تکواندوی بانوان در سراشیبی ناکامی

به گزارش سیلور 7، تیم ملی تکواندوی بانوان در سرآشیبی ناکامی قرار گرفته که کسب بدترین نتیجه در بازی های آسیایی گواه این موضوع است.

تکواندوی بانوان در سراشیبی ناکامی

با همراهی تور عمان از نگین خاورمیانه مسقط و صلاله دیدن کنید و با زیبایی های خاورمیانه و فرهنگ شیخ نشین ها آشنا شوید .

به گزارش خبرنگاران، رقابت های تکواندوی بازی های آسیایی 2018 جاکارتا با حضور همه قدرت های آسیا برگزار گردید و ایران که با توجه به پیشینه خود یکی از قدرت های این رشته به شمار می رفت، هرچند عملکرد خوبی را در بخش مردان از خود به نمایش گذاشت اما در سوی دیگر، شاگردان مهرو کمرانی عملکرد نا امید کننده ای مقابل رقیبانشان داشتند تا با کسب تنها یک مدال برنز، نگرانی ها در خصوص تکواندوی بانوان بیش از پیش گردد.

حذف در مبارزات نخست

هوگوپوشان تیم بانوان یکی پس از دیگری در مبارزت نخست مقابل رقبای خود باختند و از گردونه بازی های آسیایی کنار رفتند. تنها ناهید کیانی توانست با ارائه نمایشی قابل قبول به مدال برنز این مسابقات دست یابد که البته کسب تنها یک برنز نمی تواند نتیجه قابل قبولی برای تیم بانوان ایران باشد.

اینکه تکواندوکاران تیم بانوان کم تجربه و جوان بودند مسئله غیر قابل انکار است اما، نقطه ضعف اصلی شاگردان مهرو کمرانی فقر تکنیکی بود که تا حد زیادی در مبارزات آن ها آشکار بود. تکواندوکاران تیم بانوان ایران جنگنده اما در کسب امتیاز ناتوان بودند، مسئله ای که دلیل آن را شاید بتوان عدم آنالیز درست رقبا دانست.

سرمربی تیم بانوان در پرورش ستاره هایی چون کیمیا علیزاده زحمت فراوانی کشیده است اما به نظر می رسد باید تفکر دیگری برای پرورش تیم ملی بانوان به کار گرفته گردد، اتفاقی که در تیم مردان رخ داد و نتیجه آن در همین بازی های آسیایی نمایان شد.

عجله در بازگشت کیمیا علیزاده

کیمیا علیزاده پس از گذراندن دوران مصدومیتش، با عجله به تمرینات تیم ملی برگشت تا خود را برای جاکارتا آماده کند اما عملکرد نه چندان خوب او در تورنمنت ججو و قهرمانی آسیا، امیدها برای درخشش کیمیا در بازی های آسیایی را بیش از پیش کم رنگ کرد و در انتها هم مصدومیت پرچمدار در آستانه اعزام کاروان، غیر منتظره ترین مشکل برای تیم بانوان بود.

بازگشت علیزاده به میادین مسابقه اتفاق شادمان کننده ای بود اما حذف از تورنمنت کره جنوبی و قهرمان نشدن در مسابقات قهرمانی آسیا نشان داد که علیزاده با روزهای اوجش فاصله بسیاری دارد و با این شرایط دیگر نمی گردد روی او به عنوان مدعی اصلی کسب مدال حساب کرد. در واقع تکواندوی بانوان ایران نباید تنها به کیمیا علیزاده خلاصه گردد و حالا که این ورزشکار برای مدت زیادی از ورزش قهرمانی دور خواهد بود، باید به فکر موفقیت با سایر ملی پوشان بود.

زنگ خطری که از ویتنام به صدا درآمد

البته شاگردان کمرانی زنگ خطر برای عدم موفقیت در بازی های آسیایی را از مسابقات قهرمانی آسیای 2018 ویتنام و تورنمنت ججو کره جنوی به صدا در آورده بودند، که با بی توجهی فدراسیون تکواندو به خصوص زهرا سروی نایب رئیس بانوان رو به رو شد تا اینکه بدترین نتیجه تاریخ تیم ملی تکواندوی بانوان در بازی های آسیایی رقم خورد. نتایج بازیهای جاکارتا به همراه نتایج بازیهای آسیایی 2002 بوسان ضعیف ترین عملکرد بانوان هوگوپوش ایران در بازیهای آسیایی به حساب می آید که البته بازیهای 2002 بوسان اولین حضور بانوان ایران در بازیهای آسیایی بود اما نتایج جاکارتا به هیچ وجه قابل دفاع نیست.

مطمئنا حمایت از سرمربی و کادرفنی تیم ها یکی از نکات مثبت فدراسیون ها است اما باید عملکرد مربیان تیم ملی نیز آنالیز گردد تا اشکالات رفع شوند. پیش از آمدن فریبرز عسکری نیز نتایج تیم تحت حمایت مهدی بی باک چنگی به دل نمی زد اما فدراسیون باقدرت روی تصمیم اشتباه خود پافشاری می کرد و در انتها چیزی عاید آن نشد و در نهایت دست به تغییر زد که نتیجه اش را هم تیم مردان در بازیهای آسیایی گرفت. بنابراین بهتر است فدراسیون تکواندو به آنالیز عملکرد کادر فنی بپردازد و مشکل را از هر جا که هست رفع سازد تا تکواندوی بانوان ایران بیش از این آسیب نبیند. به نظر می رسد تیم ملی تکواندوی بانوان برای کسب موفقیت و داشتن حرکت رو به جلو به برنامه ریزی و تفکرات بهتری احتیاج دارد.

نگاهی به نتایج تیم ملی تکواندوی بانوان در ادوار مختلف بازی های آسیایی:

1) چهاردهمین دوره (2002 - بوسان): 1 برنز

پروانه تهرانی(برنز)، مرضیه اسدی و طیبه فدایی نژاد

2) پانزدهمین دوره (2006 - دوحه): 2 برنز

مهروز ساعی(برنز)، مرجان تاتلاری(برنز)، نازیلا نظامی، سارا خوش جمال، زینب حیدری و افسانه شیخی

3) شانزدهمین دوره (2010 - گوآنگ ژو): 2 نقره و 3 برنز

پریسا فرشیدی(نقره)، راحله آسمانی(نقره)، سارا خوش جمال(برنز)، سمانه شش پری(برنز)، سوسن حاجی پور(برنز) و سهیلا سیاحی

4) هفدهمین دوره (2014 - اینچئون): 2 نقره و 1 برنز

فاطمه روحانی(نقره)، اکرم خدابنده(نقره)، سوسن حاجی پور(برنز)، سمانه شش پری و شکرانه ایزدی

5) هجدهمین دوره (2018 - جاکارتا): 1 برنز

ناهید کیانی(برنز)، پریسا جوادی، الهه شیدایی، ملیکا میرحسینی و زهرا پوراسماعیل

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 684

به "تکواندوی بانوان در سراشیبی ناکامی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکواندوی بانوان در سراشیبی ناکامی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید