شیرازی ها از رستوران گردی دست کشیدند؟

به گزارش سیلور 7، خبرنگاران: کاهش تدریجی استقبال مردم از رستوران ها با گرانی مواد غذایی و قیمت تمام شده غذا در رستوران رو به افزایش است و در این شرایط بسیاری از شیرازی ها، رستوران گردی در روزهای آخر هفته و یا وعده یکبار رستوران رفتن در ماه را حذف می نمایند.

شیرازی ها از رستوران گردی دست کشیدند؟

ایلنا نوشت: ریزش مشتریان فست فودها، سوپر مارکتی و دیگر اقلام پروتئینی، تجربه کسادی و نبود مشتری را برای بسیاری از رستوران داران هم رقم زده است و این درحالی است که بسیاری به جای رفتن به رستوران، به غذاهای مقرون به صرفه قیمت و گاها بی کیفیت روی آورده اند که جنبه تهدید بهداشت و سلامت آن جای آنالیز دارد.

نگاهی به منوی غذایی رستوران های نه چندان تراز اول شهر، نشان از گرانی شدید اقلام عرضه شده دارد و در این شرایط حتی رستوران های پررونق سال قبل نیز در کسادی مشتری به سر می برند و حتی ترفند غذاهای نیم پرسی و یا پیتزاهای برشی برای جذب مخاطب با استقبال چندانی روبرو نشده است.

شیراز یکی از شهرهایی است که علاقه مردم آن به رستوران گردی و فست فود، زبانزد است و براساس آمارهای رسمی بیش از یک هزار واحد پیتزا و اغذیه فروشی در این شهر فعالیت دارند. اما گرانی و افزایش قیمت های مواد اولیه و در نهایت گران شدن محصول نهایی، منجر به کاهش مشتری این مغازه ها شده است.

شهروندان به غذاهای مقرون به صرفه قیمت روی آورده اند

آنطور که نایب رئیس اتاق اصناف فارس و رئیس اتحادیه پیتزا و اغذیه فروشان شیراز می گوید: مشتری این واحدهای صنفی به کمتر از یک سوم رسیده است.

محمدرضا احمدپناه با اشاره به اینکه مردم شیراز حدودا یک سال است که از لحاظ خرید مواد غذایی آماده مانند پیتزا به مشکل خورده اند، عنوان می نماید: این شرایط منجر شده است که این افراد به غذاهای مقرون به صرفه قیمت مانند کتلت، فلافل، سیب زمینی، سالاد و… رو بیاورند و گروه هایی هم که از نظر مالی توان بهتری دارند، زمانی که قیمت ها بالا می رود در فاصله زمانی بیشتری به رستوران و فست فودها مراجعه می نمایند.

وی می گوید: در زمان افزایش قیمت مواد اولیه، کارفرما و رستوران داران امکان کار کردن ندارند و از طرفی وقتی قیمت ها بالاتر می رود، خرید غذاهای آماده در توان همه مردم نیست.

وی خاطرنشان می نماید: فروش واحدهای غذایی در سال گذشته یک سوم شده است و بعضی از واحدها به سمت تعطیلی رفته اند.

احمدپناه با اشاره به اینکه دیگر مواد غذایی نیز که قبلاً مقرون به صرفه بوده است اکنون افزایش قیمت داشته اند، می افزاید: قیمت ساندویچ هایی مانند فلافل و کتلت به بالای 60 هزار تومان رسیده است و این قیمت در توان مشتری هایی که قبلاً خریدار این محصولات بودند، نیست.

فروش در واحدهای عرضه مواد غذایی به زیر 50 درصد رسید

رئیس اتحادیه پیتزا و اغذیه فروشان شیراز می گوید: در حال حاضر مقدار فروش در واحدهای عرضه مواد غذایی به زیر 50 درصد و بین 20 تا 25 درصد رسیده است و در بعضی از واحدها نیز بین صفر تا 20 درصد است.

احمدپناه با بیان اینکه تعطیلی واحدهای صنفی و اغذیه فروشی بالا رفته است، عنوان می نماید: بسیاری از مغازه ها پروانه کسب را باطل نموده اند، اما متاسفانه شاهد هستیم که یک سری افراد دوباره در همان واحد صنفی برای دایر کردن اغذیه فروشی اقدام می نمایند و دوباره این چرخه تکرار می گردد.

به گفته وی در حال حاضر بیش از هزار واحد صنفی اغذیه و پیتزا فروش در شیراز وجود دارد که از ابتدای سال جاری تا به امروز حدود 10 تا 15 درصد واحد اقدام به تعطیلی مغازه نموده اند.

مطابق بازار باید روزانه قیمت ها را افزایش دهیم

احمدپناه با اشاره به اینکه دخل و خرج واحدهای غذا فروش با هم نمی خواند و مخارج صنوف بسیار بالا رفته است، خاطرنشان می نماید: در 10 روز گذشته با گرانی گوشت و دیگر مواد اولیه، هزینه ها و قیمت تمام شده مواد غذایی بسیار بالا رفته است.

احمدپناه ادامه می دهد: با وجود اینکه گوشت و مواد اولیه گران شده است اما برای غذاها افزایش قیمت نداده ایم و در واقع تمایلی به افزایش قیمت نداریم، چرا که اگر قیمت را بالا ببریم دوباره با کاهش مشتری روبرو می شویم.

وی می گوید: اگر بخواهیم مطابق بازار قیمت را افزایش بدهیم باید روزانه قیمت ها را زیاد کنیم و این وجهه خوبی ندارد و در نتیجه تعداد مشتری کمتر می گردد.

رئیس اتحادیه پیتزا و اغذیه فروشان شیراز تصریح می نماید: انتظار داریم که با این شرایط و گرانی هایی که وجود دارد و باوجود شرایط سختی که برای فعالیت اعضای این صنف بوجود آمده است، قیمت ها ثابت بماند تا مجبور به افزایش قیمت در واحدهای صنفی نباشیم.

احمدپناه با اشاره به اینکه مسئولان باید کنترل قیمت مواد غذایی و مواد اولیه را مد نظر داشته باشند، تصریح می نماید: مواد پروتئینی به این علت گران شده است که دام زنده از استان فارس خارج می گردد لذا باید جلوی این کار گرفته گردد تا شرایط بدتر از این نگردد.

دکه های سیار اغذیه فروشی باید ساماندهی شوند

رئیس اتحادیه پیتزا و اغذیه فروشان شیراز بعلاوه در مورد واحدهای صنفی دستفروش و دوره گرد نیز که تعداد آن در معابر شیراز رو به افزایش است، می گوید: چند سال است که درگیر این موضوع هستیم؛ درحالیکه واحدهای صنفی درگیر بحث اجاره، حقوق، دستمزد و مالیات هستند، اما این موارد شامل واحدهای دوره گرد نمی گردد و اغذیه فروشان سیار نه تنها وجهه شهر را تخریب نموده اند بلکه به سلامت مردم نیز لطمه وارد می نمایند.

احمدپناه می گوید: اداره بهداشت بارها به این واحدهای صنفی ورود نموده، اما متاسفانه برخوردها مقطعی است.

وی با اشاره به اینکه در این خصوص باید یک مکان تعیین و خاص برای این دکه های سیار و ساماندهی آنها معلوم گردد، عنوان می نماید: در واقع این افراد باید در یک فضای کاملاً بهداشتی فعالیت داشته باشند نه اینکه در جای جای شهر، معابر و پل ها شاهد دکه های فروش غذا باشیم.

به گفته احمد پناه، پیگیری ها در این خصوص شاید 10 تا 20 درصد جواب داده است.

شرایط تورمی مرتبط با مواد غذایی بارها موجب افزایش هزینه ها و حذف مواد غذایی در سبد مصرف خانوارها شده است و هزینه رستوران گردی را نه برای طبقات پایین مالی که عمدتا به رستوران نمی روند، بلکه برای طبقات میانه روبه بالا هم افزایش داده است و تقاضا به شدت کاهش پیدا نموده است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 15 مرداد 1402 بروزرسانی: 15 مرداد 1402 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 2321

به "شیرازی ها از رستوران گردی دست کشیدند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیرازی ها از رستوران گردی دست کشیدند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید