علائم مسمومیت با آفتاب (حساسیت به نور آفتاب)

به گزارش سیلور 7، آفتاب زدگی یا مسمومیت با آفتاب (sun poisoning) که همچنین به آن فوتو درماتیت گویند، فرم شدید آفتاب سوختگی است که به دلیل قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه های مضر ماورای بنفش خورشید رخ می دهد. علائم و نشانه های

علائم مسمومیت با آفتاب (حساسیت به نور آفتاب)

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع: راسخون

آفتاب زدگی یا مسمومیت با آفتاب (sun poisoning) که همچنین به آن فوتو درماتیت گویند، فرم شدید آفتاب سوختگی است که به علت قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه های مضر ماورای بنفش خورشید رخ می دهد. علائم و نشانه های فوتو درماتیت شامل قرمزی، خارش، تاول، راش یا جوش و علائمی شبیه آنفلانزا است. در این قسمت اطلاعات بیشتری در خصوص این علائم و راه های درمانی آنها ارائه کرده ایم.

گاهی اوقات، زمانی که برای مدت طولانی در زیر نور خورشید قرار می گیرید، ممکن است دچار خارش، کهیر یا تاول بر روی پوست شوید که اغلب به قرمزی تغییر رنگ می دهند. همچنین ممکن است احساس خستگی و حالت تهوع داشته باشید. این نشانه ها حاکی از مسمومیت با آفتاب و یا فوتو درماتیت بوده که در اصل واکنش حساسیتی شدید است که به علت قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه های خورشید روی می دهد. و بر نواحی از پوست که بیشتر در معرض نور آفتاب قرار داشته، تأثیر می گذارد. که این امر ناشی از تغییرات بنیادی در توانایی پوست به مقاومت در برابر نور خورشید می باشد. این حالت می تواند با داروهای خاص یا کرم های پوست تسکین یابد.

علائم

مسمومیت با آفتاب دو نوع بوده و علائم آنها داخلی و خارجی می باشد. در نوع اول، ممکن است واکنش های خارجی به اشعه های خورشیدی در قالب، پوست قرمز و برآمده و راشهای پوستی تظاهر کنند. برخی افراد درخطر دچار شدن به چنین تغییراتی در پوست خود قرار دارند.

نوع دوم شامل گرما زدگی، آفتاب زدگی و از پا در آمدن و ضعف ناشی از گرما است. و به علت از دست دادن آب بدن و از دست دادن الکترولیت ها روی می دهد. بسته به مدت زمان قرار گرفتن در معرض نور خورشید، شدت اشعه های خورشیدی و توانایی بدنتان به مقاومت در برابر اشعه های خورشیدی علائم آن ممکن است خفیف یا شدید باشد.

برخی از علائم شایع آن عبارتند از:

قرمزی پوست و حساسیت به لمس در پوست

جوش یا دانه های پوستی قرمز

خارش پوست

ایجاد تاول های پر از آب بسیار کوچک تا بزرگ

تب

علائمی شبیه به آنفولانزا

تهوع و استفراغ

خستگی

سرگیجه

کم شدن آب بدن به علت از دست دادن مایع و عدم تعادل الکترولیتی

لرز

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید می تواند منجر به زوال و آسیب پوست در سطوح مختلفی شود. ممکن است ظرف 7-4 روز پس قرار گرفتن در معرض برخی موارد شدید، پوست، پوسته پوسته و کنده شود. در صورت شدید بودن آفتاب سوختگی، ممکن است به پیری زودرس، تشکیل چین و چروک و حتی سرطان پوست (ملانوم بدخیم) منجر شود.

علل

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه های ماوراء بنفش (UV) خورشید علت اصلی این عارضه می باشد. این حالت غالباً در طول تابستانهای گرم، هنگامی که اشعه UV شدیدترین حالت خود را دارند، دیده می شود. افرادی که پوست روشنی دارند، از رنگدانه ملانین بسیار کمی جهت محافظت پوست برخوردارند. در نتیجه، نسبت به افرادی که دارای پوست تیره هستند، بیشتر در معرض ابتلا به مسمومیت قرار دارند. با اینکه قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید علت اصلی فوتو درماتیت است، عوامل دیگری هم وجود دارند که سبب این عارضه می شوند. این عوامل موارد ذیل را شامل می شوند:

مواد شیمیایی و دارویی:

هنگامی که قرار گیری در معرض نور خورشید همراه با استفاده از انواع مواد شیمیایی، مواد دارویی و لوازم آرایشی و بهداشتی باشد، خطر ابتلا به فوتو درماتیت افزایش می یابد. استفاده از داروهای خاصی مانند داروهای حاوی سولفا، آرام بخش های مختلف، دارو برای فشار خون بالا، دارو برای دیابت، عفونت های قارچی و قرص های ضد بارداری می توانند موجب مسمومیت با آفتاب شوند. برخی مواد شیمیایی موجود در سبزیجات و میوه های مختلف هم موجب ایجاد واکنش های حساسیت به نور می شوند.

مواد آرایشی و بهداشتی:

تماس مستقیم با مواد خاصی مانند مواد پاک کننده، بوزدا (دئودرانت)، صابون، شامپو و لوازم بهداشتی و آرایشی مختلف به همراه قرار گرفتن در معرض نور خورشید همچنین می تواند به آفتاب سوختگی شدید منجر شود.

درمان و پیشگیری

به طور کلی علائم خفیف نیاز به مراقبت های پزشکی زیادی ندارند ـ داشتن استراحت کافی در محیطی خنک، قرار گرفتن در محیطی سایه دار، مصرف مقادیر کافی از مایعات معمولاً تسکین مورد نیاز را فراهم می سازند. در صورت بروز علایم شدید، فرد می تواند موارد زیر را امتحان کند:

گرفتن حمام آب سرد و یا استفاده از کمپرس سرد توصیه می شود.

نوشیدن میزان کافی آب، میزان آب از دست رفته را تأمین می سازد.

جهت از بین بردن هر نوع درد ناشی از آفتاب سوختگی، استفاده از داروهایی نظیر آسپرین، ناپروکسن، ایبوپروفن یا استامینوفن توصیه می شود.

اجتناب از نور آفتاب تا زمانی که علائم وجود دارند، از اهمیت زیادی برخوردار است. گوش نکردن به این توصیه تنها موجب شدیدتر شدن این عارضه می شود.

در صورت خارش مداوم و تشکیل تاول، از یک متخصص پوست کمک بخواهید.

مهم ترین اقدام پیشگیرانه، خودداری از بیرون رفتن به زیر نور خورشید بدون استفاده از محافظ پوست است که می تواند شامل استفاده از لوسیون های ضد آفتاب، عینک آفتابی حفاظتی و لباس های آستین بلند و در صورت امکان استفاده از یک چتر باشد. استفاده از لوازم آرایشی که حاوی مواد ضد آفتاب هستند، مؤثر می باشد. چنانچه تحت درمان دارویی قرار دارید که می تواند موجب ابتلا به فوتو درماتیت شود، تا آنجا که امکان دارد از رفتن به زیر نور خورشید خودداری کنید. تا می توانید خود را با لباسهای مناسب و سبک بپوشانید. پیشگیری مؤثرترین درمانی است که می توان آن را توصیه کرد. بنابراین مراقب و در امان باشید.

منبع: راسخون
انتشار: 26 مهر 1400 بروزرسانی: 26 مهر 1400 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 1870

به "علائم مسمومیت با آفتاب (حساسیت به نور آفتاب)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم مسمومیت با آفتاب (حساسیت به نور آفتاب)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید