رود نیل نقش مهمی در ساخت اهرام مصر داشته است

به گزارش سیلور 7، ایسنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های بدست آمده، رود نیل نقش مهمی در ساخت اهرام مصر داشته است.

رود نیل نقش مهمی در ساخت اهرام مصر داشته است

گروهی از محققان به سرپرستی حیدر شیشا جغرافیدان دانشگاه اکس مارسی واقع در فرانسه از شواهد دیرینه شناسی استفاده نموده اند تا متوجه شوند رود نیل حدود هشت هزار سال پیش در چه وضعیتی بوده است.

براساس گزارشی که در بیست و چهارم اوت در نشریه Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده، شواهد دیرینه شناسی نشان می دهد سازندگان اهرام مصر از شاخه ای از رود نیل که در حال حاضر خشکیده است، برای انتقال مصالح ساخت و ساز استفاده میکردند.

یافته های محققان بعلاوه نشان می دهد، سطح بالای آب در حدود چهار هزار و پانصد سال پیش روند ساخت مجموعه هرم ها را تسهیل نموده است.

هرم جیزه حدود 138 متر ارتفاع دارد و به دستور فرعون خوفو در قرن بیست و ششم پیش از میلاد ساخته شد. این هرم که از 2.3 میلیون تکه سنگ به وزن کلی 5.75 میلیون تن ساخته شده، بزرگترین هرم در بین اهرام جیزه محسوب می گردد. دو هرم دیگر به وسیله پسر این فرعون و نوه اش ساخته شده اند.

این اهرام که در فلات جیزه ساخته شده اند، با چندین معبد، گورستان و منطقه کارگران محصور شده اند. اهرام جیزه قدیمی ترین آثار در بین عجایب هفتگانه دنیا باستان بشمار می آیند.

محققان از مدتها پیش این فرضیه را مطرح نموده اند که مصریان باستان از بخش های مختلف رود نیل (که در حال حاضر وجود ندارند) برای جابجا کردن چندین تن سنگ آهکی و گرانیتی تشکیل دهنده این اهرام بزرگ الجثه استفاده نموده اند. در حال حاضر آبراه های رود نیل از اهرام جیزه فاصله زیادی دارند.

به عبارتی دیگر، این فرضیه ادعا می نماید مهندسان مصر باستان یک کانال کوچک از سمت اهرام جیزه به سمت شاخه خوفو رود نیل ایجاد نموده بودند، در نتیجه جریان آب همانند بالابر هیدرولیکی عمل میکرد و از این طریق، قطعه سنگ های بزرگ به محل ساخت اهرام منتقل میشد.

تا چندی پیش، دانشمندان از جزئیات این فرآیند اطلاعات دقیقی نداشتند. با این حال، اخیرا تیم تحقیقاتی از مجموعه ای از روش ها برای بازسازی دشت سیلابی نیل استفاده کردند و دریافتند مهندسان مصر باستان می توانستند از شاخه ای از رود نیل برای جابجایی قطعه سنگ ها استفاده نموده باشند.

محققان ابتدا سطح آب در انشعاب خوفو رود نیل در هزاران سال پیش را تخمین زدند. در نتیجه دریافتند سطح آب در این انشعاب از رود نیل که در حال حاضر خشکیده است، در طول حکمرانی فرعون خوفو، خفرع و منکورع همچنان بالا بوده است.

محققان در گزارشی که اخیرا به چاپ رسیده است به این نکته اشاره کردند که انشعاب خوفو در فاصله دودمان سوم تا پنجم مصر باستان نقش تاثیرگذاری در بوجود آمدن و توسعه پیدا کردن اهرام داشته و به سازندگان یاری نموده است تا بتوانند برای جابجایی سنگ ها و مصالح به یاری قایق طرح ریزی نمایند.

اما در فاصله 525 تا 332 پیش از میلاد، سطح آب انشعاب خوفو در طول یک دوره خشکسالی کاهش پیدا کرد.

در زمانی که اسکندر مقدونی مصر را در سال 332 پیش از میلاد فتح کرد، انشعاب خوفو به یک کانال کوچک تبدیل شده بود.

تمامی این نکته ها نشان می دهند انشعاب خوفو از سطح آب کافی برای انتقال تخته سنگ های بزرگ برخوردار بوده است.

منبع: همگردی
انتشار: 21 شهریور 1401 بروزرسانی: 21 شهریور 1401 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 2180

به "رود نیل نقش مهمی در ساخت اهرام مصر داشته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رود نیل نقش مهمی در ساخت اهرام مصر داشته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید