متروی مسکو؛ برجسته ترین جاذبه گردشگری روسیه

به گزارش سیلور 7، سیستم مترو را می توان قلب شهر مسکو دانست. در ساعات اوج شلوغی و تردد، جمعیت زیادی در خیابان های منتهی به ایستگاه های مترو در حال حرکت هستند. افرادی که یا می خواهند سوار مترو شوند یا از آن خارج شده اند. مترو علاوه بر این که سیستم اصلی حمل ونقل عمومی مسکو است، بنایی تاریخی است که تاریخ آشفته و هویت روسیه را نمایش می دهد.

متروی مسکو؛ برجسته ترین جاذبه گردشگری روسیه

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه ارزان از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

مترو مسکو از شلوغ ترین متروهای دنیا است

مترو مسکو روزانه مسافران زیادی را بین کلیه خطوط متروی خود جابه جا می نماید. طبق آمار اعلام شده در هفته حدود 9 میلیون نفر در ایستگاه های متروی این شهر در حال رفت وآمد هستند. مترو مسکو از 14 خط و 212 ایستگاه تشکیل شده است و مسیری حدود 360 کیلومتر را طی می نماید. 44 مورد از این 212 ایستگاه، مراکز تاریخی هستند و از مهم ترین جاذبه های گردشگری شهر به شمار می آید. این که چرا و چگونه این ایستگاه ها در گرون مکان های تاریخی مسکو هستند، در ادامه شرح داده می شود.

همه چیز از دوران استالین آغاز شد

اولین برنامه ساخت مترو مسکو به زمان امپراتوری روسیه باز می شود؛ اما ساخت وساز آن در سال 1931 آغاز و سال 1935 اولین ایستگاه برای عموم افتتاح شد. اولین مترو مسکو بخشی از خط قرمز مترو، از سوکولنیکی (Sokolniki) به مرکز شهر امتداد داشت که طول آن 11 کیلومتر بود. طرح اولیه مترو مسکو شامل 10 خط و طول 80 کیلومتر می شد. برای ساخت مترو فقط کارگران و داوطلبان روسی به کار گرفته شدند، اما طراحی اصلی مترو توسط مهندسانی انجام شد که قبلا کار طراحی مترو لندن را انجام داده بودند.

همین موضوع باعث ظرافت در ساخت وساز و معماری بسیار جذاب ایستگاه های متروی این شهر تاریخی شد.

در طول جنگ ها چه اتفاقی برای مترو مسکو افتاد؟

جنگ دنیای دوم تاثیر زیادی بر روسیه داشت و ساخت مترو هم از این تاثیرات و حال وهوای آن دوران بی نصیب نبود. طراحی های اصلی داخلی ایستگاه های مترو با مضامین جنگ، جایگزین شدند. ساخت ایستگاه های جدید به تاخیر افتاد و بعضی از ایستگاه ها از حالت سرویس دهی خارج شدند. بسیاری از ایستگاه ها مترو در زمان محاصره مسکو در سال 1941 به عنوان پناهگاه های هوایی مورد استفاده قرار گرفتند. همه وهمه این اتفاقات و حوادث بر ظاهر و عملکرد ایستگاه های متروی مسکو تاثیر قابل توجه و بعضا ماندگاری داشتند.

پس از جنگ ساخت وسازها از سر گرفته شدند و نمادین ترین خط مترو مسکو یعنی ایستگاه خط حلقه آغاز به کار کرد. این خط به طرز شگفت آوری تغییر بین خطوط را آسان کرد. خط حلقه در تمام نقشه های مترو مسکو به رنگ قهوه ای نمایش داده می شود.

شایعات مختلفی در خصوص این خط وجود دارد. گفته می شود این بخش، هیچ وقت در طراحی اصلی مترو مسکو نبوده، بلکه استالین هنگام آنالیز نقشه لیوان قهوه خود را روی آن قرار داده است و طرح حلقه روی نقشه افتاده و چون همه از استالین می ترسیدند، کسی جرات نکرد آن را تغییر بدهد. جنگ سرد بودجه مورد احتیاج ساخت مترو را کاهش داد. به همین دلیل ایستگاه هایی که در این دوره ساخته شدند، از نظر ظاهری شکل یکسان و ساده تری نسبت به ایستگاه های مرکزی شهر دارند.

این روزها مترو مسکو در چه حالی است؟

مترو مسکو هنوز هم در حال توسعه و گسترش است. به طوری که هر سال ایستگاه های جدیدی به خطوط اصلی مترو مسکو اضافه می شوند. مترو مسکو عنصری فرهنگی هم هست؛ برای مثال می توان گفت داستام تمام رمان های پس از آخرالزمان دمیتری گلوکوفسکی (Dmitri Glukhovsky) در مترو مسکو اتفاق می افتد.

در سفر به مسکو از این ایستگاه های زیبای مترو دیدن کنید

این خطوط پیچ در پیچ و کلافی مترو از لحاظ تصویری و به معنای واقعی کلمه قلب مسکو است. اگر می خواهید واقعاً با شهر آشنا شوید، ضروری است تا از مترو مسکو آغاز کنید.

ایستگاه پارک کولتری

یکی از اولین ایستگاه های مترو مسکو، پارک کولتوری (Park Kultury) در سال 1935 افتتاح شد. این ایستگاه توسط معمار روسی، جورجی کروتیکوف (Georgy Krutikov) ساخته شده است.

از آنجا که این ایستگاه مترو درست در میدان کریمسکایا واقع شده است، قرار بود این ایستگاه Krymskaya نام گذاری شود، اما به Park Kultury imeni Gorkogo تغییر یافت و بعدها درست قبل از بازی های المپیک 1980 مسکو، نام آن را به پارک کولتری مختصر کردند. این ایستگاه به دلیل داشتن دو ردیف ستون پوشیده از سنگ مرمر حکاکی شده معروف شده است. این مترو محلی است که جوانان فعالیت هایی از جمله اسکیت، تنیس، پایکوبی و حتی آیرودلینگ را در آن انجام می دهند و پاتوق خیلی از نوجوانان و اهالی همان منطقه است.

ایستگاه میدان انقلاب

ایستگاه مترو میدان انقلاب یا (Ploshchad Revolyutsii) در سال 1938 افتتاح شد. این ایستگاه مترو مسکو را می توان گالری از 80 مجسه برنزی شخصیت های انقلابی روسیه دانست. در خصوص این مجسمه ها شایعاتی وجود دارد مبنی بر این که اگر هر کدام از آنها را لمس کنید، نوعی معجزه برایتان رخ می دهد. در پشت هر کدام از این مجسمه ها شخصیتی حقیقی و انقلابی و داستانی شگفت انگیز قرار گرفته است که برای روس ها یک هویت ملی است.

ایستگاه آرباتسکایا

دومین ایستگاه عظیم مترو در مسکو پس از ایستگاه Sparrow Hills، ایستگاه آربات یا Arbatskaya است. ساخت این ایستگاه به طول 220 متر در سال 1935 به خاتمه رسید. معماری ایستگاه آربات به سبک گوتیک سقفی قوسی، لوسترهای برنزی نفیس، کف مرمری و دسته گل های سرامیکی است.

دیدنی های مختلف از جمله معماری زیبا و طراحی های هنرمندانه دیوارها، فضا و ظاهر این ایستگاه مترو را به طرز عجیبی چشم نواز نموده است.

ایستگاه کیفسکا

یکی از 10 ایستگاه برتر دنیا در مترو و یکی از عظیم ترین ایستگاه های مترو دنیا، کیفسکا (Kievskaya) نام دارد که توسط نیکیتا خروشچف به منظور تجلیل از 300 سالگی وحدت روسیه و اوکراین در سال 1954 احداث شد. ایستگاه کیفسکا به دلیل تزئینات خاص، لوسترهای باشکوه، موزائیک های عظیمی که به طور دقیق توسط هنرمندان روسی طراحی شده و با گل های طلایی خارق العاده ای تزیین شده، مشهور است.

این ایستگاه هم بین همه ایستگاه های مترو مسکو از دیدنی ترین، زیباترین و جذاب ترین ایستگاه های مترو است که بین گردشگران، مسافران و حتی اهالی خود مسکو محبوبیت بالایی دارد.

ایستگاه مایاکوفسکا

مایاکوفسکا (Mayakovskaya) یکی از قدیمی ترین ایستگاه های مترو در مسکو، در سال 1938 افتتاح شد و در نمایشگاه دنیای 1939 در نیویورک جایزه عظیم را از آن خود کرد. این ایستگاه مترو اصلی ترین پناهگاه مسکو بود که استالین در جلسه کنفرانس نمایندگان مسکو در سال 1941 در آن سخنرانی کرد. هنوز هم ایستگاه متروی مایاکوفسکا بین سایر ایستگاه های مترو در مسکو اهمیت بیشتری دارد که در جشن های ملی بیشترین تغییرات در تزیین و دکور آن انجام می شود.

مجموعه موزائیک به نام آسمان شوروی در 24 ساعت در این ایستگاه وجود دارد که شامل 34 قطعه موزائیک با مضمون سیستم هوانوردی روسی هاست و توسط الکساندر داینکا ساخته شده است.

ایستگاه الکتروزوودسکایا

ایستگاه الکتروزوودسکایا (Elektrozavodskaya) در زمان جنگ دنیای دوم افتتاح شد و نام آن به کارخانه های لامپ مجاور آن اشاره دارد. البته می توان این اسم را استعاره ای از 318 لامپ داخل ایستگاه دانست که به سبکی هنری چیدمان شده اند. دیوارهای ایستگاه از سنگ مرمر Geogrian Salieti است. اگر به دیوارها دقت کنید لایه های آمونیت و ناتیلوس مربوط به دوره ژوراسیک را در آن خواهید دید.

ایستگاه نووسلوبودسکایا

ایستگاه حیرت انگیز نووسلوبودسکایا Novoslobodskaya با داشتن 32 تابلو شیشه ای با رنگ های زیبا و جذاب شما را مجذوب خود خواهد نمود. یکی از این تابلوهای شیشه ای آن قبلا در کلیسای جامع شهر ریگا قرار داشت که به این ایستگاه منتقل شد.

ایستگاه نوسلوبودسکایا در سال 1952 توسط مهندس معمار الکسی دوشکین ساخته شد. در این طراحی از حدود 32 پنل شیشه ای استفاده شده است که هر کدام داخل قابی برنجی قرار دارند. در بخشی از دیوار ایستگاه پرتره ای از استالین روی قطعه ای موزائیک حکاکی شده بود که بعد از مرگ وی و منفور شدن شخصیتش این پرتره با تصویر کبوترهای در حال پرواز جایگزین شد.

ایستگاه تیترالنایا

ایستگاه تئاتر (Teatralnaya) به دیلیل مجاورت با سالن تئاتر مجاور آن به این نام مشهور است. این ایستگاه در سال 1938 در مرحله دوم ساخت متروهای مسکو ساخته شد. ایستگاه تئاتر که در آن نوعی ادای احترام به فرهنگ و هنر مسکو دیده می شود، با تابلوهای زیبا و سنگ مرمرهای به دست آمده از کلیسای تخریب شده مسیح منجی، تزیین شده است. بخش مرکزی آن با لوسترهای کریستالی و ستون های سفالی نشان دهنده هنر کارکنان لنینگرادی است که آن را ساخته اند.

ایستگاه کومسومولسکایا

ایستگاه کومسومولسکایا (Komsomolskaya) شبیه سالن عظیم است که در سال 1925 به عنوان بخشی از مرحله دوم ساخت مترو مسکو بنا شد. یاد و خاطره نوسکی، دانسکی و سایر رهبران عظیم نظامی روی موزائیک های سقف ها و دیوارها این ایستگاه، به نمایش گذاشته شده است.

ایستگاه نووکوزنتسکایا

ایستگاه نووکوزنتسک (Novokuznetskaya) به افتخار مردان مبارز اتحادیه جماهیر شوروی بنا شده است. هفت موزائیک سقفی هشت ضلعی با نقوش برجسته تصویری از سربازان ارتش سرخ و قهرمان روسی را به تصویر می کشند. نیمکت های مرمری آن که دیوارها را زیبا نموده اند، با الهام از کلیسای جامع مسیح منجی ساخته شدند. چراغ های اصلی کف هم زیبایی خاصی به تمام این فضا می دهد.

مترو زیبای مسکو را ببینید

مترو مسکو نه تنها زیباست، بلکه بسیار تمیز و ایمن هم است و البته راهی ارزان برای گشت وگذار در مسکو محسوب می شود. در نظر داشته باشید برای خیلی از افراد سفر با مترو مسکو ممکن است کمی دلهره آور باشد چون این سیستم مترو هم عظیم و هم شلوغ است و تمام تابلوها و راهنماها به زبان روسی نوشته شده اند.

به همین دلیل مسکو تورهای متروگردی برای گردشگران تدارک دیده که می توانید با هدایت آنها از این زیباترین سیستم حمل ونقل زیر زمینی دنیا دیدن کنید و با تاریخ و داستان هایش آشنا شوید. این فرصت را از دست ندهید.

منبع: گردشبان
انتشار: 22 اسفند 1399 بروزرسانی: 22 اسفند 1399 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 1528

به "متروی مسکو؛ برجسته ترین جاذبه گردشگری روسیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "متروی مسکو؛ برجسته ترین جاذبه گردشگری روسیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید