تور ارزان ترکیه: جاهای دیدنی ترابزون ؛ از شهرهای توریستی ترکیه

به گزارش سیلور 7، شهر ساحلی ترابزون در مجاورت دریای سیاه در شمال شرقی ترکیه واقع شده است و به علت قرارگیری در راستا جاده ابریشم، جاذبه های تاریخی و فرهنگی و طبیعی متعددی دارد.

تور ارزان ترکیه: جاهای دیدنی ترابزون ؛ از شهرهای توریستی ترکیه

بهترین تجربه سفر را با تور ارزان ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا تا آنتالیا رویایی و بالون سواری در شهرهای ترکیه تا کلی تفریح دیگر در انتظار شماست، خاطراتی از مردم مهمانواز ترکیه که همیشه در ذهن شما خواهد ماند.

ترابزون (Trabzon)، مرکز استان ترابزون است که به علت بقایای تاریخی فراوان و منظره ها طبیعی بسیار زیبا، یکی از مهم ترین شهرهای منطقه دریای سیاه و ترکیه به شمار می رود. از صومعه ها و روستاهای کوهستانی گرفته تا قلعه ها و کلیساها، جاهای تماشای متعددی در ترابزون وجود دارد که گردشگران می توانند در برنامه سفرشان بگنجانند. این شهر در گذشته مرکز امپراتوری ترابوزان بود و به عنوان یک شهر بندری مهم محسوب می شد که از جنوب شرق با ایران و از شمال شرق با قفقاز رابطه داشت. موقعیت جغرافیایی ترابزون در جاده تاریخی ابریشم نیز باعث شده بود که این منطقه برای قرن ها نقطه تلاقی مذاهب، زبان ها و فرهنگ های مختلف باشد. امروزه در گوشه گوشه شهر و استان ترابزون می توان بقایای این گذشته غنی را مشاهده کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا تعدادی از جاهای تماشای ترابزون را که در سفر به ترکیه قادر به بازدید از آن ها هستید، به شما معرفی کنیم.

صومعه سوملا

صومعه سوملا، ساختار بسیار شگفت انگیزی دارد، چراکه روی یک صخره شیب دار و مشرف به منظره طبیعی فوق العاده ای ساخته شده است و از همین رو یکی از مهم ترین جاهای تماشای ترابزون به شمار میرود. این صومعه ارتدوکس یونانی که وقف مریم مقدس است، 386 سال پس از میلاد در ارتفاع 1200 متری و بر فراز پارک ملی آلتیندره (Altındere National Park) ساخته شد.

  • آدرس: Altındere Mahallesi, Soumela Monastery, Altındere Vadisi, Maçka/Trabzon, Turkey (مشاهده در نقشه)

قلعه ترابزون

قلعه ترابزون (Castle Of Trabzon) یکی دیگر از جاذبه های ترابزون است که قدمت آن به دوران بیزانس برمی گردد. این سازه زیبا و تاریخی از سه قلعه تشکیل شده است و به باور کارشناسان، قدمت بخش بالای آن به سال 2000 پیش از میلاد می رسد که در آن موقع به عنوان قلعه شهر به کار می رفت. الکسیوس دوم از ترابوزان، قلعه های میانی و پایین تر را ساخته، هرچند امضای محمد دوم، سلطان عثمانی روی یکی از دروازه های آن معین است.

  • آدرس: Ic Kale Sok. | Trabzon Merkez, Trabzon, Turkey (مشاهده در نقشه)

موزه ایا صوفیه ترابزون

موزه ایا صوفیه ترابزون (Trabzon Hagia Sophia Museum)، در واقع یک کلیسای ارتودوکس یونانی بوده که در سال 1584 به مسجد تبدیل شده است، هرچند قدمت آن به قرن سیزدهم و زمانی برمی گردد که ترابزون به عنوان مرکز امپراتوری ترابوزان شناخته می شد. این سازه تاریخی که در نزدیکی دریا نهاده شده است، اکنون به صورت موزه عایدیه است و یکی از زیباترین نمونه های معماری بیزانس محسوب می گردد.

  • آدرس: Fatih, 61040 Ortahisar (مشاهده در نقشه)

صومعه وازلون

صومعه وازلون (Vazelon Manastırı) در 270 سال پس از میلاد ساخته شد و مورخان معتقدند که عایدی حاصل از آن برای ساخت وساز صومعه سوملا استفاده شده است. این صومعه زمانی یکی از ثروتمندترین صومعه های ارتدوکس یونانی در ترکیه بوده است و نقاشی های دیواری آن شامل صحنه هایی از داوری نهایی می شوند که زیبایی این سازه را دوچندان نموده اند. این صومعه بارها به وسیله ایرانی ها و ترک ها مورد تخریب نهاده شد، تا اینکه در سال 1922 به طور کامل ویران شد و اکنون بقایای ویران و در عینِ حال مجذوب نماینده آن به جای مانده است.

قصر آتاتورک

قصر آتاتورک در سال 1890 به عنوان یک خانه ییلاقی برای یک بانکدار معروف یونانی ساخته شد، هرچند این عمارت زیبا در سال 1924 برای محل اقامت مصطفی کمال آتاتورک مورد استفاده نهاده شد. در سال 1987 نیز این قصر به موزه باستان شناسی و مردم شناسی تبدیل شد.

  • آدرس: Soguksu Cad., Trabzon

اوزون گول

روستای اوزون گول (Uzungöl) در جنوب شهر ترابزون نهاده شده است و یکی از معروف ترین جاهای تفریحی برای شهرنشین ها است تا به گشت وگذار در طبیعت بپردازند. این روستای دوست داشتنی را کوهستان های سرسبز احاطه نموده اند و دریاچه ای بزرگ در وسط آن به چشم می خورد و به همین علت محلی ایدئال برای استراحت و کوهنوردی به شمار میرود.

  • آدرس: Uzungol Village, Caykara, Turkey

بازار بدستن

بدستن (bedesten)، بازار سرپوشیده عهد عثمانی است که در مرکز شهر ترابزون نهاده شده است و یکی از قدیمی ترین سازه های شهر به شمار میرود. در این بازار سر پوشیده، انواع مختلفی از خوراکی ها، ادویه جات، صنایع دستی بسیار متنوع و... به فروش می رسد. این بازار مساحتی حدود 48 هزار مترمربع دارد که 60 راهرو و تقریباً 5500 مغازه را در خود جای داده است. بازار بدستن، یکی از بناهایی است که به دستور گلبهار حاتون، همسر سلطان محمد فاتح، ساخته شد و در میان بازارهای بدستان ترکی، تنها نمونه بدستان با یک گنبد منفرد است.

بزتپه

بزتپه (boztepe)، یکی از جاهای زیبای شهر ترابزون است که منظرهی بی نهایت از دریای سیاه و شهر ترابزون را پیشکش گردشگران می نماید. بزتپه یا همان بام ترابزون، به واسطه منظره تماشای به شهر، غروب خورشید معرکه و هوای پاک به شدت مورد توجه گردشگران است و به طور کلی مکانی دنج و آرام بخش به دور از هیاهوی شهر محسوب می گردد.

  • آدرس: سه کیلومتری جنوب شرقی مرکز شهر ترابزون (مشاهده در نقشه)

مسجد و آرامگاه گلبهار حاتون

مسجد و آرامگاه گلبهار حاتون (Gulbahar Hatun Tomb)، یکی از قدیمی ترین و اصیل ترین بناهای اسلامی در ترابزون است که به یاد سلطان یاوُز سلیم اول و مادرش گلبهار حاتون ساخته شد و بر اساس منابع، کار ساخت آن در سال 1514 به انتها رسید. از این سازه فقط مسجد و آرامگاه گلبهار حاتون به جای مانده است و عمارت، مدرسه و حمام آن تخریب شده اند. بنای این مسجد در دسته مساجد زاویلی قرار می گیرد که نوع خاصی از معماری اولیه عثمانیان بوده به شمار می رود. کار صورت گرفته روی دیوارهای این بنا تماشای است و برای طاق ها و مناره های آن از سنگ های خاکستری تیره و سفید مایل به زرد استفاده شده است. این سازه، محرابی از سنگ مرمر دارد.

  • آدرس: Tanjant Yolu | Trabzon Merkez, Trabzon, Turkey (مشاهده در نقشه)

پارک زاگنوس دره

با اینکه شهر ترابزون، طبیعت بکر و سرسبز و زیبایی دارد؛ اما پیداکردن یک فضای سبز بزرگ در مرکز این شهر سخت است. در این بخش از شهر، سازه های تاریخی متعددی به چشم می خورد و با اینکه بلوارهای تازه و عریض به سمت مرکز ترابزون امتداد یافته اند و عبورومرور در شهر را تسهیل می نمایند؛ اما گردشگرانی که می خواهند شناخت بهتری از شهر پیدا نمایند، قدم زدن در خیابان های پر پیچ و باریک و سنگ فرش ترابزون را ترجیح می دهند؛ اما این همه ماجرا نیست و دره ای فوق العاده زیبا و بزرگ به نام پارک زاگنوس دره (Zagnos Valley Park) درست در وسط این سازه های تاریخی خودنمایی می نماید و فضایی عالی برای پیک نیک، پیاده روی و خوش گذرانی به شمار میرود. در این پارک طولانی، پل پایه بلندی متعلق به پل تاریخی زاگنوس و بعلاوه بلوار سلطان یاوُز سلیم اول دیده می گردد. علاوه بر چندین حوض و جویبار و اردک و خرگوش، تعدادی کافه هم در این پارک فعالیت می نماید که گردشگران می توانند خود را به یک فنجان چای خوشمزه مهمان نمایند.

  • آدرس: Trabzon Sehir Merkezi, Trabzon 6100, Turkey

غار چال

غار چال (CAL CAVE) یکی از معروف ترین جاذبه های ترابزون است که با شکل های طبیعی و زیبای خود، گوشه ای از بهشت را پیشکش گردشگران می نماید. این غار با طول هشت کیلومتر، دومین غار بزرگ شناخته شده در دنیا به شمار می رود؛ هرچند که فقط یک کیلومتر آن برای بازدید عموم باز است. یک جهت پیاده روی به طول 150 متر در سمت چپ و 400 متر در سمت راست با فاصله 200 متری از ورودی غار دارد. یک دریاچه و آبشار نیز در سمت راست غار به چشم می خورد. ارتفاع آب این دریاچه و منبع آب زیرزمینی با توجه به فصل بارندگی، بین 25 تا 150 سانتی متر متغیر است. در داخل غار، فراز و فرودهای اشکال طبیعی مختلف باعث افزایش و کاهش ارتفاع غار شده است، هرچند گردشگران مسئله ای با این موضوع ندارند. با اینکه در ورودی این غار، هوا خشک است، اما هرچه به داخل غار بروید، هوا شرجی تر می گردد؛ به همین علت این اثر طبیعی برای افراد مبتلا به آسم و تنگی نفس خوب است.

  • آدرس: Calkoy, Duzkoy, Turkey

آیا شما قبلا از این جاذبه های گردشگری ترابزون تماشا نموده اید؟ تجربیات خود را با خبرنگاران و سایر کاربران در میان بگذارید.

منبع: کجارو / trabzonturkey.com / homeoftrabzon.com / realestatenewsturkey.com / trabzonturkey.com / theculturetrip.com
انتشار: 8 خرداد 1401 بروزرسانی: 8 خرداد 1401 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 2093

به "تور ارزان ترکیه: جاهای دیدنی ترابزون ؛ از شهرهای توریستی ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان ترکیه: جاهای دیدنی ترابزون ؛ از شهرهای توریستی ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید