تور استانبول: آشنایی با محله اسکودار استانبول

به گزارش سیلور 7، محله اسکودار | Üsküdar

استانبول یکی از زیباترین شهرهای ترکیه و دنیا است و با جاذبه های فراوانی که دارد مقصد محبوبی برای گردشگران به شمار می رود. استانبول منطقه ها و محله های مختلفی دارد که بعضی از آن ها به علت توریستی بودن معروفیت بیشتری پیدا نموده اند. محله اسکودار یکی از محله های معروف استانبول است که در بخش آسیایی و ددر ساحل شرقی تنگه بسفر قرار گرفته است. اسکودار یکی از پرجمعیت ترین منطقه ها مسکونی شهر است و به وسیله کشتی مسافربری به نام فِری به نقاط دیگر شهر و بخش اروپایی متصل می گردد. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا بیشتر با محله اسکودار آشنا شویم.

تور استانبول: آشنایی با محله اسکودار استانبول

بهترین تجربه سفر را با تور استانبول در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا دیدن کنید و لحظات زیبایی را در این شهر تاریخی و تفریحی بگذرانید.

محله اسکودار که در زبان ایتالیایی و انگلیسی اسکوتاری (Scutari) نامیده می گردد محله ای پرجمعیت و بزرگ در بخش آسیایی شهر استانبول است. اسکودار از شمال با بیکوز، از شرق با عمرانیه، از جنوب شرقی با آتاشهیر، از جنوب با کادیکوی و از غرب با تنگه بسفر همسایه است و در ساحل روبروش هم محله مشهور امینونو قرار گرفته است. محله اسکودار یکی از پرجمعیت ترین منطقه ها استانبول است و نزدیک به نیم میلیون نفر در همین منطقه زندگی می نمایند. بخش اروپایی استانبول بخش جهانگردی تر شهر است و بسیاری از جاذبه های تاریخی و گردشگری در این منطقه قرار دارند. اما اگر می خواهید با استانبول واقعی و زندگی مردم محلی آشنا شوید بهتر است به بخش آسیایی بیایید و چه جایی بهتر از محله اسکودار؟!

نواحی مختلف استانبول

شهر استانبول از منطقه ها و محله های متعددی تشکیل شده است، اما به طور کلی می توان شهر استانبول را به 3 ناحیه عمده تقسیم کرد که دو تای آن ها در بخش اروپایی واقع شده است. یکی از آن ها منطقه جهانگردی مشهور شهر است که برای جهانگرد ها و گردشگران کاملا شناخته شده است. بیشتر قصرها و کاخ های مشهور عثمانی، بازار بزرگ، حمام های سنتی استانبول، رستوران ها و هتل های لوکس و جهانگردی در همین منطقه قرار دارند. منطقه جهانگردی همان طور که از نامش تعیین است بیشتر برای جهانگرد ها طراحی شده اند و از رنگ و بوی محلی چندان خبری نیست. دومین ناحیه مهم در استانبول منطقه تجاری و خرید استانبول است که باز هم در بخش اروپایی قرار گرفته است. در این ناحیه مراکز خرید مدرن و بزرگ، کافه های مدرن و پرجمعیت، برندهای مشهور بین المللی و جمعیت زیاد مردم محلی و جهانگرد ها وجود دارند. خیابان مشهور استقلال و میدان تقسیم از جمله این منطقه ها پرجمعیت و شلوغ هستند.

اما نوبت سومین ناحیه مشهور استانبول می رسد که در بخش آسیایی واقع شده است. بخش آسیایی بیشتر رنگ و بوی محلی دارد و جهانگرد ها در بسیاری مواقع از آن غافل می شوند. در بین محله های بخش آسیایی، محله اسکودار بدون شک یکی از معروف ترین آن هاست و به محض این که از کشتی پیاده شوید از تفاوت فضا و رنگ و بوی شهر تعجب خواهید کرد.

استانبول واقعی را در محله اسکودار بشناسید!

از آن جا که جهانگرد های زیادی به بخش آسیایی نمی آیند این منطقه ها حال و هوایی محلی و اصیل خود را حفظ نموده است. حمام های سنتی محله اسکودار برای گردشگران خارجی طراحی نشده است و مردم محلی استانبول از آن ها استفاده می نمایند. این حمام ها برای نمایش برترین تصویر از فرهنگ و رسم و رسوم ترکی به جهانگرد ها ساخته نشده اند، بنابراین می توانید تجربه ای واقعی و اصیل از یک حمام ترکی را تجربه کنید. بسیاری از حمام های سنتی محله اسکودار یک قرن قدمت دارند و نزدیک به 100 سال است که مردم محلی برای استحمام، استراحت و گپ و گفت با همدیگر از این حمام ها استفاده می نمایند.

محله اسکودار در مقایسه با بخش اروپایی مثل یک دهکده در میان یک کلانشهر بزرگ است. واقعا تصورش سخت است که با یک کشتی و صرف چند دقیقه از محله های جهانگردی بخش اروپایی به محله ای متفاوت و خاص وارد می شوید. محله اسکودار و نواحی اطرافش تاریخ غنی، آرامش، غذاهای خوشمزه، حمام های سنتی اصیل و برترین تصویر از استانبول واقعی را مسافران ارائه می نمایند. این منطقه بعلاوه برترین مکان برای تماشای غروب آفتاب است که پشت چشم انداز قصر توپکاپی و بافت تاریخی شهر غروب می نماید.

محله اسکودار برای چه مسافرانی ایده آل است؟

بسیاری از مسافرانی که چه به وسیله تور استانبول یا به صورت شخصی به این شهر سفر می نمایند تمام وقتشان را در بخش اروپایی و منطقه ها جهانگردی و مراکز خرید می گذرانند. بنابراین شاید برایتان این پرسش پیش بیاید که اصلا چرا باید به محله اسکودار و بخش آسیایی استانبول برویم؟ اگر دوست دارید تجربه ای واقعی از شهر استانبول داشته باشید و با سبک زندگی مردم محلی آشنا شوید، اگر دوست ندارید تنها یک جهانگرد باشید و می خواهید استانبول واقعی را کشف کنید و اگر دوست دارید با فرهنگ اصیل مردم شهر آشنا شوید بدون شک عاشق اسکودار خواهید شد. در این محله می توانید با مردم محلی آشنا شوید، با آن ها گپ بزنید و از زندگی واقعی مردم استانبول در یکی از قدیمی ترین محله های شهر لذت ببرید.

جاذبه های دیدنی محله اسکودار

مسجد مهرماه سلطان

در محله اسکودار مساجد متعددی وجود دارند که با معمای بی نظیرشان جزء جاذبه های گردشگری شهر هستند. در واقع بیش از 180 مسجد در این محله واقع شده است که بسیاری از آن ها متعلق به دوره عثمانی هستند .یکی از مشهورترین این مساجد، مسجد جامع مهر ماه سلطان است که به نام مسجد اسکله هم شناخته می گردد. این مسجد به وسیله معمار مشهور دوره عثمانی، یعنی معمار سینان که معمار بناهای متعددی در شهر مثل مسجد آبی است ساخته شده است. سینان این مسجد باشکوه را برای مهرماه سلطان، دختر سوگلی و محبوب سلطان سلیمان بزرگ طراحی و ساخته است. مسجد مهرماه سلطان که مورد بازسازی و بازسازی قرار گرفته در ضلع شمالی اسکله کشتی قرار گرفته و به همین علت آن را به نام مسجد اسکله هم می شناسند.

برج دختر | Maidens Tower

برج دختر، میدن تاور که در زبان ترکی کیز کولسی نامیده می گردد یکی از جاذبه های گردشگری مشهور استانبول است. این برج روی یک جزیره کوچگ در میانه تنگه بسفر و در فاصله 200 متری محله اسکودار قرار گرفته است. این برج سابقا به عنوان فانوس دریایی استفاده می شده و گفته می گردد که حوالی 340 قبل از میلاد ساخته شده است! از اسکودار به راحتی می توانید با قایق خود را به این برج مشهور و تاریخی برسانید. در خصوص این برج و نامگذاری آن افسانه ها و داستان های متعددی وجود دارد. گفته می گردد که روزی روزگاری امپراتوری وجود داشت که دخترش را بسیار دوست می داشت. یک پیشگو به پادشاه گفت که این دختر قبل از آن که به سن هجده سالگی برسد به وسیله نیش مار می میرد. امپراتور که به هیچ وجه نمی توانست مرگ دخترش را تحمل کند او را از سنین کودکی به جزیره ای کوچک و دور از همه فرستاد تا از شر مارها در امان باشد. این برج در حقیقت محل زندگی این دختر تا سن هجده سالگی بوده است و در این سال ها تنها پادشاه حق دیدار با دخترش را داشته است. در روز تولد هجده سالگی، امپراتور برای دخترش یک سبد از میوه های سرزمین های دوردست هدیه می آورد، اما ماری که لابلای میوه ها مخفی شده بود دختر را نیش می زند و او طبق پیش گویی قبل از هجده سالگی فوت می نماید. افسانه ها می گویند که نام قلعه دختر برگرفته از همین داستان است!

کاخ بیلربئی | Beylerbeyi Sarayı

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری محله اسکودار کاخ بیلربئی است. این کاخ متعلق به دوره امپراتوری عثمانی است و در محله بیلربئی اسکودار و در دهانه تنگه بسفر قرار گرفته است. کاخ بیلربئی در دهه 1860 اقامتگاه تابستانی پادشاهان عثمانی محسوب می شده است. این کاخ باشکوه شباهت زیادی با کاخ های دیگر استانبول مثل دلمه باغچه و کوچوک سو دارد و علاوه بر جنبه تاریخی، از منظر سبک معماری هم حائز اهمیت است.

چطور به اسکودار برویم؟

دسترسی به اسکودار بسیار ساده و راحت است. از تمام بخش های آسیایی شهر می توانید با اتوبوس یا دولموش خود را به محله اسکودار برسانید. از محله کادیکوی به وسیله اتوبوس همگانی یا دولموش در ظرف 10-15 دقیقه به اسکودار می رسید.

از منطقه بشیکتاش که در بخش اروپایی واقع شده است هم با استفاده از کشتی های فِری یا قایق های 24 ساعته می توانید به این محله بیاید.

منبع: lonelyplanet.com

منبع: الی گشت
انتشار: 10 بهمن 1400 بروزرسانی: 10 بهمن 1400 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 1987

به "تور استانبول: آشنایی با محله اسکودار استانبول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور استانبول: آشنایی با محله اسکودار استانبول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید