دیدنی های اطراف شیراز که باید با آن آشنا شوید !

به گزارش سیلور 7، شهر شیراز شهر زیبایی ها بوده و تماشای های اطراف شیراز در سفر به شیراز بسیار فراوان و بیشمار است. داشتن آب و هوایی خوش و زادگاه حافظ بودن از ویژگی های خاص این شهر است. بهار شیراز بسیار تماشایی است تماشا نارنجستان قوام و بازدید از باغ ارم می تواند سفر شما را خاطره انگیز و به یادماندنی کند و خیلی جاهای دیگر برای تماشا در شیراز است، اما ما امروز قصد نداریم در خصوص خود شیراز صحبت کنیم. هدفمان این است که شما را با جاذبه های گردشگری شیراز آشنا کنیم. جاهای تماشای اطراف شیراز خاطره انگیز هستند و بازدید از آن ها می تواند سفر شما را کاملتر کند.

دیدنی های اطراف شیراز که باید با آن آشنا شوید !

دشت ارژن

در سفر به شیراز و دیدنی جاذبه های گردشگری شیراز خواهید فهمید که دشت ارژن منطقه حفاظت شده ای است و در 60 کیلومتری شهر شیراز قرار گرفته است، در مسیر جاده اصلی شیراز- بوشهر واقع شده است. زیبایی های دشت ارزن بیشمار است. گفته می گردد که در زمانی نه چندان دور شیر ایرانی در این دشت جولان می داده است. این دشت پر است از گونه های جانوری و گیاهی متنوع که دیدنشان شما را متحیر خواهد نمود. دیدن دشت ارژن در بهار خیلی باصفا است. شقایق های وحشی این دشت در فصل بهار همه جا را زیبا و با نشاط می نماید. نسیم خنکی که در تابستان در این دشت می وزد صورت هر رهگذری را نوازش خواهد نمود. در دشت ارژن و در بین جاهای دیدنی اطراف شیراز دریاچه زیبایی وجود دارد که پرنده های مهاجر در فصل های پاییز و زمستان به این دشت مهاجرت می نمایند. دشت ارژن از جاذبه های گردشگری شیراز آبشار زیبای وجود دارد. وقتی که زمستان هوا سرد می گردد به مانند یک مجسمه یخی در می آیند که دیدنش واقعا زیبا و دیدنیی است. این دشت از جاهای دیدنی اطراف شیراز پر از چشمه های زیبا و جوشان بوده که دارای آبی گوارا هستند.

آبشار مارگون

در سفر به شیراز و از جاهای دیدنی اطراف شیراز، آبشار مارگون سرچشمه اش از چشمه هایی است که در بالادست آن قرار گرفته اند و جز مرتفع ترین و بزرگترین آبشارهای دنیا به شمار می رود. این آبشار در غرب شهرستان سپیدان و در نزدیکی روستای مارگون قرار گرفته است. چادر زدن در میان باغ های سیب و بوته های زرشک و درخت های زالزالک فضای پیرامونی آبشار مارگون قرار گرفته است که در فصل تابستان حال و هوای خاصی دارد. این. ناحیه در تابستان های گرم و سوزان و دارای دمای هوایی در حدود 10 درجه است، بنابراین بسیار مکان مناسبی برای گذراندن تعطیلات تابستانی و فرار از گرمای شهر های شلوغ می باشد. فاصله آبشار مارگون تا سپیدان حدود 130 کیلومتر می باشد و برای رفتن و سفر به شیراز و دیدنی جاذبه های گردشگری شیراز باید در مسیر جاده سپیدان رانندگی کنید.

دریاچه پریشان

دریاچه پریشان از جاهای دیدنی اطراف شیراز بوده که در آن می توان قایق سواری و ماهیگیری کرد. این مکان از دریاچه های آب شیرین ایران است که در آدرس شهر کازرون، بعد از پلیس راه و قبل از رسیدن به پل آبگینه قرار گرفته است. دریاچه پریشان حدود 160 کیلومتر از شیراز فاصله دارد و در جنوب شرقی شهرستان کازرون و 15 کیلومتری آن واقع شده است.

دریاچه مهارلو

در سفر به شیراز و در کنار دریاچه شیراز- بندرعباس دریاچه زیبایی بنام دریاچه مهارلو از دیدنی های اطراف شیراز قرار گرفته است که محل کوچ پرندگان مهاجر در فصل سرد است و در 18 کیلومتری شهر شیراز قرار گرفته است.

تنگه تیزاب

تنگه تیزاب، رودخانه ای زیبا را در دل خود پنهان نموده است که سرچشمه اش از کوه های سپیدان می باشند و درختان سربه فلک کشیده بلوط و بادام و بید به آن زیبایی خاصی بخشیده اند. رودخانه ای که در داخل این تنگه وجود دارد، دائمی است. زیبایی این منطقه و تابستان های خوش آب و هوا و خنکش سبب شده که گردشگران زیادی از سراسر کشور به این ناحیه سفر نمایند. اگر بخواهیم از زیبایی های این تنگه در بین دیدنی های اطراف شیراز نهایت لذت را ببرید و سفرتان خاطره انگیز و دلنشین باشد، بهتر است که در ماه های اردیبهشت تا اوایل آذر خود را به این تنگه زیبا برسانید. تنگه تیزاب در 90 کیلومتری شهر شیراز و در شمال غرب سپیدان و 28 کیلومتری آن قرار گرفته است.

تنگه دم اسب

در سفر به شیراز و از نمونه جاهای دیدنی شیراز که در قسمت جنوبی شیراز و 50 کیلومتری ایران و شرق روستای کره بس واقع شده، تنگه دم اسب هست که هواداران خاصی به سبب دارا بودن آب و هوای خشک درختان بلوط و کوه های سر به فلک فلک کشیده دارد و وجود رودخانه و گذرهای آبی آن و منظره ها زیبایی که در این منطقه از کشور وجود دارد، می تواند مکان مناسبی برای گذراندن تعطیلات باشد. در ادامه مسیر این تنگه دریاچه ای که طول آن 200 کیلومتر است، قرار گرفته که برای عبور از آن می توانید شنا کنید یا سوار قایق های بادی شوید و از روی آب از زیبایی منظره ها اطرافتان لذت ببرید. اگر مسیر تنگه را ادامه بدهید به آبشار زیبای تنگ دم اسب خواهید رسید که آرامش خاص و زیبایی چشم نواز و روح انگیزی در بین دیدنی های اطراف شیراز دارد.

دریاچه های هفت برم

دریاچه های هفت برم که در 55 کیلومتری شیراز واقع شده، منطقه ای است پر از آبگیرها و تپه ماهورهایی که پرندگان مهاجر را به سوی خود می کشانند و منظره ها زیبا و بکری را پدید می آورند. برای اینکه به این دریاچه ها بروید، کافی است بزرگراه شیراز- قائمیه را ادامه بدهید و حدود 55 کیلومتری را رانندگی نموده تا به خان زیان برسید. بعد از خان زیان یک جاده فرعی وجود دارد که با امتداد دادن در مسیر این جاده فرعی در نهایت به دریاچه های هفت برم از جاذبه های گردشگری شیراز خواهید رسید.

روستای قلات

از جاهای دیدنی شیراز که در اطراف این شهر بی نظیر و زیبا واقع شده، روستای قلات می باشد. در روستای قلات و در بین دیدنی های اطراف شیراز شما شاهد درختان میوه ای چون انجیز، گوجه سبز، زردآلو، انار، بادام و گردو خواهید بود. کوچه های این روستا پر پیچ و خم و کوچه پس کوچه های آن از وسطشان جوی آب می گذرد. گفته می گردد که روستای قلات قدمتی 2500 ساله دارد. این روستا فاصله اش با شیراز در حدود 36 کیلومتر می باشد. از دلایل واضح قدیمی بودن روستای قلات شیراز می توان به بقایای به جای مانده از کلیسایی قدیمی اشاره نمود که در میان درختان سر به فلک کشیده و دامنه کوه قرار گرفته است.

خانه های اطراف روستا

امروزه مثل دیگر روستاهای کشور ساخت و سازهای جدیدی در روستا اجرا شده که بافت سنتی و قدیمی روستا را از بین برده است. در این روستا از جاهای دیدنی شیراز رودخانه های زیبایی وجود دارد. برای نمونه رودخانه های چشمه انجیری و شب شتری از رودخانه های زیبای این روستا به حساب می آیند که در اطراف این رودخانه ها می توان انواع گیاهان دارویی چون آویشن، ختمی، پونه، مرزه را دید که سبب شده اند منظره ها پیرامونی این رودخانه ها و در واقع کل روستا از مجذوب کنندهیت خاصی برخوردار گردد. از بین صخره هایی که در این روستا قرار دارند، می توان ریزش آبشارهای سه گانه را دیدن کرد. در سفر به شیراز و دیدنی دیدنی های اطراف شیراز اگر بخواهید سوغاتی خریداری کنید می توانید از روستای قلات سبد و وسایل چوبی و گیوه به عنوان سوغاتی همراه خود به شهر و دیارتان ببرید و از بازار قلعه قزل ارسلان که از بازارهای سنگ فرش شده و قدیمی روستای قلات شیراز است، تهیه کنید. از فرآورده های این روستا می توان به کره، شیر، پنیر، شیره انگور، آب غوره، رب انار اشاره نمود. بعلاوه از غذاهای معروف و خوشمزه روستای قلات می توان به آش رشته های معروف قلات، عدسی، کشک گردو، کشک پیاز و کله پاچه اشاره نمود. این روستا در همه فصل های سال مجذوب کننده و دیدنی می باشد ولی برترین زمان به این روستای سرسبز و دیدنی فصل بهار و تابستان است.

منبع: همگردی
انتشار: 20 دی 1401 بروزرسانی: 20 دی 1401 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 2235

به "دیدنی های اطراف شیراز که باید با آن آشنا شوید !" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدنی های اطراف شیراز که باید با آن آشنا شوید !"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید