خنجر، نماد غرور و تاریخ کشور عمان

به گزارش سیلور 7، خنجر به عنوان یکی از مشهورترین و مهم ترین نمادهای کشور عمان شناخته می گردد. به طوری که طرحی از آن روی پرچم ملی و هم چنین تمام اسکناس های این کشور دیده می گردد. نقش خنجر روی تمامی اسناد رسمی و کتاب های مدارس چاپ شده و مردان عمانی در مناسبت های اجتماعی و رسمی به عنوان بخشی از پوشش رسمی خود از آن استفاده می نمایند.

خنجر، نماد غرور و تاریخ کشور عمان

با تور عمان از سفری عالی برای کسب آرامش لذت ببرید و با شهرهای زیبای صلاله و مسقط آشنا شوید.

در این مطلب همراه ما باشید تا شما را با شگفتی های خنجر، نماد غرور مردم عمان بیش تر آشنا کنیم.

معرفی خنجر عمانی

خنجر عمان نماد ملی سلطنت عمان است. این شیء مهم در اصل شمشیری کوتاه و خمیده به شکل حرف (J) می باشد. قسمت تیغه فلزی خنجر با توجه به کیفیت و ارزش آن از فلزاتی چون طلا، نقره، مس و برنج ساخته می شود و خنجرهای اعضای خانواده سلطنتی عموماً جنسی از طلا یا نقره دارند. قست بالای خنجر در گذشته با عاج فیل و شاخ کرگدن ساخته می شد ولی در حال حاضر مواردی از قبیل چوب، پلاستیک و استخوان شتر نیز در ساخت آن کاربرد دارد که به کاهش قیمت و سهولت ساخت نیز یاری نموده است.

هر خنجر از سه بخش اصلی تشکیل شده است: تیغه، دسته و غلاف. ساخت خنجر می تواند با توجه به مواد استفاده شده در آن و تزئینات روی دسته و غلاف، از چند هفته تا چندین ماه به طول بیانجامد که همه این موارد در کنار هم باعث می شود تا قیمت های متفاتی از خنجر را در بازارهای عمان ببینید.

تاریخچه خنجر

در گذشته اعراب به واسطه حمل سلاح هایی منحصر به فرد چون شمشیر و خنجر شناخته می شدند و در این میان شکل کلی و حکاکی های روی خنجر عمانی آن را از سایر خنجرهای کشورهای عربی متمایز می کرد. اگرچه تاریخ ساخت و شکل خنجر به طور دقیق معین نیست ولی باستان شناسان حکاکی هایی از آن را در مناطق رأس الجبال در شمال عمان یافته اند. اشکالی از خنجر روی سنگ قبرهایی در قسمت مرکزی این منطقه ترسیم شده است. رابرت پادبرگ (Robert Padbrugge) هلندی در توضیح سفرش به مسقط در سال 1672 به خنجر اشاره نموده است. مردان عمانی در گذشته خنجر را به عنوان نوعی حفاظت از خود به کمر می بستند و امروزه بستن خنجر برای مردان نمادی از میراث ملی و فرهنگی کشور عمان و بازتابی از مردانگی و صندلی اجتماعی می باشد.

استفاده امروزی خنجر

خنجر اصلی ترین نماد پرچم عمان است که به عنوان نشان ملی این سرزمین در گوشه سمت چپ بالای پرچم به رنگ سفید دیده می شود. طرح خنجر برای علامت گذاری هر سند رسمی معتبر کاربرد دارد. نماد خنجر را می توانید در ساختمان های رسمی عمان نظیر وزارتخانه ها، دادگاه ها، بیمارستان ها، مدارس و دانشگاه ها و در خودروهای خانواده سلطنتی و پلیس و ارتش نیز ببینید. هم چنین بر روی تمامی اسکناس ها و سکه های عمانی طرح خنجر نقش بسته است.

خنجر هم چنین بخشی از لباس سنتی مردان عمانیست که به کمر خود می بندند. مردان عمانی تنها در مناسبت های خاصی مانند اعیاد، عروسی، مراسم تدفین یا در دیدار های رسمی با مسئولان و مصاحبه های شغلی در شرکت های عظیم از خنجر در پوشش خود استفاده می نمایند.

انواع خنجر

در عمان 5 نوع خنجر وجود دارد که بر اساس سبک و طراحی متفاوت هستند: خنجر السعیدی (Al Saidi Khanjar)، خنجر الظاهره (Al Dahra Khanjar)، خنجر ظفاری (Dhofari Khanjar)، خنجر شرقیه (Sharqiyah Khanjar)، خنجر بطینه (Batinah Khanjar).

قدمت خنجر السعیدی به قرن نوزدهم باز می شود و اغلب توسط قبیله البوسیدی در عمان استفاده می شود و نوعی کمیاب است. این خنجر با طرح های هندسی و نشانه هایی از الگوهای گل از دیگر خنجرها متمایز می شود.

قدمت خنجر الظاهره نیز به قرن 18 میلادی باز می شود و به سبب شکل دسته اش و اتصالاتی از جنس نقره مشهور بوده و هم چنین غلاف آن روکشی از ربان های چرمی و نقره ای دارد.

خنجر ظفار فقط در منطقه ظفار در جنوب عمان یافت می شود و تحت تأثیر خنجر یمنی که به آن جانبیه (Janbiyah) گفته می شود شکل گرفته است.

خنجر شرقیه به شکل شاخ است و تزئیناتی از طلا روی آن دیده می شود و غلاف آن نیز با روکشی از طلا و نقره تزئین شده است.

دسته شاخی شکل خنجرهای بطینه پوششی از نقره دارد. غلاف این خنجر با حلقه های نقره ای به کمربندی از پارچه پشمی منحصر به فرد وصل می شود.

منبع: ddsafar
انتشار: 1 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 871

به "خنجر، نماد غرور و تاریخ کشور عمان" امتیاز دهید

2 کاربر به "خنجر، نماد غرور و تاریخ کشور عمان" امتیاز داده اند | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خنجر، نماد غرور و تاریخ کشور عمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید