چرا در روزهای بارانی، ترافیک سنگین تر می گردد؟

به گزارش سیلور 7، روزهای بارانی، از پرترافیک ترین و پرتصادف ترین روزهای سال هستند. در این مطلب آنالیز می کنیم که چرا در روزهای بارانی شاهد چنین مواردی هستیم.

چرا در روزهای بارانی، ترافیک سنگین تر می گردد؟

ترافیک؛ کلمه ای است که بارها و بارها آن را در طول یک روز می شنویم و اگر این یک روز بارانی هم باشد، به قدری آن را می شنویم که حال مان بد می گردد. یک روز بارانی خیلی زیبا و مجذوب نماینده است. صدای برخورد قطرات باران با شیشه های پنجره خانه، برای مادر یا خواهر کوچک ترمان که روزها در خانه هستند، لذت بخش ترین چیز ممکن است؛ اما برای ما که آن روز باید سر کار، دانشگاه یا مدرسه برویم، مثل یک هشدار می ماند! هشدار یک روز سخت و پر ترافیک. بله یک روز بارانی همانقدر که می تواند رمانتیک و مجذوب نماینده باشد، همانقدر هم دیوانه نماینده و کسالت بار است و همه این موارد منفی، زیر سر ترافیک است؛ اما شاید سوال بزرگی که برای همه ما پیش بیاید، این باشد که اصلا چرا در یک روز بارانی، یک سفر شهری کهدر نهایت بیست دقیقه طول می کشد، باید به یک سفر غیرمنتظره چهارساعته تبدیل گردد؟ در این مطلب نگاهی به این موضوع می اندازیم و دلایلش را آنالیز می کنیم. با خبرنگاران همراه باشید.

مطلبم را با نگاهی به معنی ترافیک آغاز می کنم؛ در کتاب آیین نامه هدایت و رانندگی، کلمه ترافیک با آمد و شد وسایل نقلیه در شریان های شهری و بین شهری معنی شده است. در نتیجه و با توجه به این تعریف، وقتی ترافیک سنگین می گردد، یا شریان های شهری و بین شهری کوچک تر و تنگ تر از قبل شده یا تعداد وسایل نقلیه حاضر در این راستاها بیش از پیش شده است. این دو مورد، منطقی ترین و و روتین ترین دلایلی هستند که می توانند روی سبک یا سنگین بودن فاکتور ترافیک، تاثیر بگذارند. البته در کنار این دو مورد، اتفاقات غیرقابل پیش بینی مثل تصادفات خیابانی هم وجود دارد که معادلات را بر هم می زند؛ تصادفاتی که در روزهای بارانی خیلی زیاد می گردد و به یکی از مهم ترین عوامل زیادنماینده ترافیک بدل می گردد.

ابتدا سراق شریان ها می روم؛ به هر حال اگر راستای نباشد، خودرویی نمی تواند در آن جولان بدهد و ما را به مقصد برساند. بارش باران روی هر چیزی که سر راهش باشد تاثیر می گذارد و خب صاف تر و در دسترس تر از خیابان ها و جاده ها، چیزی در یک شهر وجود ندارد. آب گرفتگی در خیابان ها، نشست خیابان ها و در روزهای طوفانی، سقوط درخت ها و تخریب شریان های شهری، از دلایلی هستند که در عبور و مرور شهری اختلال ایجاد می نمایند. به هر حال وقتی یک درخت وسط خیابان افتاده، یک خیابان بر اثر آب گرفتگی در آن ریزش نموده و مسدود شده، در کنار این موارد، جاری شدن سیل هم اضافه بکنید تا مواردی را که شریان های عبور و مرور شهری را مسدود می نمایند، در کنار یکدیگر داشته باشیم. خیس شدن سطح خیابان ها و ترکیب شدن آب موجود در آن ها با روغن، دود اگزوز و موارد این چنینی که از وسایل نقلیه تراوش می نماید، یک ترکیب خیلی لغزنده در خیابان ها ایجاد می نماید و بله موضوعی که دارید به آن فکر می کنید رخ می دهد؛ تصادف! اصلا یکی از مهم ترین دلایل تصادفات شهری همین موضوع است. خیابان ها در روزهای بارانی به خودی خود لغزنده هستند و وجود این ترکیبات در راستا وسایل نقلیه، ریسک تصادف را خیلی بالا می برد.

پیش تر دو مورد را ذکر کردم که در سنگین شدن ترافیک شهری موثر است که یکی شریان ها و دیگری، وسایل نقلیه موجود در این شریان ها بود. حالا سراغ دومین عامل یعنی وسایل نقلیه می روم.

امروز، شنبه، شاهد بارندگی و و ترافیک شهری بودیم. خیلی از ما، شنبه ها را دوست نداریم؛ به هرحال بعد از دو روز تعطیلی، روز شنبه ساعت 6 صبح از خواب بیدار شدن کمی سخت است. حال اگر ساعت 6 صبح از خواب بیدار شوید و صدای بارندگی را بشنوید، احتمالا اولین چیزی که به ذهنتان می رسد این است که امروز خیلی شلوغ و پر ترافیک خواهد بود. در نتیجه، قبل از خروج از خانه، بدون درنگ سوییچ ماشین خود را برمی دارید (اگر از معدود افرادی هستید که از حمل و نقل عمومی استفاده می نماید، در این روز این عادت خود را کنار می گذارید) و به امید دیر نرسیدن به محل کار، سوار ماشین خود می شوید؛ اما نمی دانید که دیگر شهروندان شاغل شهرتان هم، با چنین فکری از خانه بیرون زده اند و در نهایت این شما و آن ها هستید که در کنار و در خیابانی که حالا به یک پارکینگ تبدیل شده، رادیو را روشن و اخبار ترافیک را آنالیز می کنید. در نتیجه، با زیاد شدن خودروهای موجود در خیابان ها در روزهای بارانی، ترافیک سنگین تر می گردد و استفاده عموم مردم از وسایل حمل و نقل عمومی در این روزها، می تواند تاثیر بسیار زیادی در کم شدن ترافیک داشته باشد.

آن وسط های مطلب، به موضوع تصادفات شهری در روزهای بارانی اشاره که و یکی از دلایلش را هم آنالیز کردم. علاوه بر ایجاد شدن آن ترکیب لغزنده در خیابان ها، بارش باران شرایط دیداری را برای رانندگان سخت می نماید. خیس شدن شیشه اتوموبیل ها یا ریزش قطرات باران روی صورت رانندگان موتورسیکلت ها، دلایلی هستند که تسلط آن ها روی شرایط محیطی را کم می نماید و تصادفات زیادی را در روزهای بارانی می بینیم.

مواردی که در این مطلب ذکر شدند، از اصلی ترین مواردی هستند در یک روز بارانی، عبور و مرور شهری را با مشکل روبه رو و آن را سخت تر از قبل می نمایند. پس بیاییم و سعی کنیم با رعایت کردن یک سری موارد، از روزهای بارانی بیش از پیش لذت ببریم و کار را برای خود و هم شهری های مان سخت نکنیم؛ بیاییم در این روزها، بیشتر از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنیم و با خلوت تر کردن خیابان ها و جاده ها، شانس به وجود آمدن ترافیک را به حداقل برسانیم و اگر با وسایل نقلیه مثل اتومبیل به خیابان ها می آییم، با بیشترین مقدار احتیاط رانندگی کنیم، از توقف زیر پل ها خودداری کنیم، فاصله خود با ماشین های جلو و عقبی را به حدی برسانیم که ریسک تصادف کم و کم تر گردد و هوای موتوری ها را هم بیشتر داشته باشیم. هیچ چیز بهتر از لذت بردن از یک روز بارانی نیست و بیاییم با رعایت کردن این موارد، بیشتر از قبل از هوای پاک و باحال شهرمان در این روزها لذت ببریم.

منبع: کجارو
انتشار: 8 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1401 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 2070

به "چرا در روزهای بارانی، ترافیک سنگین تر می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا در روزهای بارانی، ترافیک سنگین تر می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید