اپل در سال 2020 چه تغییرات پنهانی در محصولاتش ایجاد کرد؟

به گزارش سیلور 7، اگر نگاهی به تازه ترین اعضای دو خانواده آیفون و مک بیندازید، به زحمت شاهد تفاوتی قابل توجه نسبت به مدل های سال گذشته خواهید بود. تمام این محصولات همان شکل و ابعاد گذشته را دارند. خانواده آیفون 12 سال جاری اندکی شسته رفته تر از آیفون 11 سال 2019 به نظر می رسد و تنها تفاوت برجسته، آیفون 12 مینی است. همین موضوع راجع به ظاهر مک جدید هم صدق می نماید و به زحمت می توانید تفاوتی بیابید. اما حقیقت این است که بعد از سال ها نوآوری اندک، اپل بزرگترین تغییرات را درون این دیوایس ها به وجود آورده است.

اپل در سال 2020 چه تغییرات پنهانی در محصولاتش ایجاد کرد؟

از جمله این تغییرات می توان به پشتیبانی از شبکه های 5G در آیفون و تعبیه چیپست خود اپل درون مک اشاره نمود. این کمپانی می گوید که تکنولوژی ها به معنای اتصال سریع تر و قابل اتکاتر به اینترنت در آیفون و بهبود فراوان عمر باتری و پرفورمنس در کامپیوترهای مک هستند. تغییرات داخلی به گونه ای پیاده سازی شده اند که می توانند دیوایس های اپل را از انبوهی از رقبای مشابه با بدنه های آلومینیومی و شیشه ای متمایز نمایند.

تیم کوک، مدیر عامل اپل در جریان یکی از مراسم های مجازی امسال کمپانی گفت: پیشرفت هایی در این ابعاد تنها با دست زدن به تغییرات جاه طلبانه امکان پذیر می شوند. ما مسیری طولانی را طی نموده ایم و دیوایس هایی داریم که برای زندگی روزمره بسیار مهم تلقی می شوند.

اینکه حق با اپل است و تغییرات داخلی عظیم نحوه تعامل ما را با دیوایس ها کاملا دگرگون خواهند کرد یا خیر، چیزی است که تنها با گذر زمان تعیین می شود. تمام محصولات اپل سیکلی مشابه را طی می نمایند؛ بعضی اخبار لو می رود، مشتریان بالقوه به وجد می آیند و سپس با معرفی محصول، انبوهی سؤال بی پاسخ باقی می ماند. سؤالاتی نظیر اینکه آیا تغییرات به وجود آمده کافی است؟، آیا اپل با حذف فلان تکنولوژی افتضاح به بار آورده یا دست به تغییری زده که مشتریان واقعا به دنبالش بوده اند؟ و آیا با حذف فلان قابلیت، اپل زیاده روی نموده است؟

تحلیلگران می گویند که اپل با آیفون ها و کامپیوترهای مک جدید بار دیگر محصولاتی برنده ساخته است. بسیاری از منتقدین عقیده دارند که آیفون 12 یکی از بهترین موبایل های بازار است. از طرف دیگر سه دیوایس مک مینی (699 دلار)، مک بوک ایر (999 دلار) و مک بوک پرو (1299 دلار) را داریم که همگی از چیپست جدید M1 قوت می گیرند و همگی یا به اندازه همتایان قبلی خود (با چیپست های اینتل) یا حتی بهتر از آن ها پرفورمنس می دهند.

تمام این تغییرات به ظاهر فروشی موفقیت آمیز را برای اپل تضمین نموده اند. اما اپل هم مثال بسیاری از کمپانی های دیگر در سراسر دنیا باید با مسائل ناشی از پاندمی کرونا ویروس سر و کله بزند که تا امروز 62 میلیون نفر را بیمار نموده و بیش از 1.5 میلیون نفر را به کام مرگ کشانده است. در این برهه سخت، اپل و همتایانش چالش هایی جدی را از نظر همگام ماندن با تقاضا برای محصولاتشان تجربه نموده اند و در عین حال مجبور به تعطیلی دفاتر و فروشگاه ها بوده اند تا از جان کارمندان و مشتریان خود محافظت نمایند.

بیایید مروری داشته باشیم بر تغییرات پنهانی که اپل امسال در محصولات خود به وجود آورد یا روینمودهای تازه ای که به خاطر پاندمی کووید-19 مجبور به در پیش گرفتنشان شد.

افزودن قابلیت های درخواستی به آیفون ها

اپل معمولا هر سال نرم افزار جدیدی برای تازه ترین آیفون ها، آیپدها و مک ها منتشر می نماید. از چند سال پیش هم تمام به روزرسانی های iOS ،iPadOS و macOS به صورت کاملا رایگان در دسترس افرادی قرار گرفته اند که محصولات اپل را تهیه می نمایند.

اپل امسال روی جلوه های بصری آیفون های خود متمرکز بود و با سیستم عامل iOS 14، قابلیت هایی مانند ویجت ها را به هوم اسکرین موبایل های هوشمندش آورد که چیزهایی مانند آب وهوا، تقویم، لیست کارهای باقی مانده و موزیکی که به آن گوش می دهید را نمایش می دهند. از سوی دیگر، استفاده از اپلیکیشن Messenger بسیار آسان تر از قبل شد، شاهد قابلیت تصویر در تصویر برای تماشای هم زمان ویدیو با هر کار دیگری بودیم و و تماس های تلفنی و دستیار صوتی سیری هم دیگر با سایر کارهایی که روی گوشی انجام می دهید تداخل ندارند.

بازنگری در نرم افزار کامپیوترهای اپل

اپل طراحی macOS را هم تغییر داده که ورژن امسال آن macOS Big Sur نام گرفته. این سیستم عامل حالا شباهت بیشتری به آن چیزی دارد که روی موبایل های آیفون می یابید و آیکن های خوش رنگ و لعاب تر، تنظیمات مشابه برای نرم افزارها و بهبودهایی یکسان برای اپلیکیشن Messenger را با خود به همراه می آورد. اپل گفته که Big Sur هم با مک های قدیمی و مبتنی بر اینتل و هم مک های جدیدی که با چیپست M1 از راه می رسند سازگاری دارد و این یعنی بسیاری از برنامه های کامپیوترهای قدیمی ترش، به راحتی روی محصولات جدید هم اجرا می شوند.

از سوی دیگر، اپل برای اولین بار راه را برای اجرای اپلیکیشن های آیفون و آیپد روی مک های جدید باز کرد و این یعنی کامپیوترهای دسکتاپ و لپتاپ های کمپانی حالا از بی شمار اپلیکیشن دیگر پشتیبانی می نمایند. کامپیوترهای اپل اکنون سهمی 18 درصدی از تمام کامپیوترهای شخصی دارند و این رقم برای آیفون ها به بیش از 26 درصد می رسد.

گسترش سرویس های اشتراکی

طی سال گذشته میلادی اپل از مجموعه ای از سرویس های اشتراکی رونمایی کرد که به گفته خودش باعث می شوند دیوایس هایش شکلی متمایز از دیگر موبایل ها و تبلت های موجود در بازار بیابند. از جمله این سرویس ها می توان به Apple TV Plus اشاره نمود که در ازای اشتراک ماهانه 5 دلار، فیلم ها و سریال های تلویزیونی مختلف (همراه با سریال هایی که خود اپل رویشان سرمایه گذاری نموده) را در اختیار کاربران قرار می دهد.

از طرف دیگر شاهد سرویس Apple News Plus با اشتراک ماهانه 10 دلار بودیم که دسترسی به بیش از 300 مجله و روزنامه مانند تایم، ونیتی فیر و سان فرانسیسکو کرونیکل را مهیا می نماید. آخرین سرویس سال پیش اپل هم Apple Arcade بود که با خرید اشتراک 5 دلاری آن در هر ماه، به بیش از 100 بازی دسترسی خواهید داشت.

امسال اپل از دو سرویس دیگر هم پرده برداشت. نخستین سرویس Apple Fitness Plus است؛ برنامه ای 10 دلاری که در آن مربیان استخدام شده توسط اپل، به صورت هفتگی محتویات ورزشی را در اختیار مشترکین می گذارند. بعد هم نوبت به سرویس Apple One می رسد که بعضی از سرویس های اپل را با یکدیگر ادغام نموده و در ازای 15 دلار در ماه، دسترسی به اپل موزیک، اپل تی وی پلاس، اپل آرکید و 50 گیگابایت حافظه ذخیره سازی در iCloud را امکان پذیر می نماید.

بازنگری در آیپد ایر

در ماه سپتامبر امسال میلادی، اپل از نسخه بازنگری شده تبلت محبوب آیپد ایر رونمایی کرد که با قیمت پایه 599 دلار به دست مشتریان می رسد. این دیوایس بسیاری از ویژگی های ظاهری خود را از آیپد پرو قرض گرفته که 799 دلار قیمت دارد، اما در عوض از بعضی قابلیت های پریمیوم آن مانند فیس آنلاک بی بهره است.

این دیوایس به شدت با اقبال عمومی روبرو شد و منتقدین هم از آن تمجید کردند. بعضی حتی گفتند که هنگام تجربه کار با آیپد ایر، اساسا آیپد پرو را به دست فراموشی سپرده اند و این تبلت همان تجربه دلچسب را در ازای قیمت کمتر ارائه می نماید.

اپل واچ SE و آیفون SE، بیشتر در ازای کمتر

خیلی کم پیش می آید که دو عبارت اپل و ارزان قیمت در یک جمله استفاده شوند. اما آیفون SE که با قیمت 399 دلار در ماه آپریل عرضه شد، به شدت با استقبال منتقدین همراه شد. آن ها عقیده داشتند که طراحی کلاسیک در کنار حسگر اثر انگشت به جای Face ID، دوربین اندک ضعیف تر و نمایشگری که کیفیت پایین تر دارد، منجر به ساخت یکی از مقرون به صرفه ترین محصولات اپل شده است.

این دستگاه قیمت گذاری بسیار وسوسه نماینده، عمر باتری محشر و دوربین جلوی عالی دارد، به پردازنده A13 مجهز شده، در برابر آب مقاومت نشان می دهد و از شارژ وایرلس هم پشتیبانی می نماید. بنابراین به عنوان جمع بندی می توان گفت که SE نه تنها یک آیفون معرکه است، بلکه یکی از بهترین موبایل های اقتصادی بازار هم به حساب می آید.

اپل واچ SE که در ماه سپتامبر معرفی گردید هم مسیری مشابه را در پیش گرفته است. این ساعت اساسا همان اپل واچ سری 5 سال گذشته بود که فقط این بار خبری از قابلیت های پر زرق و برق مانند نمایشگر همواره روشن و نوار قلب در نیست. اگر چنین چیزهایی برایتان اهمیت نداشته باشد، قیمت 279 دلاری اپل واچ SE آن را به گزینه ای مقرون به صرفه تبدیل می نماید که حداقل 120 دلار از برادر عظیمتر خود ارزان تر است.

اپل برگزاری رویدادهای دیجیتال را آموخت

وقتی اپل برنامه ریزی کنفرانس دنیای توسعه دهندگان خود را برای ماه ژوئن اظهار داشت، بسیاری از فعالان حوزه تکنولوژی کنجکاو بودند بدانند این مراسم چطور پیش می رود. در همان زمان، مایکروسافت یک مراسم تماما دیجیتال برای کنسول جدید ایکس باکس سری ایکس برگزار نموده بود که آن قدرها با استقبال گیمرها روبرو نشد. بعد هم سونی یک مراسم مشابه برای کنسول پلی استیشن 5 ترتیب داد که بیشتر توجه مخاطبین را جلب کرد.

سؤال این بود که اپل چطور می تواند رویدادهای جذاب خود را در دنیای مجازی پیاده سازی کند؟ آیا بدون مخاطبان حاضر در سالن که برای هرچیزی کف و سوت می زنند، اپل می تواند بار دیگر مشتریان خود را به وجد آورد؟

پاسخ به این سؤال مثبت بود. در یک ویدیوی از پیش ضبط شده، مدیران اجرایی اپل یکی پس از دیگری از راه رسیدند و از قابلیت های جدید در نرم افزارها و سخت افزارهای کمپانی پرده برداشتند و در سرانجام مراسم همه به این توافق نظر رسیدند که اپل واقعا توانست یک مراسم هیجان انگیز برگزار کند و متمایز از بسیاری از شرکت های رقیب ظاهر شود.

ماجرای اپیک گیمز

در ماه آگوست، اپیک گیمز، شرکت سازنده بازی فورتنایت تصمیم گرفت یک نبرد تمام عیار با اپل به راه بیندازد.

این کمپانی که به لطف بازی بتل رویال خود تبدیل به غولی چندین میلیارد دلاری شده، به صورت عامدانه یکی از قوانین اپ استور را زیر پا گذاشت. فورتنایت یک بازی کاملا رایگان است، اما پول داخل بازی آن که V-Bucks نام دارد، به دلخواه قابل خرید است و می توان از آن برای تهیه پوسته های ظاهری برای کاراکترهای داخل بازی استفاده کرد. هم اپل و هم گوگل در قوانین خود آورده اند که کمیسیونی 30 درصدی از تمام پول هایی که مشتریان به سازندگان اپلیکیشن های مختلف می پردازند خواهند برداشت. اپیک اما این قانون را دور زد و به گیمرها گفت که در صورت خرید پول رایج بازی به شکلی دیگر، از تخفیف برخوردار خواهند شد.

به این ترتیب، هم گوگل و هم اپل فورتنایت را از استورهای خود بن کردند و پاسخ اپیک هم کمپین تبلیغاتی فورتنایت را آزاد کنید بود. بعد هم اپیک یک پرونده قضایی تشکیل داد و دو کمپانی غول تکنولوژی را به ریاکاری متهم کرد.

اپیک گیمز در ضمن ویدیویی کاملا مشابه به تبلیغ 1984 مکینتاش ساخت که با الهام از کتابی پادآرمان شهری با نام گذاری مشابه فراوری شده بود. این کمپانی بعدا افزود که با این تصمیم اپل و گوگل، فورتنایت اکنون روی بیش از 1 میلیارد دستگاه در سراسر دنیا بلاک شده است. پرونده قضایی سه کمپانی تا همین امروز ادامه داشته و هنوز به نتیجه واضحی نرسیده است. در این بین اپل گفت که اگر سیستم پرداخت جدید حذف شود، درهای اپ استور به روی فورتنایت باز خواهد بود. اپیک هم پاسخ داد که علاقه ای به دنبال کردن قوانینی که در اصل غیر قانونی هستند ندارد.

نگرانی های آنتی تراست

اپیک تنها شرکتی نیست که از روینمودهای اپل ابراز نارضایتی نموده. اتحادیه اروپا ماه ها پیش اظهار داشت که مشغول تجسس روی قوانین اپل در قبال خریدهای درون برنامه ای است و تمام ماجرا توسط اپلیکیشن استریم موسیقی اسپاتیفای کلید خورد. اتحادیه اروپا در ضمن اظهار داشت که کنترل شدید اپل بر چیپ های NFC که برای اپل پی استفاده می شوند را آنالیز نموده و تصمیم می گیرد که آیا اپل باید دسترسی به این چیپ ها را در اختیار اپلیکیشن های رقیب بگذارد یا خیر. در حال حاضر اپل پی تنها اپلیکیشن پرداختی است که می تواند از چیپ های NFC آیفون برای امور اقتصادی استفاده کند.

سپس دولت های دیگر هم وارد میدان شده و اپل را هدف قرار دادند. در ماه جولای، تیم کوک، مدیر عامل اپل همراه با همتایان خود در فیسبوک، گوگل و آمازون به کنگره دعوت شد تا راجع به روینمودهای ضد رقابتی شرکتش شهادت دهد. قانون گذاری آمریکایی هم با دست پر به میدان آمده بودند. آن ها ایمیل های سازمانی داخلی و نتایج مصاحبه هایی را به نمایش درآوردند که نشان می دادند بسیاری از کسب وکارهای کوچک، از روینمودهای ضد رقابتی چهار کمپانی اشاره شده آسیب دیده اند.

اپل به صورت خاص با مجموعه ای از ایمیل های داخلی روبه رو شد که متعلق به بازه ای بیش از یک سال بودند. این ایمیل ها منجر به شکل گیری مباحثات مختلفی شدند که از جمله آن ها می توان به کنترل شدید بازار تعمیر دیوایس های هوشمند از سوی اپل اشاره نمود که تکنسین ها را مجبور به تأمین نمایشگر و قطعات لازم از کمپانی هایی به جز تأمین نمایندگان خود اپل می نماید.

حذف آداپتورها و هدفون ها

وقتی اپل از جدیدترین اپل واچ های خود رونمایی کرد، اظهار داشت که در جعبه دستگاه خبری از آداپتور برق برای شارژ نخواهد بود. در عوض این ساعت ها تنها همراه با کابل شارژ از راه می رسند. لیزا پی. جکسون، نایب رییس قانون گذاری های زیست محیطی اپل در مراسم ماه سپتامبر اپل گفت: گاهی از اوقات موضوع راجع به این نیست که چه چیزی می سازیم و آنچه نمی سازیم است که اهمیت دارد. او افزود که مشتریان اپل از پیش به انبوهی از آداپتورهای USB دسترسی دارند و بنابراین ساخت میلیون ها آداپتور جدید در هر سال، فقط باعث ایجاد آلودگی کربنی هرچه بیشتر می شود.

یک ماه بعد، جکسون اظهار داشت که موبایل های خانواده آیفون 12 هم بدون آداپتور برق و بدون هدفون در جعبه از راه می رسند. در نتیجه، بسته بندی آیفون 12 کوچکتر و سبک تر خواهد بود و اپل می تواند 70 درصد محصول بیشتری در هر پالت ارسالی جای دهد. اپل افزود که اکنون بیش از 700 میلیون ایرپاد با کانکتور لایتنینگ و بیش از 2 میلیارد آداپتور برق روانه بازار دنیا نموده است. کمپانی اشاره شده این بحث را پیش می کشد که نباید بیش از این به فراوری آداپتور و هدفون پرداخت.

البته بعضی از ناظرین از این حرکت انتقاد نموده و گفتند که اپل به بهانه حفاظت از محیط زیست، می خواهد هزینه های خود را کاهش داده و در عین حال دوباره برای آداپتور و هدفون از مشتریان پول بگیرد. هر دو محصول اکنون به صورت جداگانه هم به فروش می رسند و هرکدام 19 دلار قیمت گذاری شده اند. اما احساستان نسبت به موضوع هرچه که باشد، اپل می گوید این ترند را ادامه خواهد داد و تصمیمی نگرفته که فقط یک نوبت عملی شود.

سردرد مربوط به باتری

در سال 2017، کاربران اینترنت با داده ای روبرو شدند که گویا افسانه ای قدیمی را به اثبات می رساند؛ اینکه اپل به شکلی عامدانه سرعت آیفون های قدیمی تر را کاهش می دهد تا مردم مجبور به خرید مدل های جدیدتر شوند. اپل که برای چندین سال این تئوری های توطئه را تکذیب نموده بود، در آخر اعتراف کرد که بعضی قابلیت های نرم افزاری به گونه ای طراحی شده اند که در صورت مصرف بیش از حد باتری، سرعت دستگاه را کاهش دهند. و این رسوایی Batterygate نام گرفت.

سخنگوی اپل در نخستین بیانیه خود طی ماه دسامبر 2017 گفت: هدف ما ارائه بهترین تجربه به مشتریان است و این تجربه شامل پرفورمنس کلی و افزایش عمر دیوایس ها هم می شود. اما گوش خیلی ها به این حرف ها بدهکار نبود و تنها یک هفته بعد، اپل معذرت خواهی کرد و گفت که فقط به فکر مشتریان بوده است. از سوی دیگر، به مشتریان پیشنهاد داد که به جای پرداخت 79 دلار، با تنها 29 دلار باتری موبایل های خود را تعویض نمایند. بعد هم شاهد یک قابلیت نرم افزاری در iOS بودیم که کارکرد باتری را به خوبی نمایش می داد و حتی می شد انتخاب کرد که عمر باتری در اولویت باشد یا پرفورمنس.

اما در هر صورت چندین پرونده قضایی تشکیل شد که روندشان تا همین اواخر ادامه داشته. در ماه مارس امسال میلادی، اپل با پرداخت غرامت 500 میلیون دلاری موافقت کرد که با رقم 25 دلار به ازای هر آیفون برابری می نماید. در ماه نوامبر هم اپل مجبور به پرداخت 113 میلیون دلار دیگر شد تا پرونده ای که توسط 34 ایالت در دادگاه محلی کلمبیا تشکیل شده بود مختومه اعلام شود. در هر دو پرونده، اپل اصرار داشت که دست به کاری اشتباه نزده است.

  • از سیستم عامل iOS 15 اپل چه انتظاراتی داریم؟

منبع: CNET

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 30 دی 1399 بروزرسانی: 30 دی 1399 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 1423

به "اپل در سال 2020 چه تغییرات پنهانی در محصولاتش ایجاد کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اپل در سال 2020 چه تغییرات پنهانی در محصولاتش ایجاد کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید