پاسخ آمریکا به درخواست سودان در مورد سد النهضه

به گزارش سیلور 7، وزارت خارجه آمریکا خاطرنشان کرد که از درخواست نخست وزیر سودان از ایالات متحده، سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آفریقا برای میانجی گری در اختلافات میان این کشور با اتیوپی و مصر در مورد سد النهضة آگاه شده است.

پاسخ آمریکا به درخواست سودان در مورد سد النهضه

به نقل از روسیا الیوم، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بیان کرد، ایالات متحده از کوشش های گروهی و سازنده برای حل اختلافات بر سر سد النهضه که به عنوان مسأله بزرگی برای طرف های آن محسوب می گردد و همچنین از رایزنی ثمربخش سه کشور سودان، اتیوپی و مصر حمایت می نماید.

سودان پس از اعلام مخالفت آدیس آبابا با پیشنهاد این کشور، از جامعه جهانی خواست مکانیزم چهارجانبه ای برای میانجی گری تشکیل دهد.

مصر حمایت خود را از پیشنهاد سودان بیان کرد و به دو کشور سودان و اتیوپی هشدار داد، اگر اتیوپی اقدام به آبگیری دوم سد النهضه کند؛ پیامدهای منفی و خطرناکی بر دو کشور خواهد گذاشت.

پیشتر وزارت خارجه سودان در بیانیه ای بیان کرد، نخست وزیر سودان سیزدهم مارس نامه هایی را برای اتحادیه آفریقا، سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا ارسال نموده و در آنها از این چهار نهاد خواست سازوکاری چهارجانبه را جهت میانجیگری در فرایند مذاکرات سد النهضه اتیوپی ایجاد نمایند.

این وزارتخانه اضافه کرد: در این نامه ها تغییر شیوه ای که در مذاکرات دنبال می شد که مانع از رسیدن به توافقی میان سه طرف شده بود و همچنین شروع رویکردی مبتنی بر حضور شرکای بین المللی اصلی در سازوکار چهارجانبه پیشنهاد شده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: در این نامه ها توضیح داده شده که هدف از تشکیل کمیته چهارجانبه تقویت نقش اتحادیه آفریقا در مذاکرات است و این کمیته هرگز جایگزین اتحادیه نیست و اینکه جمهوری دموکراتیک کنگو به عنوان رئیس فعلی اتحادیه باید به هماهنگی و راهنمایی این کمیته چهارجانبه ادامه دهد.

همچنین وزارت خارجه سودان تاکید نمود: خارطوم از اظهارات مسؤولان اتیوپی درباره قصدشان برای انجام آبگیری دوم سد در ژوئیه آینده بدون اینکه توافقی الزام آور و ضامن تبادل اطلاعات و یا تضمین های عملیاتی، زیست محیطی و اجتماعی وجود داشته باشند، نگران است.

این وزارتخانه در ادامه هشدار داد: هرگونه اقدام یک جانبه ای برای آب گیری سد به سودان خسارات وارد خواهد نمود و امنیت ملی آن را به خطر می اندازد.

اتیوپی 9 مارس جاری پیشنهاد سودان که مورد تایید مصر نیز بود، برای ایجاد یک میانجیگیری چهارجانبه بین المللی جهت حل مذاکرات سد النهضه را رد کرد.

مذاکرات سد النهضه با نظارت اتحادیه آفریقا از ژانویه گذشته که سودان تغییر رویکرد مذاکره را خواهان شده و اتیوپی با آن مخالفت کرد، متوقف شد.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 15 فروردین 1400 بروزرسانی: 15 فروردین 1400 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 1576

به "پاسخ آمریکا به درخواست سودان در مورد سد النهضه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاسخ آمریکا به درخواست سودان در مورد سد النهضه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید