بهترین جاذبه های دیدنی شهر باشت Basht

به گزارش سیلور 7، شهرستان باشت یکی از شهرستان های استان کهگیلویه و بویراحمد در جنوب ایران است. مرکز این شهرستان شهر باشت است .باشت از شهرهای تاریخی و باستانی ایران بوده که پیشینه آن به دوره هخامنشی می رسد . این شهر برخلاف دیگر مناطق استان از آب و هوای معتدل و کشاورزی و باغداری و دامداری برخوردار است. به نحوی که در دشت های آن برنج نیز به وفور کشت می گردد . در ادامه مطلب همراه خبرنگاران باشید تا با جاهای دیدنی باشت بیشتر آشنا شوید.

بهترین جاذبه های دیدنی شهر باشت Basht

دوگور دوپا

این اثر تاریخی در 7 کیلومتری شهرستان باشت در مجاورت روستاهای شوش و ده کند و حدود 95 کیلومتری مرکز استان واقع شده است. دو ستون سنگی معروف به دوگور دوپا در سال 1379 به شماره 2985 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این دو ستون سنگی که از جنس سنگ آهکی شیری رنگ یکپارچه تراشیده اند، به احتمال زیاد میل استودان است که پیوسته مورد تحقیق مورخان، محققان و هر ساله گردشگران زیادی از آن دیدن می نمایند. این ستون های سنگی تقریبا سالم و همچنان پا برجاهستند و بر بالای تپه ای مشرف به دو روستای شوش سفلی و ده کند قرار گرفته است و ستون هایی که در فاصله 50 سانتی متری از هم قرار دارند و ستون شرقی دو متر و ستون غربی 190سانتی متر است.

بلیط هواپیما در طاهاگشت

پل تاریخی پریم (پرین)

در راستا موصلاتی استان خوزستان به فارس، یکی دیگر از جاذبه های تاریخی استان کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته است که به پل پرین، نامگذاری شده است. بریم، نام دیگر این سازه ارزشمند تاریخی است که در 8 کیلومتری شرق شهرستان باشت و در نزدیکی روستای چم بلبل روی رودخانه پریم، ساخته شده است. امروزه می توان بخش هایی از این پل قدیمی را مشاهده کرد که از زمان تاسیس تا دوران اسلامی از آن استفاده شده است. اثری که به همت مسئولان استان، قسمت هایی از آن بازسازی و تعمیر شده و به عنوان میراث ملی به ثبت رسیده است. این منطقه از باشت، هم به دلیل وجود پل و هم به دلیل حضور تفرجگاه چشمه انجیری که در مجاورت آن قرار گرفته است، به یکی از مکان های گردشگری تبدیل شده است.

اشکفت شاه پیچاب

در فاصله 50 کیلومتری از بخش شمالی باشت، یکی دیگر از جاذبه های طبیعی و تاریخی این شهرستان قرار گرفته است که به اشکفت شاه پیچاب، شناخته می گردد. اشکفت یکی از جالب ترین آثار تاریخی برجای مانده از ایران کهن است که در دل خود آثاری همچون چندین کتیبه، سنگ نوشته و عمارات تاریخی متعددی را جای داده است.

درخت سرو باشت

در 50 کیلومتری شهرستان باشت و حدود 150 کیلومتری مرکز استان پس از عبور از روستای تلچگاه و روستای درگ به امام زاده ای معروف به سید محمد (ع) دشت لار می رسیم که علاوه بر جذابیت منطقه به دلیل همین امام زاده جلیل القدر که اطراف آن را باغات انجیر فراوانی فرا گرفته وجود درخت سرو کهنسالی که به قول مورخین قدمتی 2700 ساله دارد در حالی که درخت سرو معروف ابرقوی یزد دارای قدمتی 2500 ساله می باشد همچنان قد علم نموده که حیرت هر شخص بیننده ای را بر می انگیزد به علاوه آثار آتشکده کوه لار که به گنبد معروف شده، قبرستان قدیمی در بالای کوهی به نام کوه لار هنوز بقایایی از آن موجود است.

منطقه گردشگری شاه بهرام باشت

از دیگر مناطق زیبا و دیدنی استان کهگیلویه و بویراحمد، منطقه گردشگری شاه بهرام است که در 45 کیلومتری از شهرستان باشت، قرار گرفته است و در راستا جاده ارتباطی باشت به چرام و دهدشت قرار گرفته است. این روستا در جنوب به روستای فتح ، از شرق به روستای شادگان و روستای لار ، از شمال به شهرستان چرام واز غرب به روستای نیمدور ختم میگردد .

منطقه زیبای شلالدون

این منطقه که شلالدون نام دارد، طبیعتی خدادادی چشم نواز و زیبا را دارا بوده و ایام نوروز میزبان مسافران و میهمانان نوروزی از نقاط مختلف کشور است. منطقه شلالدون با طبیعت سرسبز، دل انگیز و پوشش گیاهی جنگلی وسیع از تپه ماهورها و دره های زیبایی تشکیل شده که در سال های اخیر میراث فرهنگی با ایجاد کمپینگ، اقدامات اولیه تفریحی را فراهم نموده است.

مجموعه تاریخی خان احمد باشت

از دیگر جاذبه های گردشگری در شهرستان باشت، مجموعه ای است تاریخی که در 20 کیلومتری از این شهرستان قرار گرفته و به مجموعه خان احمد، شهرت یافته است. گردشگران می توانند محوطه ای تاریخی را که در جاده اصلی و در مجاورت روستای زیردو خان احمد تا مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد که بالغ بر 120 کیلومتر است، مشاهده نمایند.

رود رونه

رود رونه یکی از زیباترین مناطق گردشگری در شهرستان باشت این استان است.منطقه زیبای گردشگری رود رونه در 10 کیلومتری غرب شهرستان باشت قرار گرفته است، که حقیقتا نمایی زیبا و دلنشین از مناظر کم نظیر جنوب در دامنه قلل سترگ کوه خامی که برف زمستانی آن و آب چشمه هایش در فصول سال به صورت آبشارگونه و با طی راستای بسیار دل انگیز و با طراوت رودی کم نظیر رابه نام رود رونه، جاری ساخته است.

روستای کلگه امیر شیخی

روستای کلگه امیر شیخی از توابع شهرستان باشت در 55 کیلومتری شمال شرقی شهرستان گچساران و 10 کیلومتری جنوب غربی باشت وهمجوار با روستای سرآب بیز وامامزاده سید محمد (ع) واقع شده است.این روستا با پوشش درختان جنگلی بلوط، بنه و زالزالک و پوشش گیاهی فراوان در پای کوه بلند خامی از چشم اندازهای بسیار زیبایی برخوردار بوده و یکی از سرسبز ترین روستا های منطقه به شمار می رود.مناظر طبیعی زیبا و کم نظیر کلگه امیرشیخی ،چشم هر بیننده ای را مسحور خود می نمایند و در اواخر فصل زمستان و ایام بهار یکی از مناطق بسیار زیبای گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با آب و هوای معتدل و سرسبزی کم نظیر است.

لمینت دندان کامپوزیت دندان ایمپلنت ارتودنسی

منبع: تاپ تراول
انتشار: 7 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 767

به "بهترین جاذبه های دیدنی شهر باشت Basht" امتیاز دهید

2 کاربر به "بهترین جاذبه های دیدنی شهر باشت Basht" امتیاز داده اند | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین جاذبه های دیدنی شهر باشت Basht"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید