کشف ابزار نوشیدن خون در یک گورستان 7000 ساله

به گزارش سیلور 7، باستانشناسان آموزشگاه علوم لهستان ابزار استخوانی به کاررفته برای خون گرفتن از گاو ها را حین حفاری در حوضچه لِتی در شمال سودان کشف کردند.

کشف ابزار نوشیدن خون در یک گورستان 7000 ساله

خبرنگاران | این مطالعه به وسیله محققان موسسه باستانشناسی و قوم شناسیِ آموزشگاه علوم لهستان انجام شد که موضوع تحقیقاتشان، جوامع اولیه ای بود که با دامداری در دره نیل میانی سروکار داشتند. هدف این محققان این بود که بدانند آیا اهلی سازی گاو ها به طور مستقل رخ داد تا از خاورمیانه وارد شد.

به گزارش خبرنگاران ، حفاری گورستانی در منطقه لِتی (Letti Basin) منجر به کشف یک گورستان 7000 ساله شد. یکی از گور ها حاوی بقایای یک مرد سالخورده همراه با تکه هایی از پوست حیوانات بود که با رنگ معدنی خاک سرخ (قرمز اخرایی)، رنگ آمیزی شده بودند. خاک سرخ، رنگدانه طبیعی رس است؛ ترکیبی از اکسید آهن و مقادیر مختلف خاک رس و شن که بیش از 200 هزار سال در آفاریقا به عنوان ماده رنگی از آن استفاده شده است.

درون این گور، یک کاسه کوچک با آثاری از خاک سرخ و 5 تیغ استخوانی هم پیدا شد که به احتمال زیاد از استخوان های گاو ساخته شدند. آنالیز دقیقتر این تیغها نشان داد شکل آنها شبیه قیف یا ناودان است و هنوز بسیار تیز هستند. دکتر پیوتر اوسیپینسکی میگوید: با توجه به شکل معین تیغها، احتمالاً از آن ها برای گرفتن خون گاو ها استفاده میشده بدون اینکه آسیبی به حیوان برسد. احتمالا آنها مانند آنچه همین امروز هم در بعضی قبایل آفریقایی مثل ماسایی رواج دارد، در مواقع خاص خون این حیوانات را مینوشیدند.

به گفتۀ دکتر اوسیپینسکی ماسایی ها همین امروز هم خون گاو را هم نوعی غذا به حساب می آورند که می تواند افراد دچار ضعف قوای بدنی را تقویت کند. آن ها خون را گاهی به تنهایی و گاهی در ترکیب با شیر یا مواد دیگر می نوشند. ابزاری که در این گورستان باستانی کشف شده قدیمی ترین شواهد شناخته شده از چنین عرفی است.

باستانشناسان در گوری دیگر، یک حفره کوچک بیضی کشف کردند که حاوی بقایای مرد جوانی بود که او نیز با پوست حیوانات به همان رنگ قرمز اخرایی دفن شده بود. اسکلت این مرد جوان در موقعیت جنینی در گور قرار داده شده بود، با این حال، مطالعه انسانشناسی جمجمه او حفره ای را نشان که با دقت به قطر 5 سانتیمتر برش داده شده بود.

دکتر اوسیپینسکی در این خصوص میگوید: در بدن این مرد هیچ نشانی از بهبود پیشرفته مشاهده نشد، پس احتمالاً این فرایند با مرگ او ارتباط دارد. تصورش سخت است که 7000 سال پیش، مردم چگونه با استفاده از این ابزار بدوی دست به جراحی های خطرناک و پیچیده میزدند. جوامع شبانی دوران نوسنگیِ جنوب صحرای آفریقا برای تاریخ این قاره اهمیت زیادی دارند. آن ها منشا پیدایش شکل گیری تمدن های باستانی از جمله مصریان باستان، بودند. ما به واسطه سبک فعال زندگی این مردم و هزاران سالی که ما را از آن ها جدا نموده، اطلاعات بسیار کمی از آن ها در دست داریم.

مترجم: زهرا ذوالقدر

منبع: فرادید
انتشار: 8 فروردین 1402 بروزرسانی: 8 فروردین 1402 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 2270

به "کشف ابزار نوشیدن خون در یک گورستان 7000 ساله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف ابزار نوشیدن خون در یک گورستان 7000 ساله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید