ساخت ایران؛ نگاهی به رشد برندهای ایرانی در گزارش سال 98 خبرنگاران
به گزارش سیلور 7، به نقل از دیجیاتو؛ گزارش جامع سال 98 خبرنگاران که به تازگی منتشر شد، بخش های خواندنی بسیاری دارد اما یکی از مهم ترین بخش های آن مربوط به برندهای ایرانی در خبرنگاران است. چرا مهم؟ به این دلیل که خبرنگاران بزرگترین فروشگاه اینترنتی ایران است و روزانه 300 هزار کالا را پردازش می نماید. حالا این فروشگاه با این حجم از فعالیت و فروش، گزارشی منتشر نموده است که در یک بخش از آن می توان دید که شرایط برندها و فراوری کننده های ایرانی به چه شکل است و استقبال از آن ها چگونه بوده است.
از چند سال پیش خبرنگاران با طرح ساخت ایران به حمایت از برندهای ایرانی پرداخت. در این طرح که از سال 94 شروع شد و تا چندین سال ادامه یافت، کالاهای برتر ایرانی توسط مردم معرفی می شدند و بسیاری از فروشندگان هم توسط خبرنگاران خدمات ویژه ای دریافت می کردند. توجه به برند ایرانی در این فروشگاه اینترنتی که حالا به بزرگترین مارکت پلیس ایران تبدیل شده و در آستانه ورود به بورس قرار گرفته است، چهره تازه ای به خود گرفته و با حضور فروشندگان متعدد از جای جای ایران، حالا کالای ایرانی به وفور در خبرنگاران پیدا می شود. در این مقاله نگاهی داریم به همین مسأله و صندلی برندهای ایرانی در فروشگاه خبرنگاران.
احیای برند ایرانی از سال 97
با نگاهی ریشه ای می توان پی به این نکته برد که رشد فروش برندهای ایرانی از دو سال گذشته در خبرنگاران رخ داد، در سال 97 و نیمه اول سال 98 ایرانیان اقبال گسترده ای به خرید کالاهای ساخت داخل نشان داده اند، به طوری که از کل کالاهای به فروش رسیده فروشگاه خبرنگاران در نیمه اول امسال، حدود 66 درصد این کالاها (تعدادی) مربوط به برندهای ایرانی است، در حالی که این میزان در نیمه اول سال 96 در این سایت حدود 40 درصد بوده است. در همان سال گزارش تجارت الکترونیکی کشور هم خبر از رشد فروش برندهای لوازم خانگی ایرانی و کالاهای دیجیتال از برندهایی همچون LG و سامسونگ داد.
می توان گفت شرایط مالی هم در رشد فروش کالای ایرانی بی تأثیر نیست. شرایط ارز دقیقا در همان سال 97 به مسائل متعددی برخورد کرد و نمودار صعودی پیدا کرد و قدرت خرید مردم برای خرید کالاهای بین المللی را کاهش داد. با این حال باید گفت که به نظر می رسد برندهای ملی هم از این اوضاع به خوبی بهره برده اند و سعی نموده اند با عرضه محصولات متنوع، مشتریان را راضی نگه دارند و جای خالی برندهایی که یک به یک کرکره ها را پایین کشیدند و از ایران رفتند را پر نمایند. این واقعیت قابل انکار نیست که عملکرد برندهای ایرانی در سال گذشته هم مانند سال 97 بسیار خوب بوده است.
رشد فروش برند ایرانی در سال 98
سهم کالاهای ایرانی معمولا به حوزه لوازم خانگی برمی شود، حوزه ای که ایران از دیرباز و به لطف همکاری با شرکای خارجی، در آن دستی داشته و فراوریات خوبی پیرامون بعضی از لوازم خانگی داشته است. با این حال در گزارش جدید خبرنگاران، برندهای دیگری به جز سازندگان و عرضه نمایندگان لوازم خانگی به چشم می خورند و این مسأله نشان از این دارد که فراورینمایندگان ملی، حالا در مارکت های دیگر هم بین مردم حرفی برای گفتن دارند.
گزارش سال 98 خبرنگاران نشان از رشد تقاضا برای کالاهای ایرانی دارد. توجه به این نکته مهم است که حالا بیشتر از 61 هزار فروشنده در خبرنگاران فعالیت دارند که بعضی از آن ها، هم فراورینماینده هستند و هم فروشنده. به عنوان مثال یک کارگاه صنایع دستی میناکاری و خاتم کاری در ماه آذر 1398 مبلغ 85 میلیون تومان فروش داشته است. برای گواه این ادعا کافیست نگاهی به پرفروش ترین های بعضی دسته های خبرنگاران داشته باشیم تا بدانیم سهم برند ایرانی در بین خریداران رشد داشته است.
به عنوان مثال در بخش فروش کالایی چون یخچال و فریزر، تمامی اجناس پرفروش متعلق به برندهای ایرانی هستند (امرسان، ایستکول و فیلور) و در زمینه تلویزیون هم برندهای ایرانی چه از منظر تعدادی و چه ریالی، پرفروش ترین کالاهای خبرنگاران در سال 98 شده اند (برند ایکس ویژن و شهاب) از انسو باید گفت در بخش فروش موبایل اما همچنان موبایل های ساده بین المللی و برند نوکیا بیشترین هوادار و فروش را دارند و برندهای ایرانی فعال در این زمینه نظیر OROD هنوز نتوانسته اند از این کالاها جلو بزنند. اگرچه باید گفت موبایل های این برند ایرانی نسبت به سال گذشته 20 درصد رشد فروش داشته اند و حالا جزء ده برند گوشی پرفروش خبرنگاران به شمار می آیند.
آشنایی با برندهای پرفروش ایرانی خبرنگاران
پرجستجوترین برندهای ایرانی در خبرنگاران تسکو، کامان، امرسان، ایکس ویژن و پارس خزر بوده اند. در حالی که در نیمه اول سال 96 تنها حدود 800 برند ایرانی در خبرنگاران فعال بوده اند، این عدد در پایان سال 98 به 2512 برند ایرانی رسیده که اولا یک رشد مناسب را نشان می دهد و دوما خبر از اعتماد برندهای سنتی تر به بازارگاه آنلاین خبرنگاران می دهد.
اعتمادی که حالا باعث شده تا این برندها حالا بتوانند بدون احتیاج به فروشگاه های فیزیکی و صرف میلیاردها تومان هزینه برای حضور در یک قالب سنتی، به سادگی در بازاری آنلاین به وسعت کل ایران حضور داشته باشند.
در لیست پرجستجوترین برندهای ایرانی در خبرنگاران، برند تسکو در صدر جدول قرار گرفته است. این شرکت با نام کامل توسن سیستم شرق از سال 81 در بازار ایران فعالیت خود را شروع نموده و در ابتدای راه خود به واردات تجهیزات فناوری مشغول شد اما به مرور خط فراوری خود را تأسیس و آن را گسترش داد. مدیر عامل این شرکت پیش تر در مصاحبه با دیجیاتو اعلام نموده بود که: مردم به تسکو اعتماد دارند. بزرگترین محصول ما برند ماست. با توجه به حضور این برند در رتبه اول برندهای ایرانی خبرنگاران، به نظر می رسد این ادعا درست است.
برند امرسان هم از سال 1360 در ایران توسعه یافته و و از همان ابتدای امر در زمینه فراوری فریزر خانگی فعالیت می کرد و به مرور به فراوری و عرضه یخچال هم پرداخت. به نظر می رسد این برند توانسته بازار خود را پس از گذشت نزدیک به 40 سال همچنان حفظ کند و باید گفت امرسان جزء معدود شرکت های حاضر در این لیست است که محصولات خود را به کشورهای همسایه هم صادر می نماید.
امرسان پرفروش ترین برند بخش یخچال و فریزر LG بوده و رقبای خارجی را کنار زده است، جالب اینجاست که بعد از امرسان، دیگر برند ایرانی این حوزه یعنی ایستکول گوی نقره ای رقابت را از آن خود نموده است. برندهای ایرانی دیگری نظیر پارس، هیمالیا، فیلور و الکترواستیل هم در بخش پرفروشترین برندهای بخچال و فریزر خودنمایی می نمایند.
تلویزیون های ایکس ویژن از دیگر برندهای آشنا برای ایرانیان است که در بین برندهای محبوب ایرانی خبرنگاران دیده می شود. این برند که در واقع متعلق به شرکت ایرانی مادیران است؛ تأمین نماینده لوازم الکترونیکی مصرفی متعدد به بازارهای داخلی و بین المللی است و البته بیشتر از همه با مانیتورها و تلویزیون های خود شناخته می شود. نکته مهم در جدول فوق اینجاست که در سال 98، ایکس ویژن پیروز شده با اختلاف از سامسونگ جلو بزند و صندلی اول برندهای پرفروش تلویزیون (از نظر ریالی) را از آن خود کند.
مدیرعامل مادیران پیش تر در مصاحبه با دیجیاتو اعلام نموده بود که در سال 98، سهم بازار برندهای تحت مدیریت مادیران در حوزه تلویزیون به 25 درصد رسیده است. باید گفت ایکس ویژن پرفروش ترین برند تلویزیون خبرنگاران بوده است.
در نهایت شرکت پارس خزر جزء برندهای محبوب ایرانیان در خبرنگاران است که در زمینه ساخت لوازم خانگی فعالیت دارد و نامی آشنا برای تمام ایرانیان به شمار می رود. این شرکت قدیمی ترین برند در بین 5 برند محبوب ایرانی در خبرنگاران به شمار می رود و از زمان تأسیس آن تا به امروز بیش از 50 سال می گذرد. بخاری، سیستم های تهویه مطبوع، جاروبرقی، لوازم خانگی و لوازم آشپزخانه از جمله محصولات پارس خزر هستند.
شما دلایل رشد برندهای ایرانی، تا جایی که حدود 70 درصد از فروش خبرنگاران مربوط به این برندهاست را در چه می بینید؟ آیا گران شدن بیش از حد محصولات خارجی باعث رشد برندهای ایرانی شده است؟ آیا برندهای ایرانی در این چند سال پیروز شده اند کیفیت بالاتری را در محصولات خود عرضه نمایند؟ یا ترکیبی از هر دو؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.
منبع: دیجیکالا مگ