افسانه کشتی های غرق شده در انتظار کشف
به گزارش سیلور 7، افسانه کشتی های غرق شده
هنگامی که بقایای کشتی تایتانیک در سال 1985 کشف شد نقطه عطفی در باستان شناسی و اکتشافات آثار قدیمی در زیر آب به شمار می رفت که پس از اینکه سال ها از آن اتفاق می گذشت توانسته بودند آن را بیابند. با این حال در طول سفرهای دریایی و اقیانوسی هزاران کشتی وجود دارند که به وسیله آب های اقیانوس گم شده اند. از سفرهای کریسف کلمبوس گرفته تا فردیناند ماژلان و بعلاوه کشتی هایی که برای دفاع از آزادی در طی جنگ جهانی دوم در آب ها حرکت می نموده اند. این کشتی های غول پیکر ساخته شده بودند تا سفرهای طولانی را انجام دهد یا اینکه محموله های باری سنگین را منتقل کنند. با این حال همانطور که تاریخ نشان می دهد بسیاری از این کشتی ها نتوانسته اند بر اساس برنامه خود با امواج بلند به خوبی مبارزه نموده و در نهایت غرق شده اند. در حالی که تایتانیک را یکی از بزرگترین یافته های زیر آب تاریخ می دانیم اما در فهرست زیر ما شما را با سایر کشتی های غرق شده قابل توجهی که در مسیری مانند تایتانیک قرار گرفته اند آشنا خواهیم کرد پس با خبرنگاران همراه باشید.
فلور دلامار | THE FLOR DE LA MAR
این نام به گلی از دریا ترجمه می شود. این یک کشتی پرتغالی است که 400 تن وزن داشته و در سال 1502 ساخته شده بود. آنچه که این کشتی را در تاریخ معروف ساخته است شایعه محموله ای از سنگ های قیمتی و طلا، مصنوعات نادر، فلزات و گنجی می باشد که بیشتر از میزانی است که یک کشتی معمولی می توانسته حمل کند. این گنج برای ملکه دونا ماریا و شاه مانوئل از کشور پرتغال بوده است. موضوع این بوده است که پس از تهاجم پیروزیت آمیز و فتح Malacca خدمه کشتی تمام گنجینه های ارزشمند و بعلاوه هدایای پادشاه و ملکه را با دستان خود در کشتی قرار داده اند. در سال 1511 زمانی که این کشتی در حال بازگشت از مالاکا به لیسبون بوده است در نزدیکی ساحل سوماترا طوفانی سنگین آن را فرا گرفته و موجب غرق شدن آن شده است. گفته شده طوفان به میزان ای قوی بوده که کشتی را به دوقسمت تقسیم نموده و قبل از فرو رفتن در آب محموله آن را به دریا پرتاب نموده است. تا امروز محل دقیق غرق شدن این کشتی مرموز به جای مانده است. حتی رابرت ماکس که از غواصان مشهور آمریکایی بوده است میلیون ها دلار را برای پیدا کردن کشتی فلور و گنجینه آن که به غنی ترین کشتی همواره در دریا گم شده شناخته می شود هزینه کرد اما چیزی نیافت تا این کشتی تا اکنون در فهرست افسانه های کشتی های غرق شده باقی بماند.
لاس سینکو چاگاس | LAS CINQUE CHAGAS
یک کشتی از گوا در هندوستان به سمت لیسبون در پرتغال حرکت نموده در حالی که 22 قفسه پر از الماس، سنگ های قیمتی و مروارید همراه خود داشته است که ارزش آن ها امروزه در حدود 1 میلیارد دلار می باشد. این کشتی 1200 تنی به نام لاس سینکو چاگاس زمانی که در حال نزدیک شدن به مقصدش بود در دریا غرق شد. چاگاس در کنار محموله بسیار ارزشمند خود در حدود هزار نفر را داخل خود جای داده بود که 400 نفر از آن ها برده ها بودند. بر اساس گزارش ها سفر طولانی چاگاس تقریبا به انتها رسیده بود که در نزدیکی سواحل پرتغال به وسیله سه کشتی خصوصی بریتانیایی مورد حمله واقع شد. نام این کشتی ها شامل The Mayflower و The Royal Exchange و The Sampson بوده است. این کشتی های خصوصی به وسیله دزدان دریایی گرفته شده بودند، آن ها ناوهای قدیمی و کشتی های تجاری را تغییر می دادند تا نیازهایشان را بتواند رفع کند. جنگ و درگیری میان هر دوطرف به مدت دو روز بدون توقف ادامه داشت. متاسفانه با وجود میزان یکنواخت چاگاس اما این نبرد به سود کشتی های خصوصی به انتها یافت. چاگاس پس از کوشش های بسیاری که برای دفاع از خود انجام داد در 13 ژوئیه 1594 آتش گرفت و در سواحل Azores پرتغال غرق شد. درست مثل فلور، چاگاس نیز دارای گنجینه های بسیاری بوده است و جزء افسانه کشتی های غرق شده به حساب می آمد که غواصان با استفاده از امکانات مدرن کوشش کردند آن را پیدا نمایند اما کارشناسان بر این باور هستند که بقایای این کشتی در آب های عمیق 2500 فوتی قرار گرفته اند.
پایداری شاکلتون | SHACKLETONS ENDURANCE
ارنست شاکلتون یک شخصی ایرلندی بود که امید داشت با عبور از کوهستان های قطب بتواند اولین امپراطوری را در این منطقه ایجاد کند. با این حال سفر او قبل از اینکه کشتی اش بتواند مقاومت کند انتها یافت. به علت اینکه دریای Weddell با یخ های بزرگ بسته شده بود و مانع از این شده بود که کشتی بتواند حتی به این قاره نزدیک شود. استقامت این کشتی موجب شد تا بتواند 10 ماه کامل در این میزان فشار در میان یخ ها باقی بماند اما در نهایت در اثر این فشار بدنه کشتی ترک خورده و موجب شد تا به درون یخ ها و آب های سرد قطبی فرو برود تا جزئی از افسانه کشتی های غرق شده شود. شاکلتون و خدمه او پیروز شدند که زنده بمانند و سفری خطرناک را به مسافت 800 مایل با یک قایق نجات تا انگلستان انجام دادند. امروزه کشتی اندورانس هنوز هم در این آب های یخ زده قرار گرفته است. کارشناسان معتقد اند که این کشتی در اعماق اقیانوس در عمقی در حدود 10 هزار فوت واقع شده است. البته قبل از اینکه بتوان به آن دسترسی داشت می بایست یک لایه یخ 5 فوتی روی آب شکسته شود. یک متخصص بازنشسته به نام David Mearns و بعلاوه Robert Ballard کسی که تایتانیک را کشف کرد ابراز علاقه خود را برای غواصی در این آب ها و پیدا کردن به جای مانده های این کشتی ابراز نموده اند. متاسفانه هنوز تیمی برای جمع آوری پول و بودجه این کار وجود نداشته و همچنان اندورانس در فهرست افسانه کشتی های غرق شده جای دارد.
اس اس بایکیمو | SS BAYCHIMO
مانند یک صفحه از داستان ارواح، سرنوشت کشتی اس اس بایکیمو از جذابیت خاصی برخوردار است. این یک کشتی دریایی با ظرفیت 1322 تن بوده که در سال 1914 در سوئد ساخته شده است و تا آغاز جنگ جهانی اول متعلق به یک شرکت حمل و نقل آلمانی بود. پس از آنکه این کشتی به وسیله کمپانی Hudsons Bay خریداری شد، کشتی بایکیمو با تمام قدرت در تمام طول اقیانوس اطلس به سفر پرداخت و بعلاوه سفرهای بسیاری را نیز در منطقه آلاسکا و بریتیش کلمبیا انجام داد. متاسفانه کشتی غول پیکر بایکیمو در آخرین سفر خود در سال 1931 زمانی که در مسیری به سمت ونکوور حرکت می کرد در آب های شمال اقیانوس آرام آغاز به جنگیدن با امواج غول پیکر و بادهایی نمود که از سمت چپ به بدنه آن ضربه وارد می کردند. ترس از زندگی باعث شد تا خدمه کشتی تصمیم به ترک و تخلیه آن به داخل قایق های نجات بگیرند. با توجه به داستان ها و افسانه هایی که در خصوص این کشتی گفته شده است، بایکیمو دقیقا غرق شده و هیچ شاهد عینی وجود ندارد که نشان دهد آن در شمال اقیانوس آرام غرق شده است. بنابراین پس از 38 سال که از ناپدید شدن مرموز آن می گذشت بعضی ادعا کردن که مدت ها بعد از حادثه نیز کشتی بدون خدمه در حال حرکت بوده است. داستان های دیگری نیز وجود دارند که ملوانان برای نگه داری کشتی کوشش نموده اند اما پیروز نبوده اند. کم کم این داستان ها متوقف شده و پس از 20 سال در نهایت مردم به این نتیجه رسیدند که کشتی رها شده و در نهایت غرق شده است. آخرین مشاهدات شناخته شده در سال 1969 بوده است اما از سال 2006 مجددا کوشش برای پیدا کردن کشتی اس اس بایکیمو احیا شده است تا شاید بتوان آن را از فهرست افسانه های کشتی های غرق شده خارج کرد.
یو اس اس ایندیاناپولیس | USS INDIANAPOLIS
پس از اینکه اجزای اولین بمب اتمی در تاریخ 30 ژوئیه 1945 به پایگاه آمریکایی تینیان رسید، چند روز بعد کشتی یو اس اس ایندیاناپولیس به وسیله اژدرهای یک زیردریایی ژاپنی تحت عنوان I-58 از بین رفت. ظاهرا این کشتی جنگی بلافاصله پس از اینکه مورد حمله واقع شد ناپدید گشت و در دریای فیلیپین غرق شد. بازماندگان این حادثه حدود 900 نفر بودند که توانستند از منطقه آلوده به کوسه ها نجات پیدا نموده و در نهایت یک روز پس از حادثه به وسیله هواپیمای نیروی دریایی نجات یافتند و اما در حدود 317 نفر از آن ها در اثر برخورد موشک و یا حمله کوسه ها از بین رفتند. این اتفاق به عنوان بدترین فاجعه دریایی آمریکا در جنگ جهانی دوم بود و با وجود کوشش های بسیاری که برای یافتن بقایای ایندیاناپولیس گشت هنوز پیروزیتی در خصوص یافتن آن به دست نیامده است. مشکل اینجا است که احتمالا کشتی جنگی در عمقی بیش از 12 هزار فوت در زیر آب قرار گرفته است تا خود را همچنان در فهرست افسانه کشتی های غرق شده قرار دهد.
زمانی که در تاریخ قدم می گذارید موارد بسیاری را همانند این مطلب خواهید خواند که ساخته های دست بشر تحت عواملی طبیعی و در مقابل خشم طبیعت گرفتار شده و در نهایت ناپدید شده اند به گونه ای که حتی امروزه و با این سطح از پیشرفت علم همچنان امکان کشف و پیدا کردن بسیاری از آن ها وجود ندارد.
منبع: www.beyondsciencetv.com
منبع: الی گشت