غار ده شیخ شگفت انگیزترین جاذبه گردشگری کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش سیلور 7، غار ده شیخ از جاذبه های #گردشگری کهگیلویه و بویراحمد است در 2 کیلومتری روستای ده شیخ بخش پاتاوه شهرستان #دنا واقع شده است.

غار ده شیخ شگفت انگیزترین جاذبه گردشگری کهگیلویه و بویراحمد

ایران به لحاظ پیشینه تاریخی، فرهنگی، تنوع طبیعی، شرایط مذهبی و پزشکی، قابلیت جذب گردشگران متنوعی در حوزه های مختلف را دارد.

در این میان استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از خوش آب و هواترین استان های جنوب غربی کشور ایران است که جاذبه های طبیعی و تاریخی زیادی در خود جای داده است. هر کدام از این جاذبه ها برای خودشان می توانند به عنوان یک قطب مهم گردشگری در این استان تبدیل شوند. جاذبه ای که در این مطلب می خواهیم درباره آن صحبت کنیم، غار ده شیخ است. این غار از جاذبه های گردشگری کهگیلویه و بویراحمد است در 2 کیلومتری روستای ده شیخ بخش پاتاوه شهرستان دنا قرار گرفته است. این جاذبه بی نظیر دارای قدمت 135 میلیون سال است که می توانیم آن را یکی از جاذبه های عجیب و کهن ایران قرار دهیم.

این جاذبه گردشگری در استان کهگیلویه و بویراحمد بر اساس بررسی های زمین شناسی که اجرا شده مربوط به دوره دوم زمین شناسی بوده است و ده شیخ یک غار آهکی کاملاً طبیعی است. در طی سالیان طولانی که گذشته است براثر ریزش نزولات جوی نیز حفره هایی در این غار تشکیل شده است. همین باعث شده تا آب درون حفره ها به بیرون راه پیدا کند و به این ترتیب قندیل و دالان های شگفت انگیزی در این محدوده پدید آمده است. غار ده شیخ از منحصربه فردترین جاذبه های استان کهگیلویه و بویراحمد است، به طوری که به آن لقب علی صدر 2 داده اند. نبود هیچ گونه نقاشی بر روی دیواره های غار نشان می دهد که این مکان در طی قرن ها دست نخورده و ناشناخته به جای مانده است.

هوای غار ده شیخ

از عجایب این غار، گرم بودن آن در زمستان و سردی هوای درون آن در تابستان است. گرمای اسرارآمیز زمستان ها و خنکی دل انگیز تابستان این غار، معمایی است که هنوز پاسخی برای آن وجود ندارد.

دهانه غار ده شیخ درست روبه روی قله قاش مستان، دنا قرارگرفته است. ارتفاع این غار در برخی منطقه ها تا هفت متر هم می رسد و در دالان های مختلف غار، قندیل های آهکی گوناگون با زیبایی خاصی شکل گرفته اند. براثر ریزش نزولات جوی در طی سال ها حفره هایی ایجادشده و آب درون حفره ها به بیرون خارج می شود که موجب شکل گیری این قندیل های زیبا شده است.

غار ده شیخ یکی از 600 غاری شناسایی شده در ایران است و ازلحاظ وسعت و عمق تا به امروز در رتبه دوم قرار گرفته است. بر اساس مطالعات عمق غار بیش از 6 کیلومتر تخمین زده می شود و به دلیل همین وسعت، هنوز بخش ها و دالان هایی از آن شناسایی یا باز نشده است.

دلیل نام گذاری غار ده شیخ

غار ده شیخ به این دلیل که در همسایگی و بالادست روستای ده شیخ قرارگرفته است، غارنوردان این منطقه را به نام روستایی هم در آن واقع نیز نام گذاری کرده اند. این غار در فاصله دو کیلومتری این روستا قرار گرفته است که با جاده خاکی به این روستا متصل می شود.

امکانات تفریحی در اطراف غار ده شیخ

پروژه احداث جاده دسترسی به غار، رستوران، آلاچیق و سکوی نشیمن از طریق سرمایه گذار بخش خصوصی و با حمایت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد باهدف رونق صنعت گردشگری و ایجاد اشتغال زایی اجرا شده است.

غار ده شیخ را چه کسی کشف کرده است؟

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان دنا می گوید: این غار که در طی قرن ها ناشناخته مانده بود در سال 87 از طریق چوپانی به طور اتفاقی کشف شد و بعد از سه سال در سال 91 به میراث فرهنگی معرفی شد و امروز پذیرای گردشگران است.

افشین بهمنی می افزاید: به هنگام ورود به این غار با دنیای اسرارآمیزی از قندیل ها آهکی و ستون های زیبای طبیعی روبرو می شوید که چشم هر بیننده ای را به تحسین وامی دارد.

او ادامه می دهد: قندیل های آهکی این غار که هر دو و نیم سانتیمتر آن یک قرن طول کشیده تشکیل شود همچنان در حال رشد است و به غار زنده معروفیت دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان دنا می گوید: برای رسیدن به غار ده شیخ پاتاوه باید 50 کیلومتر از مرکز شهر یاسوج و سی وپنج کیلومتر از طرف شهر سی سخت را طی کنید تا به روستای ده شیخ برسید و با گذر از پل تاریخی پاتاوه قدم به دنیای اسرارآمیز این غار زیبا بگذارید.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 26 بهمن 1400 بروزرسانی: 26 بهمن 1400 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 2004

به "غار ده شیخ شگفت انگیزترین جاذبه گردشگری کهگیلویه و بویراحمد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غار ده شیخ شگفت انگیزترین جاذبه گردشگری کهگیلویه و بویراحمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید