خبرنگاران کرونا روی موج چهارم

به گزارش سیلور 7، تهران- خبرنگاران- اپیدمیولوژیست دانشگاه علوم پزشکی تهران با هشدار نسبت به آسیب عادی انگاری بیماری کرونا در شرایط کنونی، گفت: اگر فرایند عادی انگاری به این بیماری ادامه یابد، مطمئن باشید موج چهارم بیماری در راه خواهد بود.

خبرنگاران کرونا روی موج چهارم

مسعود یونسیان روز آدینه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش خبرنگاران اضافه کرد: مردم در شرایط فعلی به هیج وجه نباید رعایت توصیه های بهداشتی را کاهش دهند؛ چرا که این موضوع می تواند صدمات جدی به ما وارد کند.

وی ادامه داد: رعایت توصیه های بهداشتی کاهش یافته و مردم و نهادهای رسمی و غیررسمی به کارهایی مانند برپایی مراسم و حضور در تجمعات اقدام می نمایند. اگر شرایط همین طور ادامه پیدا کند و توصیه های بهداشتی در جامعه رعایت نگردد، متاسفانه باز هم شاهد فاجعه انسانی دیگری خواهیم بود.

یونسیان با اشاره به اظهارات یکی از کارشناسان خبره سازمان جهانی بهداشت گفت: ممکن است مردم از تکرار توصیه ها خسته شده باشند، اما ویروس از انتقال به افراد سالم و درگیری و فوت آن ها هرگز خسته نشده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران توضیح داد: تا زمانی که واکسن کافی، مناسب و موثر در اختیار مردم قرار نگیرد و تعداد کافی از مردم کشور واکسینه نشوند، به هیچ عنوان نباید توصیه های بهداشتی را سست کنیم.

فرایند کاهشی مرگ های کرونایی ما را به عادی انگاری وادار نکند

یونسیان درباره فرایند کاهشی مرگ و میر در ایران در روزهای اخیر، گفت: این فرایند نباید ما را به عادی انگاری نسبت به بیماری کرونا راهنمایی کند.

اپیدمیولوژیست در مورد تعداد روزانه مرگ و ابتلا به بیماری کرونا در ایران و بعضی کشورهای دیگر، گفت: سه موج اپیدمی کرونا را پشت سر گذاشتیم که در موج سوم تعداد روزانه ابتلا به بیماری به 10 تا 15 هزار نفر رسید، البته الان این فرایند کاهش پیدا نموده و به حدود 6 هزار نفر رسیده است.

وی اضافه کرد: اگر چه بخشی از افزایش تشخیص مبتلایان به دلیل استفاده بیشتر از تست های مولکولی و نیز استفاده از کیت های تشخیص سریع است، اما باید پذیرفت که هنوز تعداد موارد جدید روزانه حدود 6 هزار نفر و تعداد مرگ ها بین 80 تا 100 نفر است. این تعداد موارد پایین نیست و باید به شدت مراقب بود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: در ایران مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا در موج سوم بیشتر از سایر موج ها بوده است.

فرایند ابتلا و مرگ و میر براثر کرونا در بعضی از کشورها

یونسیان گفت: در آمریکا هم تعداد مبتلایان به کرونا در موج دوم 2 برابر موج اول و در موج سوم حدود 3 برابر موج دوم بوده است. در موج سوم تعداد روزانه مبتلایان به 300 هزار نفر و تعداد مرگ روزانه تا 4 هزار نفر رسید و هنوز هم این فرایند روبه افزایش است.

وی اظهار داشت: برزیل هم شاهد موج جدید مبتلایان به بیماری کرونا است و روزانه تا حدود 80 هزار مبتلا به کرونا و 1500 مرگ رخ می دهد.

یونسیان با اشاره به اینکه در بعضی از کشورهای اروپایی تعداد موارد ابتلا به شدت افزایش یافته و هنوز به اوج خود نرسیده است؛ گفت: در انگلیس هم موج بزرگی از نظر تعداد مبتلایان مشاهده می گردد که متاسفانه تعداد مرگ بر اثر کرونا با تاخیر افزایش پیدا می نماید که این موضوع کاملا طبیعی و منطقی است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: در اسپانیا متاسفانه تعداد موارد ابتلا خیلی افزایش یافته و تعداد مبتلایان روزانه به حدود 40 هزار نفر رسیده است و منتظر یک فاجعه انسانی در هفته های آینده هستیم.

وی ادامه داد: در آلمان بعد از مدت ها که تعداد موارد ابتلا خیلی افزایشی پیدا ننموده بود، اما به شدت شاهد افزایش مبتلایان در این کشور هستیم.

یونسیان گفت: این فرایند در کلمبیا در قاره آمریکا که هم تعداد مبتلایان و هم مرگ و میر افزایش یافته است، مشاهده می گردد. در مکزیک تعداد موارد روزانه ابتلا به 20 هزار نفر و حدود 1300 مرگ رسیده که هنوز این فرایند به اوج خود نرسیده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید نمود: در آفریقای جنوبی با گردش ویروس جهش یافته جدید، هم مبتلایان و هم مرگ براثر این بیماری در حال افزایش است.

وی ادامه داد: از کشور های آسیایی به عنوان مثال، در اندونزی هم تعداد موارد بالای 14 هزار مبتلا و تعداد مرگ ها به بیش از 300 نفر رسیده است. در امارات متحده عربی که یکی از همسایگان ما است تعداد موارد ابتلا افزایش یافته است و به بیش از 3 هزار نفر در روز رسیده، در حالی که در چند ماه اخیر تعداد موارد ابتلا بین هزار تا 2 هزار نفر بوده است.

وی در انتها چنین نتیجه گیری کرد که همان گونه که در کشورهای دیگر در سایر قاره ها و نیز در آسیا شاهد افزایش تعداد ابتلا و متعاقب آن افزایش تعداد مرگ هستیم، وقوع موج چهارم در ایران هم کاملا احتمال دارد. در صورت غفلت مسئولین و مردم، شاهد ابتلا و مرگ تعداد زیاد دیگری از هم میهنان مان خواهیم بود؛ به خصوص که دسترسی زودهنگام به تعداد کافی واکسن پیش بینی نمی گردد.

منبع: ایرنا
انتشار: 4 اسفند 1399 بروزرسانی: 4 اسفند 1399 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 1493

به "خبرنگاران کرونا روی موج چهارم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کرونا روی موج چهارم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید