پیش نویس مستندنگاری آثار تاریخی تهیه شد

به گزارش سیلور 7، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، پیش نویس مستندنگاری آثار تاریخی تهیه شد.

پیش نویس مستندنگاری آثار تاریخی تهیه شد

جریان چیست؟

سیدهادی احمدی روئینی هدف از تهیه این پیش نویس را ایجاد وحدت رویه و استانداردسازی تهیه اطلاعات تصویری و گرافیکی برای بستن قراردادهای مستندسازی با مشاوران، توصیف شکل کالبدی، تحولات و شرایط اماکن میراث تاریخی در بازه زمانی مشخص در سراسر کشور ذکر کرد.

به گفته او، بناها، یادمان ها و محوطه های تاریخی از جمله ثروت های ملی غیرقابل جایگزین با اطلاعات بیشمار و گاهی ناشناخته هستند که دستیابی به آن مستلزم بهره گیری از مهارت ها، ایده ها و فنون مختلفی از دانش های میان رشته ای و برداشت میدانی است.

احمدی با تاکید بر اینکه گردآوری، تحلیل و تفسیر شواهد مستتر در کالبد آثار، شناخت کافی برای مراقبت از آثار و زیرساخت قرارگیری از آن ها، ترسیمات فنی و نقشه های مربوط به آن اثر را فراهم خواهد ساخت، اضافه کرد: از این رو مستندنگاری باید بر پایه استفاده از اطلاعات دقیق برداشت شده انجام گردد.

مدیرکل بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی با اشاره به تهدیدها و خطرهای طبیعی و انسانی معطوف به آثار، مستندنگاری آثار را ضروری دانست و گفت: با تدوین پیش نویس دستورالعمل مستندنگاری آثار تاریخی کوشش شده تا استانداردهای لازم برای هر دو جنبه توصیفی و تصویری با توجه به غنا و تنوع آثار تاریخی گنجانده گردد.

این پیش نویس برای اجرا و اعلام نظر به مراکز استانی ارسال شده و شامل تعاریف و چهارچوب نظری، مطالعه و ارزیابی روش های مستندنگاری، تدوین دستورالعمل ها و راهنماها و لیست منابع و مآخذ با واژه نامه تخصصی است.

منبع: همگردی
انتشار: 1 شهریور 1400 بروزرسانی: 1 شهریور 1400 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 1807

به "پیش نویس مستندنگاری آثار تاریخی تهیه شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش نویس مستندنگاری آثار تاریخی تهیه شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید