دارد و با آنکه از کشورهای پهناور نیست اما تعداد آثار ثبت شده میراث دنیای یونسکو با کشورهای بزرگ برابری دارد. آثار دنیای ثبت یونسکو آثاری است که در دنیا از لحاظ قدمت، معماری و ویژگی های منحصر به فردی دارد و از همین رو در فهرست آثار دنیای یونسکو قرار می گیرند تا در حفظ و بازسازی آن بیشتر کوشیده گردد. تعدادی از مکان های گردشگری مهم ایران ثبت آثار دنیای یونسکو هستند که در ادامه بخشی از آن برای شما معرفی میگردد.

زیگورات چغازنبیل یکی از قدیمی ترین معابد ایران

اگر در ایران سفر می کنید و مکان های گردشگری مهم ایران را دوست دارید بشناسید یکی از مکان های مهم آن زیگورات چغازنبیل است. این معبد در دوره مفرغ ساخته شده است که متعلق به یکی از قوم های باستانی به نام ایلامیان است. امروزه در استان خوزستان در نزدیکی شوش قرار گرفته است. وجود معبد طبقاتی و معماری منحصر به فردش باعث شد که در سال 1979 از طریق دکتر شهریار عدل به ثبت دنیای یونسکو برسد.

این معبد برای خدای ایلامی اینشوشیناک ساخته شده است و دارای پنج طبقه با چند معبد الحاقی بوده است که امروزه فقط دو طبقه آن به جای مانده است. بسیاری از آثار آن در موزه ملی ایران نگهداری می گردد که از مجسمه، سفال، سکه، آجر لعابدار، گل میخ های تزیینی بر روی دیوارها هستند. این معبد هر طبقه اش از سطح شروع می گردد و مهم ترین ویژگی معماری آن در حدود 2000 ق.م است. زیگورات چغازنبیل یکی از مکان های مهم گردشگری ایران است که شما را با قوم های ایلامیان باستان آشنا می سازد.

تخت جمشید | مکان های گردشگری مهم ایران

تخت جمشید از ساخته های داریوش هخامنشی و دیگر پادشاهان این دوره امروزه نامی آشنا برای گردشگران ایرانی و گردشگران خارجی به شمار میرود. قدمت این تختگاه آیین باستانی به حدود 500 ق.م میلاد باز میگردد و از چندین مجموعه کاخ تشکیل شده است. این که چرا تخت جمشید از مکان های گردشگری مهم ایران محسوب می گردد باید بگوییم که در ابتدا این مکان یکی از مرکز های به جای مانده اولین امپراطوری دنیا است. معماری تخت جمشید معماری تلفیقی به شمار میرود که سرزمین های همجوار چون یونان، نصر، بین النهرین ، آشور گرفته شده است و امروزه با مشاهده معماری سبک نوینی در حدود 500 تا 250 ق.م میلاد را می بینیم.

یکی دیگر از دلایلی دیگری که باعث شده است این مکان در فهرست آثار دنیای یونسکو قرار بگیرد وجود حجاری های مختلف از سرزمین های گوناگون چون لیدیه ، سکاها، سوری، هندی، یونانی و.. هستند که از نحوه پوشش، هدایای آن ها مطلع می شویم. از این رو دیدن این محوطه بزرگ باستانی به شما مخاطب اهل سفر پیشنهاد می گردد که قبل از آن می توانید از کتاب های راهنمای گردشگری این منطقه را مطالعه کنید و یا با یک باستان شناس به گشت و گذار در یکی مکان های گردشگری مهم ایران رهسپار شوید.

پاسارگاد مرکز کوروش هخامنشی

نخستین مرکز کورش که تنها مرکز به جای مانده از وی است شهر پاسارگاد امروز در مشهد مادر سلیمان است که یکی از مکان ها گردشگری مهم ایران محسوب می گردد. این مکان از چندین کاخ دو کوشک یک صفه و یک آرامگاه تشکیل شده است. هنگامی که نام پاسارگاد می آید مقبره کوروش در فکر ایرانی ها تداعی می گردد اما خوب است بدانید که جدای از مقبره نخستین باغ ایرانی در رو به روی کاخ اصلی کوروش ساخته شده است.

امروزه اگر چه اثری از این باغ وجود ندارد اما با حفاری باستان شناسی و نقشه کشی نیز اولین چهار باغ ایرانی تشخیص داده شده است و از آن زمان تا به امروز وجود باغ در معماری ایرانی پیوندی ناگسستنی دارد. اگر به شیراز رفتید خبرنگاران به شما پیشنهاد که از شهر پاسارگاد نیز دیدن کنید و با سبک معماری در زمان نخستین پادشاه هخامنشی آشنا شوید. بسیاری از آثار طلایی و نقره این مجموعه نیز در مجموعه موزه ملی ایران نگهداری می گردد.

تخت سلیمان به همراه دریاچه اسرار آمیز

از مکان های گردشگری مهم ایران تخت سلیمان آتشکده شاهی سلسله ساسانیان است. این آتشکده که به آتشکده آذر گشنسب معروف وده یکی از قدیمی ترین آتشکده های به جای مانده ایران از زمان ساسانی ها است که جدا از آتشکده معابد اناهیتا و میترا را نیز دارد و بسیار حائز اهمیت است. در مقابل تخت سلیمان دریاچه ای است که پر از املاح گوگردی است و در روایات تاریخی آماده است که گنج های بی شمار از آتشکده به داخل دریاچه ریخته شده است اما به خاطر شرایط جوی خاص دریاچه تا سال 1397 کسی تا انتهای این دریاچه عمیق نرفته بود و طی مستندی از سوی آرمین ایثاریان و بهترین غواص های کشور آثار قابل توجهی با دوربین های مخصوص ضد آب در کف دریاچه یافته شد که از گنیجه های مهم ایران امروزه محسوب می گردد.

تخت سلیمان نیز به واسطه معماری فاخر در دوره ساسانی و وجود آتشکده و چند معبد در همین دوران در فهرست آثار دنیای یونسکو ثبت شده است و امروزه یکی از مکان های گردشگری مهم ایران به شمار میرود که حداقل یکبار باید از آن دیدن کنید. وجود دریاچه و اسرار آن که راز سر به مهر گنج های ایرانی را گگردده است عاملی دیگر برای جذب مسافر در این مکان به شمار می آید و بهترین مکان برای شنیدن قصه های تاریخ باستان است.

باغ های ایرانی | مکان های گردشگری مهم ایران

در سال 2010 باغ های ایرانی به ثبت دنیای رسید که یکی از مهم ترین آثار گردشگری ایران ایجاد باغ در زمین های خشک کویری است. این باغ ها به خاطر سیستم آب رسانی دقیق و مهم شان در فهرست آثار دنیای یونسکو ثبت شده اند. قدمت باغ های ایرانی به غیر از باغ پاسارگاد در نزدیکی شهر شیراز به دوران صفوی و قاجار باز میگردد. تمامی این باغ ها از مکان های گردشگری مهم ایران است که نه تنها با بازدید از آن طراوت و شادابی به روح خود هدیه می دهید بلکه به نبوغ مهندسان ایرانی در خلق چنین باغ های پی می برید.

باغ فین کاشان، باغ شاهزاده ماهان کرمان، باغ اکبریه بیرجند، باغ دولت آباد یزد، باغ پهلوان پور مهریز یزد، باغ چهل ستون اصفهان، باغ بهشهر عباس آباد از بی نظیرترین باغ های ایرانی و یکی از مکان های گردشگری مهم ایران هستند. خبرنگاران به شما پیشنهاد می دهد که فهرست باغ های ایرانی را در برنامه های سفری خودتان قرار دهید و هر کدام از آن ها را ببینید تا از هارمونی رنگ سبز، آبی آسمان، درختان سبز رنگ، گل های رنگارنگ، دیوارها و برج ها خشتی و آجری همزمان لذت ببرید. صدای پای آب در این باغ ها به شما آرامش وصف ناپذیری می دهد که دیدن آن ها را حتما تجربه کنید. هر کدام از باغ های نام برده شده را می توانید در مجله خبرنگاران نیز جداگانه بخوانید و با آن آشنا شوید.

مجموعه آثار رهبانی ارامنه ایران

اگر دوست دارید قدیمی ترین کلیساهای ایران را با معماری منحصر به فرد سنگی و تلفیقی را ببینند بهترین پیشنهاد خبرنگاران به شما مخاطب اهل سفر مجموعه آثار رهبانی ارامنه ایران که از سه کلیسای ارمنی به نام قره کیلسا، کلیسای سنت استپانوس مقدس و کلیسای زور زور است. این کلیساها در آذربایجان غربی و شرقی ایران قرار گرفته است. و قرن های هفتم تا چهاردهم میلادی ساخته شده است. خوب است بدانید که کلیسای استپانوس مقدس از اولین کلیساهای ایران به شمار می رود. مجموعه کلیساهای نام برده شده یکی از بهترین مکان های گردشگری مهم ایران است که حتما از آن بازدید کنید. کلیسای سنت استپانوس به یاد استفان سنت ساخته شده است. و ک از حواریون مسیحت بود و به تبلیغ آیین مسیحیت می پرداخته است و پس از به صلیب کشیده شدن حضرت مسیح ، از طریق یهودی های اورشلیم سنگسار شد و از اولین شهدای مسیحیت است.

سبک معماری این کلیسا تلفیقی از سبک معماری اورارتویی ، اشکانی، رومی به شمار میرود. این بناها ها به دلیل سبک های تلفیقی معماری، قدمت تاریخی و اهمیت آیین مسیحیت در دوره های تاریخی مختلف ایران در فهرست آثار دنیای یونسکو ثبت شد و یکی از مکان های گردشگری مهم ایران است که تیم گردشگری خبرنگاران به شما پیشنهاد می دهد از آن بازدید کنید و در دل گذشته قدم بگذارید.

میدان نقش دنیا اصفهان

از دیگر مکان هان گردشگری مهم ایران که بسیاری از مسافرهای ایرانی آن را دیده اند میدان نقش دنیا اصفهان است. این میدان در زمان خودش سومین میدان بزرگ دنیا محسوب می شده است و شاه عباس در باغی به نام نقش دنیا تصمیم به ساخته این میدان بزرگ گرفته که وجه تسمیه این میدان از روی باغ نقش دنیا اصفهان بوده است. این میدان حدود پانصد سال است که پیوسته نبض زندگی در آن زده می گردد و شما می توانید در آن آثار تاریخی منحصر به فردی از بازار قیصریه صفوی، مسجد امام، مسجد شیخ لطف الله و کاخ عالی قاپو را ببینند.

از این میدان سیاحان بزرگی چون تاورنیه ، شادرن، پیتر دلاواله بازدید کرده اند و متن های دل انگیزی را نگاشته اند. در حدود پانصد سال پیش این میدان از طریق چراغدان های فانوس و حجره های مغازه ها روشن نگه می داشته شده که برای بسیاری از سیاح ها قابل تحسین بوده است و هم چنان پس از پانصد سال یکی از زیباترین مجموعه های تاریخی ایران است. کاشیکاری های فیروزه ای و روشنایی چراغ ها به خاطر سبک قرینه سازی، معماری در خور توجه و مسجد چهار ایوانی استفاده از تزیینات بنا چون کاشیکاری هفت رنگ، معرق، مقرنس کاری، گچبری های بی بدلیل ، نقاشی روی دیوار و…. باعث شد که در فهرست آثار دنیای یونسکو در سال 1979 به عنوان سومین اثر مهم ایرانی ثبت شد و از از مکان های گردشسگری مهم ایران و اصفهان به شمار میرود.

مکان های مهم طبیعت گردی ایران

از مکان های طبیعت گردی ایران که در فهرست دنیای یونسکو به ثبت رسیده است جنگل های هیرکانی و کویر لوت و کلوت های شهداد است که از مکان های گردشگری مهم ایران از نظر سازمان دنیای یونسکو نیز به شمار می رود. در ایران آثار طبیعت گردی منحصر به فردی وجود دارد و به خاطر آن که تلاقی کوه و طبیعت است و دسترسی به آب های آزاد دارد پدیده های طبیعت گردی از کوه و بیابان، چشمه و تالاب و دره های شگفت انگیز دارد.

جنگل های هیرکانی | مکان های گردشگری مهم ایران

یکی از مکان های گردشگری مهم ایران در زمینه طبیعت گردی جنگل های هیرکانی است که مسافرهای بی شماری را به سوی خود جذب می کند. این جنگل ها در منطقه شمالی ایران و استان آذربایجان است که تا شهرهای ساحلی دریای خزر امتداد پیدا می کند. گونه ها منحصر به فرد گیاهی و جانوری باعث شده است که طبیعت گردهای بی شماری به سوی این منطقه سفر کنند و به خاطر قدمت تنوع پوشش گیاهی و جانوری در فهرست آثار دنیای یونسکو ثبت گردد.

در این ناحیه درختانی چون سرو، لور،سابینا، کامونیس و اوری وجود دارد که یکی از بهترین مکان ها برای یادگیری در زمینه گیاه شناسی به شمار میرود. هم چنین در این مکان بوته های وحشی زغال اخته، انار ، الوچه، سیب وحشی ، ازگیل ,زالزالک ، تشمک و … وجود دارد که جامعه محلی با چیدن میوه های جنگلی از آن بهره برداری می کنند. حیات وحش این ناحیه قابل توجه است که حدود سیصد گونه پرندگان و صد گونه حیوان پستاندار در آن زندگی می کنند. اگر دوست دارید با جنگل هیرکانی که از مکان های مهم گردشگری ایران است مقاله آشنایی کامل با جنگل های هیرکانی را در خبرنگاران بخوانید.

کلوت های شهداد

از دیگر مکان های مهم گردشگری ایران از منظر طبیعت گردی کلوت های شهداد کرمان است که مشابه این پدیده در امریکا، مصر وپرو قرار گرفته است. صخره های در دل طبیعت که از هزاران سال پیش به جای مانده است و در اثر فرسایش طبیعی چون باد و خاک شکل های منحصر به فردی پیدا کرده اند. کلوت های شهداد از مکان های گردشگری مهم ایران است که نه تنها مسافرهای ایرانی به سوی خود جذب می کند بلکه مسافرهای خارجی نیز برای دیدن این محوطه به ایران سفر می کنند.

نتیجه گیری

حدود بیست وشش اثر از منظر تاریخی و آثار باستانی در فهرست دنیای یونسکو ثبت شده است که تعدادی از آن ها در این مقاله به شما مخاطب اهل سفر معرفی گشت.تعداد جاذبه های طبیعت گردی ثبت شده امروزه در آثار دنیای یونسکو فقط دو مورد است اما پدیده های بی شماری دارد که متخصصان محیط زیست درصدد ثبت آن ها هستند. خبرنگاران به شما پیشنهاد می کند که تمامی آثار ثبت شده در فهرست دنیای یونسکو را بازدید کنید چرا که از مکان های گردشگری مهم ایران به شمار می فرایند که شما را با فرهنگ، نبوغ معماری ایران و تاریخ آشنا می کند.

منبع: الی گشت
انتشار: 15 شهریور 1401 بروزرسانی: 15 شهریور 1401 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 2176

به "با مهم ترین مکان های گردشگری ایران آشنا شوید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با مهم ترین مکان های گردشگری ایران آشنا شوید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید