کتاب گزیده آثار نقاش 78 ساله رونمایی می شود

به گزارش سیلور 7، به گزارش خبرنگاران، مژده طباطبایى، مدیر گالرى مژده با اعلام این خبر گفت: منوچهر نیازی یکى از معدود بازماندگان نقاشى های رمانتیک هنر مدرن ایران است که 6 دهه پرثمر را در تاریخ نقاشى کشورمان به یادگار دارد. حضور آثارش در موزه هاى معتبر دنیا و مجموعه هاى خصوصى مهمى مانند دیوید راکفلر موید این نکته است. حق این است که با نشر این تلاش مستمر، نسل امروز از این سرمایه هاى بزرگ ملى بهره مند شوند.

کتاب گزیده آثار نقاش 78 ساله رونمایی می شود

او افزود: خیزش خیال عنوان این کتاب 88 صفحه اى تمام رنگى است که به دو زبان فارسى و انگلیسى منتشر شده است و فرایند کارى و نیز نگرش هنرى استاد نیازى را در طول 60 سال با زبان نقاشى مرور مى کند. دیگر نکته مهم این کتاب ارائه یک تابلو از این هنرمند است که در گنجینه موزه هنرهاى معاصر تهران نگهدارى مى شود و کمتر نمایش عمومى داشته است.

به گفته طباطبایی، در کنار آیین رونمایى کتاب و جشن تولد منوچهر نیازى در سلسله برنامه هاى تولد ماه موزه امام على (ع)، گزیده اى از آثار این هنرمند تا چهارشنبه 17 دى ماه روى دیوارهای این موزه خواهد بود.

مدیر گالرى مژده با قدردانى از حمایت هاى معنوى موزه هنرهاى معاصر تهران ، سازمان فرهنگى هنرى شهردارى تهران، موزه هنرهاى دینى امام على و موسسه توسعه هنرهای تجسمى ابراز امیدوارى کرد مستند سازى در قالب فیلم و چاپ و انتشار کتب مجموعه آثار بزرگان هنر کشورمان به یک رویه مستمر بدل شود تا نسل امروز و آینده از پشتوانه هاى سترگ فرهنگى هنرى خود آگاهى یابند.

منوچهر نیازی متولد 1315 تبریز است. از 14 سالگی نزد اصغر پتگر، حسین شیخ، محمود اولیا و احمد اسفندیاری به یادگیری هنر نقاشی پرداخت. پس از آن وارد هنرستان کمال الملک شد و مدت 6 سال زیر نظر ویشکایی، حالتی، حسین بهزاد و داوودی حرفه نقاشی را ادامه داد. او همچنین هنر مدرن را زیرنظر جلیل ضیاپور، ترکیب بندی را نزد منوچهر شیبانی و تاریخ هنر و جهانی رنگ را از هوشنگ سیحون فراگرفت. او در این دوران مراحل رشد و کمال را سپری و آثار ارزشمندی خلق کرد. آثاری که در نمایشگاه های فردی و گروهی به نمایش در می آمد و توجه منتقدان و مجموعه داران را به خود جلب می کرد. به گونه اى که تعدادی از این آثار برای موزه هنرهای معاصر خریداری شده است.

دور دوم زندگی و آثار منوچهر نیازی با سفر به نیویورک برای پیشبرد و تکمیل هنر خود شکل گرفت. وی مدتی در کویینز کالج نیویورک در رشته تاریخ هنر به تحصیل پرداخت. نخستین نمایشگاهش در در گالری Beverly Wilshire بورلی هیلز ایالت کالیفرنیا، برگزارشد. پس از آن نمایشگاهی در گالری International برپا کرد و در مدت 23 سال اقامت در آمریکا، آثاری ماندگار خلق کرد و چندین نمایشگاه فردی و گروهی برپا کرد.

نیازی پس از 23 سال به وطن بازگشت. نگارخانه نیازی را که سال ها پیش در سن 28 سالگی راه اندازی کرده بود، پس از مراجعت به وطن دوباره بازگشایی کرد. مروری بر آثار منوچهر نیازی، احمد اسفندیاری، مهدی ویشکایی، ایران درودی، مسعود عربشاهی، ژازه طباطبایی، پرویز کلانتری و سایر هنرمندان از جمله فعالیت های گالری نیازی در این سال ها بوده است.

او که در سال های جوانی نزد اولئین باغچه بان و فاخره صبا در هنرستان، موسیقی و اپرا کار کرده و با صدای باریتون در چندین اجرای اپرایی شرکت داشته است، موسیقی را چون منبعی الهام بخش در خلق آثارش به کار می گیرد. بیشتر آثار وی با الهام از موسیقی کلاسیک ، بویژه آثار بتهوون، وردی، موتسارت، شوبرت، امین الله حسین، پوچینی، چایکوفسکی و یوهان اشتراوس خلق شده است.

منوچهر نیازی تا به امروز در بیش از 240 نمایشگاه گروهی در ایران و خارج از کشور شرکت داشته و حداقل 84 نمایشگاه انفرادی را در پفراینده فعالیت های هنری خود دارد. وی در طول دوران حرفه ای اش، در نمایشگاه های متعدد و مهمی در گالری ها و موزه های استرالیا، فرانسه، انگلیس، آمریکا، ایران و دیگر کشورهای اروپایی و شرقی شرکت کرده و نقاشی های او در میان مجموعه های خصوصی افرادی چون دیوید راکفلر و دیگر افراد بنام و بسیاری از گالری ها و موزه های جهان نگهداری می شوند.

آیین رونمایى کتاب آثار و جشن تولد منوچهر نیازى در سلسله برنامه هاى تولد ماه موزه امام على (ع)، عصر جمعه 12 دى ماه ساعت 16 در این موزه واقع در خیابان ولیعصر، روبروى بزرگراه نیایش، بلوار اسفندیار، شماره 35 برگزار مى شود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 1 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 1004

به "کتاب گزیده آثار نقاش 78 ساله رونمایی می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب گزیده آثار نقاش 78 ساله رونمایی می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید