بسکتبال ایران در سال 99، از المپیکی هایی که مغلوب سوریه شدند تا لیگی شبیه NBA

به گزارش سیلور 7، برگزاری مسابقات لیگ و البته شکست مقابل سوریه را می توان مهمترین اتفاقات مربوط به بسکتبال ایران در سال گذشته دانست.

بسکتبال ایران در سال 99، از المپیکی هایی که مغلوب سوریه شدند تا لیگی شبیه NBA

به گزارش خبرنگاران، تیم ملی بسکتبال ایران در سال های 1398 و 1399، مسابقات انتخابی کاپ آسیا 2021 را پیش رو داشت. شاگردان مهران شاهین طبع در این مسابقات به سه پیروزی دست پیدا کردند و البته یک شکست ناامیدکننده و پرانتقاد را هم متحمل شدند. تیم ملی در اول اسفند 1398 در نخستین بازی خود، در تهران به مصاف سوریه رفت و با نتیجه 94 بر 48 به پیروزی رسید. دو روز بعد، تیم ایران پیروز شد قطر را 95 بر 52 شکست دهد. نوید رضایی فر، حامد حدادی و محمد جمشیدی، ستاره های تیم ملی در این دو بازی بودند.

ادامه مسابقات انتخابی کاپ آسیا به سال 99 موکول و مقرر شد به دلیل شرایط کرونایی، بازی ها به صورت متمرکز در دوحه برگزار شود. حریفان تیم ملی در این مرحله عربستان و سوریه بودند. پیروزی مقابل هر دو حریف برای ایران، ساده به نظر می رسید، ولی اهمیت زیادی داشت. تیم ملی ایران در بازی نخست به مصاف عربستان رفت و با نتیجه 71 بر 64 این تیم را شکست داد. شاگردان شاهین طبع در این بازی به لطف 27 امتیاز و 9 پاس گل بهنام یخچالی و البته در غیاب حامد حدادی و صمد نیکخواه به پیروزی رسیدند.

بازی دوم مقابل سوریه اما موجی از نقدها را برای فدراسیون و تیم ملی به دنبال داشت. تیم ایران در حالی که بازی نخست خود مقابل سوریه را با 44 امتیاز با برد پشت سرگذاشته بود، اما در دوحه و در کمال شگفتی 77 بر 70 باخت. جرج ارل کل 34 امتیاز و هشت ریباند برای سوریه داشت و بهترین بازیکن ایران، محمد جمشیدی با 13 امتیاز، چهار ریباند و هشت پاس گل بود.

سایت فدراسیون جهانی بسکتبال از شکست ایران مقابل سوریه به عنوان بزرگ ترین غافلگیری مسابقات یاد کرد. فیبا نوشت: نیمه نخست بازی ایران و سوریه، چیزی بود که همه انتظار داشتیم، ولی حملات بی رحمانه و گام به گام سوریه با تکیه بر مهارت های جرج کِل، نتیجه را به سود سوریه رقم زد. این پیروزی برای سوریه بعد از شکست مقابل قطر، اهمیت زیادی داشت. غلبه بر تیمی باکیفیت جهانی مثل ایران، یک پیروزی تاریخی برای بسکتبال سوریه به حساب می آید، ضمن اینکه سوری ها جلوی صعود زودهنگام ایران به کاپ آسیا 2021 را گرفتند.

عکس یادگاری مسعود قاسمی، سرپرست تیم ملی بسکتبال و رامین طباطبایی رئیس فدراسیون در خارج از هتل و در حالی که به نظر می رسید شرایط قرنطینه را زیر پاگذاشته اند، هم بازتاب منفی زیادی در رسانه های ایران داشت. قاسمی در مورد حاشیه های به وجود آمده در جریان پنجره دوم مسابقات انتخابی کاپ آسیا در قطر گفت: من و رئیس فدراسیون عکسی در محوطه ورودی هتل و در فاصله حدود دو متری در هتل انداختیم و من در شبکه اجتماعی آن را منتشر کردم. کسی که از ما عکس گرفت، در واقع به در چسبیده بود و فاصله ما تا ورودی هتل، بسیار کم بود، ولی به دلیل اینکه پشت سر ما چندین برج قرار داشت به نظر می رسید برای گشت و گذار بیرون رفته ایم.

لیگ برتر بسکتبال و نحوه برگزاری آن، دغدغه بزرگ و مهم فدراسیون و تیم ها در سال 1399 بود. تصمیم فدراسیون، حضور تیم ها، بازیکنان و کادر فنی در شرایط قرنطینه و انجام مسابقات در تنها سالن استاندارد تهران بود. 16 تیم در دو گروه برای حضور در لیگ اعلام آمادگی کردند و مسابقات در فاز نخست به صورت رفت و برگشت، بسیار فشرده و چیزی شبیه برنامه NBA آغاز شد. طبق برنامه، هر 16 تیم راهی مرحله پلی آف شدند تا تکلیف هشت تیم صعودکننده به یک چهارم نهایی و سپس چهار تیم برتر، تعیین شود.

شهرداری گرگان و مهرام، صعود آسانی به نیمه نهایی داشتند، ولی کار شیمیدر قم و نفت آبادان برای صعود به بازی سوم کشید. در نهایت، شیمیدر با غلبه بر اکسون و نفت با شکست دادن ذوب آهن اصفهان راهی نیمه نهایی شدند. در این مرحله که تیم های فینالیست پس از حداکثر پنج بازی تعیین خواهند شد، شهرداری گرگان با شیمیدر روبه رو می شود و نفت به مصاف مهرام می رود. مرحله نیمه نهایی لیگ برتر بسکتبال از 16 فروردین آغاز خواهد شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 30 فروردین 1400 بروزرسانی: 30 فروردین 1400 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 1606

به "بسکتبال ایران در سال 99، از المپیکی هایی که مغلوب سوریه شدند تا لیگی شبیه NBA" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بسکتبال ایران در سال 99، از المپیکی هایی که مغلوب سوریه شدند تا لیگی شبیه NBA"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید