میوه ای که یک تنه لشکری از مریضی را حریف است، با 30 خاصیت قهرمان میوه ها آشنا شوید میوه ای که یک تنه لشکری از مریضی را حریف است، با 30 خاصیت قهرمان میوه ها آشنا شوید

به گزارش سیلور 7، میوه انجیر به شکل بیضی یا گلابی شکل است و به رنگ های سفید، سبز، زرد، بنفش و سیاه یافت می شود. طعم شیرین و منحصر به فردی دارد که می توان به صورت تازه و خشک مصرف کرد.

میوه ای که یک تنه لشکری از مریضی را حریف است، با 30 خاصیت قهرمان میوه ها آشنا شوید میوه ای که یک تنه لشکری از مریضی را حریف است، با 30 خاصیت قهرمان میوه ها آشنا شوید

میوه ای که یک تنه لشکری از مریضی را حریف است/ با 30 خاصیت قهرمان میوه ها آشنا شوید

میوه انجیر به شکل بیضی یا گلابی شکل است و به رنگ های سفید، سبز، زرد، بنفش و سیاه یافت می گردد. طعم شیرین و منحصر به فردی دارد که می توان به صورت تازه و خشک مصرف کرد.

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری دانشجو، انجیر از میوه های مفید و خوشمزه تابستانی است که بومی آسیای غربی، خاورمیانه و نواحی هند و ترکیه باشد. درخت انجیر گیاهی برگریز است و ارتفاع آن به 7 تا 10 متر و عمرش به 100 سال نیز می رسد، نسبت به گرما مقاوم بوده و امروزه در سراسر جهان به ویژه مناطق گرم کشت می گردد.

میوه انجیر به شکل بیضی یا گلابی شکل است و به رنگ های سفید، سبز، زرد، بنفش و سیاه یافت می گردد. طعم شیرین و منحصر به فردی دارد که می توان به صورت تازه و خشک مصرف کرد. انجیر کال به رنگ سبز و انجیر رسیده معمولا قهوه ای یا بنفش می گردد. طبع انجیر گرم و تر است.

از جمله خواص دارویی انجیر می توان به درمان مسائل معده، سلامت قلب و چشم، تسکین گلو درد و تورم لوزه، بهبود سرطان سینه و روده، تقویت استخوان ها و افزایش میل جنسی و باروری اشاره کرد.

در ادامه با پرشین استار همراه باشید تا با خواص انجیر در بارداری، سلامتی، لاغری، پوست و مو و چند ماسک زیبایی انجیر آشنا شوید.

خواص دارویی و فواید انجیر

1. هضم و گوارش

انجیر منبع غنی فیبر است که باعث بهبود هضم در دستگاه گوارش شده و حرکات روده را تنظیم و یبوست را درمان می کند. برای درمان یبوست کافیست هر شب 2 تا 3 عدد انجیر را در آب خیس کنید و صبح روز بعد با عسل میل کنید.

فیبر موجود در انجیر برای درمان اسهال نیز عالی است و به درمان سوهاضمه و درد معده کمک می کند.

2. سلامت قلب

مصرف انجیر باعث کاهش سطح تری گلیسیرید موجود در خون شده و به سلامت قلب کمک می کند. تری گلیسیرید ذرات چربی موجود در خون هستند که عامل اصلی بیماری های قلبی به شمار می رود.

آنتی اکسیدان های موجود در انجیر نیز با رادیکال های آزاد مبارزه کرده و از انسداد شریان های عروق کرونر جلوگیری می کند. انجیر همچنین حاوی فنول ها و اسید های چرب امگا 3 و امگا 6 می باشد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

3. کاهش کلسترول خون

انجیر حاوی نوعی فیبر محلول به نام پکتین است که در کاهش کلسترول خون نقش مهمی ایفا می کند. فیبر موجود در انجیر کلسترول اضافی سیستم گوارش را از بین برده و به روده منتقل می کند.

انجیر همچنین دارای ویتامین B6 می باشد که مسئول تولید سروتونین در بدن است و در بهبود خلق و خو و کاهش کلسترول خون موثر می باشد.

اسید های چرب امگا 3 و امگا 6 و فیتواسترول موجود در انجیر خشک نیز باعث کاهش سنتز کلسترول طبیعی بدن می گردد.

4. سرطان روده بزرگ

مصرف منظم انجیر خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد. فیبر موجود در انجیر به حذف آلودگی های بدن کمک کرده و دانه های فراوان آن حاوی مقادیر بالای موسین می باشد که مخاط روده را دفع می کند.

5. درمان کم خونی

از خواص دارویی انجیر درمان کم خونی یا آنمی می باشد، انجیر مخصوصا انجیر خشک حاوی مقادیر فراوان آهن است و مصرف آن باعث افزایش سطح هموگلوبین خون می گردد.

سطح آهن بدن به ویژه در بچه ها، زنان و دوران بارداری بسیار مهم است. اگر دچار کم خونی هستید یا به تازگی عمل جراحی داشته اید انجیر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

6. انرژی بخش

مصرف انجیر به دلیل کربوهیدرات و قند موجود در آن به افزایش سطح انرژی بدن کمک می کند.

7. درمان بی خوابی

انجیر حاوی ترپتوفان می باشد که باعث تولید ملاتونین در بدن شده و کیفیت خواب را بهبود می بخشد. ترکیب تریپتوفان و ویتامین B3 در بدن بی خوابی را درمان می کند.

لازم به ذکر است ویتامین B3 از ویتامین های حیاتی برای خواب بوده و کمبود آن در بدن باعث بی قراری و بی خوابی در افراد می گردد.

انجیر همچنین حاوی اسید های چرب امگا 3 است که به درمان بی خوابی کمک می کند و منیزیم موجود در انجیر از استرس و بی خوابی جلوگیری می کند.

8. تقویت استخوان ها

انجیر حاوی کلسیم، پتاسیم و منیزیم است که باعث حفظ سلامت استخوان ها شده و تراکم استخوانی را بهبود می بخشد و از شکستگی استخوان جلوگیری می کند.

9. منبع آنتی اکسیدان

انجیر منبع غنی آنتی اکسیدان ها است که با مبارزه با رادیکال های آزاد از بروز انواع بیماری ها پیشگیری می کند.

10. کنترل فشار خون بالا

تحقیقات نشان می دهد گنجاندن انجیر در رژیم غذایی روزانه به دلیل محتوای پتاسیم، امگا 3 و امگا 6 موجود در آن، باعث کاهش فشار خون و جلوگیری از بروز حملات قلبی می گردد.

11. افزایش میل جنسی

انجیر از میوه های مفید برای باروری و مکمل جنسی طبیعی محسوب می گردد، زیرا منبع غنی کلسیم، آهن، پتاسیم، روی و منیزیم است که از مواد معدنی حیاتی برای ترشح هورمون های جنسی آندروژن و استروژن هستند.

مصرف انجیر به درمان مسائل جنسی مانند ناباروری و اختلال نعوظ کمک می کند به طوری که در بسکمک از فرهنگ ها به عنوان نماد باروری مشهور شده است.

انجیر همچنین حاوی اسید آمینه مسئل تولید اکسید نیتریک در بدن است و باعث بهبود خون رسانی به اندام های مختلف بدن از جمله اندام های جنسی می گردد.

برای افزایش میل جنسی کافیست شب ها تعدادی انجیر را در شیر خیسانده و روز بعد میل کنید.

12. بیماری های مقاربتی

عصاره انجیر در بسکمک از فرهنگ ها برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های مقاربتی حاصل از رابطه جنسی استفاده می گردد.

13. آسم

برای درمان خانگی آسم و برونشیت توصیه می گردد مخلوط دانه شنبلیله، عسل و انجیر مصرف کنید. انجیر غشای مخاطی را مرطوب کرده و ترکیبات موجود در آن با مبارزه با رادیکال های آزاد از بروز علائم آسم جلوگیری می کند. آب انجیر نیز برای تسکین آسم و برونشیت مفید است.

14. گلو درد و لوزه

انجیر به دلیل خاصیت چسبندگی و ایجاد لعاب، گلو درد را تسکین داده و آب انجیر درد و استرس تار های صوتی را بهبود می بخشد.

مصرف انجیر باعث کاهش تورم لوزه ها می گردد. برای درمان گلو درد کافیست انجیر را له کرده با آب گرم مخلوط کنید و روی گلوی خود قرار دهید.

15. بینایی و سلامت چشم

انجیر بینایی را افزایش داده و به دلیل محتوای ویتامین A. موجود در آن برای پیشگیری از بروز دژنراسیون ماکولا و آسیب شبکه جلوگیری می کند.

16. کبد

انجیر با رفع انسداد و گرفتگی کبدی به حفظ سلامت کبد کمک می کند.

17. بواسیر

مصرف انجیر خشک بهترین درمان طبیعی بواسیر می باشد که با درمان یبوست، فشار روی راست روده را کاهش می دهد. دانه های انجیر نیز برای درمان بواسیر موثر است.

درمان خانگی بواسیر

برای درمان بواسیر هر روز 3 تا 4 عدد انجیر را به مدت 12 ساعت در آب خیس کرده و دو بار در روز (صبح و شب) انجیر و آب حاصل را میل کنید.

18. تقویت سیستم ایمنی بدن

انجیر حاوی مواد معدنی مانند پتاسیم و منگنز و آنتی اکسیدان ها می باشد که سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و با انواع باکتری، ویروس و کرم های بدن مبارزه می کند.

19. کلسیم ادراری

افرادی که در رژیم غذایی خود سدیم فراوان مصرف می کنند ممکن است دچار از دست دادن کلسیم ادراری شوند. انجیر به دلیل پتاسیم فراوان از این مشکل جلوگیری کرده و از سوی دیگر باعث دفع بهتر ضایعات و سایر سموم از طریق ادرار می گردد.

20. خواص انجیر برای لاغری

فیبر موجود در انجیر تاثیر عالی در لاغری دارد و مصرف آن به افراد چاق توصیه می گردد. البته انجیر دارای کالری نسبتا بالایی است که مخصوصا اگر با شیر مصرف گردد ممکن است باعث افزایش وزن گردد؛ بنابراین توصیه می گردد برای لاغر شدن از مصرف زیاد انجیر خودداری کنید.

21. سرطان سینه

انجیر از میوه های سرشار از فیبر است و تحقیقات نشان می دهد زنانی که در دوران نوجوانی و قبل از آن فیبر فراوان مصرف کرده اند کمتر به سرطان سینه مبتلا می شوند.

مصرف فیبر کافی باعث کاهش 16 درصدی ابتلا به سرطان سینه شده و خطر ابتلا به سرطان سینه قبل از یائسگی را 24 درصد کاهش می دهد.

عصاره انجیر و انجیر خشک حاوی ترکیباتی هستند که از بروز سرطان سینه بعد از یائسگی پیشگیری می کند.

22. خواص انجیر خشک در بارداری

انجیر خشک و تازه هر دو دارای مقادیر فراوان فیبر هستند که یبوست بارداری را درمان می کند.

انجیر خشک حاوی اسید های چرب امگا 3 است که برای دوران بارداری مفید است و ویتامین B6 که به عمل هضم کمک می کند.

پتاسیم موجود در انجیر از از فشار خون بارداری پیشگیری می کند و کلسیم، روی و آهن از مواد حیاتی برای سلامتی زنان باردار و جنین می باشد و از کم خونی جلوگیری می کند.

خواص انجیر برای پوست

23. رفع چین و چروک

عصاره انجیر اثر ضدالتهابی و ضد کلاژنازی روی پوست دارد و با کاهش ملانین پوست و آبرسانی باعث کاهش چین و چروک، آکنه و لک پوست می گردد.

24. جوانسازی پوست

انجیر چه به صورت خوراکی یا ماسک صورت استفاده گردد باعث زیبایی و جوانسازی پوست می گردد.

ماسک صورت انجیر

1 عدد انجیر بزرگ یا 2 عدد انجیر کوچک را از وسط نصف کنید، گوشت آن را خارج کرده و خوب بکوبید و 1 قاشق عسل یا ماست به آن اضافه کنید. ماسک را روی صورت قرار داده و بعد از 5 دقیقه با آب بشویید.

این ماسک پوست را تازه و جوان می کند.

25. جوش و زگیل

ماسک ضد جوش انجیر

کافیست یک عدد انجیر را مستقیما روی پوست بمالید تا از انواع التهاب پوستی مانند جوش و دمل خلاص شوید. شیره درخت انجیر نیز برای درمان زگیل استفاده می گردد.

26. نرم کننده پوست

انجیر حاوی مقادیر فراوان ویتامین C. است که باعث روشن شدن و نرمی پوست می گردد.

ماسک نرم کننده پوست

5 عدد انجیر را له کنید تا خمیر نرمی به دست بیاید، سپس 1 قاشق چای خوری پودر جو دوسر، 1 قاشق چایخوری شیر و 1 قاشق چایخوری پودر زنجبیل خشک به آن اضافه کرده و خوب مخلوط کنید.

این ماسک را دو بار در هفته روی پوست خود قرار دهید تا پوستی نرم و زیبا داشته باشید.

خواص انجیر برای مو

27. سلامت مو

انجیر از مواد غذایی محبوب در صنعت مراقبت از مو است، زیرا عصاره آن تاثیر شگفت انگیزی در سلامت مو ها دارد، رطوبت پوست سر را حفظ کرده و از ریزش مو جلوگیری می کند.

28. افزایش رشد مو

انجیر حاوی منیزیم، ویتامین C. و ویتامین E. است که همگی از مواد حیاتی برای رشد مو می باشند، این مواد گردش خون در پوست سر را بهبود بخشیده و رشد مو را افزایش می دهند.

29. خواص انجیر خشک در طب سنتی

از جمله خواص انجیر خشک در طب سنتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- آرامش بخش

- درمان چاقی

- تسکین سرفه

- بهبود صرع

- ملین قوی

- تقویت حافظه

- درمان زگیل

- درمان بیماری های کبد و طحال

- دیابت

- تسکین گلو درد

- آفت دهان

- درمان تورم و التهاب

- بهبود زخم

- سرماخوردگی

30. خواص برگ انجیر

برگ درخت انجیر قند خون را تنظیم کرده و از افزایش قند خون بعد از غذا در بیماران دیابتی جلوگیری می کند. برای درمان دیابت می توانید از جوشانده برگ انجیر استفاده کنید.

برگ درخت انجیر را می توان برای درمان برونشیت و زخم نیز استفاده کرد، برای درمان زخم هر روز دو عدد برگ درخت انجیر بخورید.

مصریان باستان از دمنوش برگ انجیر برای زایمان راحت استفاده می کردند.

جوشانده برگ انجیر برای درمان مسائل قلبی، سرطان، برونشیت و کاهش فشار خون بالا نیز مفید است.

طرز تهیه جوشانده برگ درخت انجیر

4 یا 5 عدد برگ انجیر را در آب جوش قرار داده و از آن دمنوش تهیه کنید و به عنوان چای بنوشید یا 2 قاشق پودر برگ خشک انجیر را به یک لیتر آب افزوده و بگذارید بجوشد.

ارزش غذایی انجیر

مواد مغذی موجود در هر 100 گرم انجیر به صورت زیر است:

انرژی: 74 کالری

کربوهیدرات: 19.18 گرم

پروتئین: 0.75 گرم

چربی: 0.3 گرم

فیبر: 2.9 گرم

جالب است بدانید مصرف نصف فنجان انجیر معادل نوشیدن نصف فنجان شیر است!

تاریخچه انجیر

انجیر از قدیمی ترین میوه های جهان است، گفته شده انجیر اولین گیاهی است که توسط انسان کشت می شده است.

ارسطو در مقالات خود انجیر را توصیف کرده، این میوه خوشمزه از مواد غذایی رایح رومیان باستان بوده و کلئوپاترا، ملکه مصری به انجیر بسیار علاقه داشته است.

بقایای کشف شده از درخت انجیر به 5 هزار سال پیش برمی گردد.

در انجیل از انجیر به عنوان نماد صلح و رفاه یاد شده است.

خرید و نگهداری انجیر

هنگام خرید انجیر دقت کنید انجیر های گوشتالو و بدون زخم و آسیب خریداری کنید که خیلی شل و وارفته نباشند.

اگر به انجیر تازه و رسیده کمی فشار وارد کنید عطر ملایمی دارد، انجیر خراب بوی بدی می دهد.

انجیر سبز و نارس مصرف نکنید، زیرا دهان و لب ها را زخم می کند.

انجیر تازه عمر کوتاهی دارد و باید داخل کیسه پلاستیکی در یخچال نگهداری گردد و حداکثر 2 تا 3 روز بعد از خرید مصرف گردد.

برای رسیدن انجیر کال آن را در دمای اتاق و دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید تا برسد.

انجیر خشک را می توان تا چند ماه در یخچال یا فریزر یا جای خشک نگهداری کرد.

انجیر منجمد را می توان به مدت 3 ماه در ظروف دربسته در فریزر نگهداری کرد.

قبل از مصرف، انجیر را به آرامی و خوب شستشو دهید.

برای جلوگیری از چسبیدن انجیر به چاقو، چاقو را با آب گرم بشویید.

قبل از مصرف انجیر بسیار خشک، آن را در آب بخیسانید.

موارد مصرف انجیر

انجیر منجمد را کمی داخل آب بجوشانید تا آبدار گردد.

انجیر خشک یکی از تنقلات عالی و مقوی برای میان وعده محسوب می گردد.

پوره انجیر و ترکیب آن با سرکه بالزامیک و روغن زیتون به همراه سالاد خوشمزه است.

انجیر تازه را می توان در سالاد، کیک و بستنی استفاده کرد.

انجیر بسیار قلیایی است و می توان بدون نگرانی از تغییر طعم با سایر غذا ها ترکیب کرد.

انجیر خشک قند بالایی نسبت به انجیر تازه دارد که در انواع دسر و غذا ها به عنوان شیرین کننده قابل استفاده است.

مربای انجیر هم طعم فوق العاده ای دارد.

عوارض جانبی و مضرات انجیر

- مصرف بیش از حد انجیر ممکن است باعث ایجاد واکنش های آلرژیک مانند استفراغ، اسهال یا خارش پوست گردد.

- افرادی که پوست حساس یا سابقه حساسیت دارند از استفاده ماسک انجیر خودداری کنند.

- مصرف انجیر کال به دلیل لاتکس سفید موجود در آن باعث حساسیت شدید در اطراف دهان و لب ها می گردد که ممکن است به قسمت های دیگر بدن نیز سرایت کند.

- مصرف زیاد انجیر باعث چاقی می گردد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 28 آبان 1399 بروزرسانی: 28 آبان 1399 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 1304

به "میوه ای که یک تنه لشکری از مریضی را حریف است، با 30 خاصیت قهرمان میوه ها آشنا شوید میوه ای که یک تنه لشکری از مریضی را حریف است، با 30 خاصیت قهرمان میوه ها آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میوه ای که یک تنه لشکری از مریضی را حریف است، با 30 خاصیت قهرمان میوه ها آشنا شوید میوه ای که یک تنه لشکری از مریضی را حریف است، با 30 خاصیت قهرمان میوه ها آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید