مترو محور بلندمرتبه سازی می گردد؟

به گزارش سیلور 7، خبرنگاران: مدیران حمل و نقل و ترافیک شهر تهران به دنبال اعمال تغییراتی در طرح تفصیلی هستند تا به واسطه آن بتوانند برنامه ریزی ساخت و ساز را به نحوی تحت تاثیر قرار دهند که مشوق استفاده از حمل و نقل عمومی باشد.

مترو محور بلندمرتبه سازی می گردد؟

به گزارش خبرنگاران، کارشناسان ترافیک بر این باورند که طرح تفصیلی شهر تهران از اساس به شکلی طراحی شده که مشوق سفر با خودروی شخصی است، چراکه در این طرح مجوز بلندمرتبه سازی صرفا بر اساس اینکه مساحت زمین و عرض گذر از یک حداقل تعیین کمتر نباشد، صادر می گردد. به این ترتیب دیدگاه حاکم بر طرح تفصیلی کنونی این است که شهروندان قرار است با خودروی شخصی یا نهایتا تاکسی که گونه ای از حمل و نقل عمومی به شمار نمی آید، بین این ساختمان های بلندمرتبه و دیگر نقاط شهر تردد نمایند. این در حالی است که از اوایل قرن جدید، رویکرد برنامه ریزان شهری در ابرشهرهای جهان به کلی تغییر نموده و طرح های شهری بر پایه اصول شهرسازی حمل و نقل محور (TOD) بازنگری شده است.

یکی از مهم ترین اصول TOD این است که ساخت و ساز بلندمرتبه صرفا در فاصله تعیینی از ایستگاه های مترو امکان پذیر است، به این معنا که اگر درخواست مجوز ساختمان بلندمرتبه در محدوده شعاع 300 متری از یک ایستگاه مترو باشد، با آن موافقت می گردد. ساخت و سازهای تجاری بلندمرتبه، مال ها و ابرپروژه های با کاربری اداری و تجاری نیز صرفا در حریم تعیینی از متروها که ممکن است تا شعاع 600 متری متغیر باشد، امکان اخذ مجوز خواهند داشت. این شکل شهرسازی هدفمند سبب می گردد مراکز جاذب سفر جریان ترافیک شهر را بر هم نزنند و در عوض بر تقاضای سفر با حمل و نقل عمومی که در همان نزدیکی ایستگاه دارد، بیفزایند.

دو سال از زمانی که طرح تفصیلی شهر تهران باید مورد بازنگری قرار می گرفت گذشته و هنوز اقدام موثری در این زمینه انجام نشده است. این طرح از سال 91 اجرا و مقرر شد هر پنج سال یک بار با هدف برطرف نواقص شناسایی شده بازنگری گردد. مدیران شهری تهران اخیرا درصدد بازنگری این طرح برآمده اند و قرار است این بازنگری با تبادل فکر شهرسازان و مدیران ترافیکی انجام گردد. بر این اساس پیشنهاد افزودن یک پهنه در طرح تفصیلی تهران موسوم به پهنه T که نشانی از کلمه Transit (حمل و نقل) است، مطرح شده و در حال آنالیز است. پهنه T در صورت تصویب، در واقع به منزله یک لایه است که تراکم و کاربری در تمام نقاط شهر را بر اساس نزدیکی به ایستگاه های حمل و نقل عمومی به ویژه حمل و نقل ریلی انبوه بر و سریع السیر یعنی مترو تعیین می نماید. بنابراین این پهنه قرار نیست فقط بر ساخت مجتمع های ایستگاهی متروها متمرکز گردد و صرفا برای پول سازی به منظور توسعه مترو مطرح نشده است؛ بلکه در صورت اجرا می تواند حریم اطراف هر ایستگاه مترو را به یک شهر کامل تبدیل کند که انواع کاربری ها در آنجا وجود دارد.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 19 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 570

به "مترو محور بلندمرتبه سازی می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مترو محور بلندمرتبه سازی می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید