روستای درکش در خراسان شمالی؛ یکی از بکرترین روستاهای ایران

به گزارش سیلور 7، اگر شما هم عاشق روستاگردی هستید، روستای درکش در خراسان شمالی می تواند همان آرمان شهر شما باشد؛ روستایی کوهستانی که از سطح دریا 1040 متر ارتفاع دارد و در عمق دره ای جا گرفته که در میان کوه هایی بلندی محصور مانده است. با ما در این مقاله جالب و خواندنی همراه باشید تا از اقامتگاه روستای درکش و دیدنی های روستای درکش خراسان شمالی آگاه شوید.

روستای درکش در خراسان شمالی؛ یکی از بکرترین روستاهای ایران

روستایی در میان یک دره

علت نامگذاری این روستا، قرار گرفتن در طول دره یا همان دره کش است. حتما مشتاق شده اید که موقعیت دقیق جغرافیایی روستای درکش در خراسان شمالی را نیز بدانید. راستا روستای درکش و دسترسی به آن اینگونه است که باید خود را به 30 کیلومتری شهر آشخانه، مرکز شهرستان مانه و سملقان و 70 کیلومتری بجنورد برسانید. این روستا از جنوب به دره کنداب و کوههای بلند 2455 متری آلاداغ ختم شده و رودخانه درکش از میانه این روستا عبور می کند.

جمعیت درکش در حدود 200 خانوار بوده که همگی به زبان محلی کردی کرمانجی سخن می گویند. موقعیت ییلاقی و هوای خنک این منطقه باعث شد که میزبان جهانگردان زیادی از اقصی نقاط ایران باشد. صد البته که وجود باغ های فراوان میوه، انواع گیاهان دارویی و شفابخش، گونه های متنوع حیات وحش، تپه های باستانی و چشم اندازهای بکر و دلپذیر این منطقه نیز مزید بر علت شده تا جمعیت جهانگرد را بیشتر و بیشتر کنند.

زیبایی های روستای جهانگردی درکش

از دیدنی های روستای درکش خراسان شمالی میتوان به آثاری چون قزلر قلعه، ارتفاعات و کوههای سر به فلک کشیده، سرچشمه های پر آب و جنگل های فراوان اشاره کرد. براساس مقاله روستای درکش کجاست باید بدانید که این روستا با چشمه سارها و آبشارهای فراوانش در حاشیه تنها ذخیره گاه جنگل های بلوط شرق کشور نیز قرار گرفته است. از نظر تاریخی نیز روستای درکش خراسان شمالی بسیار غنی هست. کشتی باچوخه ورزش بومی مردم درکش است. بیشتر مردم درکش به زراعت و پس از آن به باغداری و دامداری اشتغال دارند و بیشتر محصولات زراعی آنها گندم، جو، یونجه، ذرت و چغندر قند و محصولات باغی آنها نیز انگور، گردو، هلو و سیب است. گیاه شناسان تا به امروز در این روستا 380 گونه گیاه دارویی شناخته اند که 79 گونه از آنها بسیار کمیاب هستند.

تفریحات روستای جهانگردی درکش

تنها مجتمع تفریحی روستای درکش، مجتمع ببرخان بوده که از طبیعت بکر و زیبایی برخوردار است. این اقامتگاه روستای درکش کنار کوه های مه گرفته، رودخانه ای که از پایین آن می گذرد و درختان سر به فلک کشیده شما را شگفت زده می کند. نوعی نان سنتی در این روستا طبخ می شود. نام این نان فتیر مسکه بوده و در هیچ رستورانی یافت نمی شود. با وجود اهالی مهربان، حتما طعم فراموش نشدنی این نان را در اقامتگاه روستای درکش تجربه خواهید کرد. برای تهیه این فتیر، خمیر آرد گندم را با روغن و زرد چوبه مخلوط کرده و روی ساج می پزند. سپس، لا به لای آن را کره قرار داده و سرو می کنند.

حیات وحش روستا

انواع حیوانات مانند قوچ، میش، گرگ، پلنگ، خرس، خوک و پرندگان شکاری چون عقاب، شاهین، کرکس و کبک در این منطقه زندگی می کنند و هیجان انگیزتر اینکه، جنگل های این منطقه یکی از زیستگاه های مرال (گوزن قرمز) با آن جثه بزرگ هستند. براساس مقاله روستای درکش کجاست باید بدانید که طول سر و تنه این حیوان 16 تا 250 سانتیمتر، دم آن 12 تا 15 سانتیمتر، ارتفاع این حیوان از زمین 120 تا 150 سانتیمتر و وزن آن 100 تا 250 کیلوگرم است. مهمترین عامل زیبایی این حیوان که شبگرد بوده، شاخ های بلند با شاخک های منظم آن است؛ شاخک هایی که در ابتدا مخملی شکل بوده و به مرور زمان تا زمان جفت گیری، استخوانی می شوند.

منبع: همگردی
انتشار: 25 اسفند 1400 بروزرسانی: 25 اسفند 1400 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 2036

به "روستای درکش در خراسان شمالی؛ یکی از بکرترین روستاهای ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای درکش در خراسان شمالی؛ یکی از بکرترین روستاهای ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید