لرستان تنها پایگاه ملی پلهای تاریخی کشور محسوب می گردد

به گزارش سیلور 7، ایسنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های بدست آمده، لرستان تنها پایگاه ملی پلهای تاریخی کشور محسوب می گردد.

لرستان تنها پایگاه ملی پلهای تاریخی کشور محسوب می گردد

عطا حسن پور، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان اظهار کرد: 100 دهنه پل تاریخی در لرستان وجود دارد.

وی اضافه نمود: پلهای تاریخی لرستان قدمتی بالغ بر 1800 سال دارند و طبق گفته باستان شناسان این پلها بعد از اهرام ثلاثه مصر بزرگترین بناهای سنگی دنیا محسوب می شوند که باستان شناسان بزرگ دنیا در بازدید از این پلها به عظمت و ویژگی خاص آنان اشاره نموده اند.

حسن پور اضافه نمود: به عنوان مثال بزرگترین دهانه معماری دنیا باستان در پل گاومیشان قرار گرفته است که از طاق کسری ایوان مدائن عریض تر بوده و بلندترین پل دنیا باستان کلهرت معمولان است که با ارتفاع بیش از 26 متر احدات شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان مطرح کرد: از طرفی لرستان تنها پایگاه ملی پلهای تاریخی کشور محسوب می گردد و 100 پل تاریخی آن در لیست موقت میراث دنیای قرار دارند.

وی اعلام کرد: بعلاوه در کل ایران فقط سه دهنه پل دارای کتیبه وجود دارد که دو مورد از آن شامل پل کلهرت در معمولان و کشکان در شهرستان چگنی است.

حسن پور توضیح داد: بزرگترین سازه های آبی تاریخی لرستان پلها هستند که متأسفانه در سیل سال 98 دچار خسارت شدند. به همین علت، برای استحکام بخشی آنان نیازمند تخصیص اعتبارات کلان ملی هستیم.

منبع: همگردی
انتشار: 12 آبان 1401 بروزرسانی: 12 آبان 1401 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 2206

به "لرستان تنها پایگاه ملی پلهای تاریخی کشور محسوب می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لرستان تنها پایگاه ملی پلهای تاریخی کشور محسوب می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید