کشف نخستین کوره ساخت سفال اوایل دوره اسلامی در ری

به گزارش سیلور 7، به گزارش خبرگزار مهر به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مهدی موسوی نیا، سرپرست معین حریم و مستندسازی تپه بهرام مقیم آباد در ری امروز شنبهبا اعلام این خبر اظهار داشت: کاوش در این محوطه تاریخی با هدف معین عرصه و پیشنهاد حریم و مستندسازی آن انجام گرفته است.

کشف نخستین کوره ساخت سفال اوایل دوره اسلامی در ری

به گفته این باستان شناس، برای یافتن پاسخ به اهداف مورد اشاره در ابتدا بخشهایی از محوطه مورد بررسی ژئومغناطیس سنجی نهاده شد تا درک بهتری از مستندسازی محوطه به دست آید.

او اضافه نمود: در این زمینه یک هکتار از فضای درون محوطه مورد بررسی ژئومغناطیس سنجی نهاده شد و برخی از گمانه های درون محوطه در محل های معین گردیده توسط این دستگاه ایجاد گردید.

موسوی نیا با اشاره به ایجاد چند گمانه دیگر در بخش های درون و بیرون محوطه برای پاسخ به پرسشهای باستان شناسی گفت: با استناد به مواد فرهنگی یافت گردیده از گمانه های درون محوطه، تپه بهرام دارای چند فاز استقراری است.

او اضافه نمود: سفالهای یافت گردیده از بررسی سطحی محوطه و معماری حصار محوطه نشان می دهد این محوطه احتمالا در دوره ساسانی ساخته گردیده و در قرون اولیه اسلامی مورد استفاده مجدد نهاده شده است همچنین این مورد از برش بخش هایی از حصار دوم و استفاده از آن به عنوان کوره ساخت سفال مفروض است.

این باستان شناس گفت: متاسفانه بالا بودن سطح آب در درون محوطه و رطوبت بالای انباشتهای زیرین، مانع از فهم لایه های پایینی این محوطه گردید بنابراین وجود لایه های فرهنگی قبل از اسلام در محوطه تا به امروز از یک فرض فراتر نخواهد رفت.

او گفت: در لایه های بالایی که کاوشهای باستان شناسی محوطه اغلب در این لایه ها متمرکز بود، تنوعی از مواد فرهنگی از قرون اولیه اسلامی و آل بویه یافت گردید.

به گفته وی، قطعات سفال ساده، لعاب های تک رنگ، لعاب پاشبده و اسگرافیاتو، در کنار قطعات ظروف شیشه ای، قطعات اشیاء مفرغی و اهنی و دکمه های تزئینی استخوانی نشان می دهد این محوطه در سده های نخست دوره اسلامی به مراتب پررونق بوده است.

موسوی نیا، کشف یک کوره ساخت سفال متعلق قرون اولیه اسلامی در ری را یکی از مهمترین کشفیات باستان شناسی این فصل از کاوش اظهار داشت.

او با بیان این نکته که این مورد اولین کوره سفالگری یافت گردیده از قرون اولیه اسلامی در منطقه ری است، گفت: انتظار می رود با کاوش گسترده در این بخش از محوطه بتوان اطلاعات حائز اهمیتی از سنت فراوری سفال در قرون اولیه اسلامی در ری به دست آورد.

او اضافه نمود: در کنار مواد فرهنگی شاخص یافت گردیده از محوطه، بخش دیگری از اهمیت تپه بهرام به ساختار منحصربه فرد معماری این محوطه بازمی گردد.

او با اشاره ساخت این محوطه از سه حصار تودرتو اضافه نمود: حصار بیرونی و حصار میانی آن دارای برجهای نگهبانی است.

موسوی نیا توضیح داد: ساختار معماری محوطه و وجود برجهای نگهبانی نشان می دهد این محوطه بالقوه یک اقامتگاه اعیانی بوده است.

او فراوانی قطعات ظروف شیشه ای و اشیاء تزئینی استخوانی در باروی مرکزی را شاهد دیگری بر اعیانی بودن این محوطه در سده های نخست دوره اسلامی و چه بسا پیش از اسلام دانست.

او گفت: با کاوش گسترده در باروی مرکزی محوطه و برجستگی های واقع در فضای درون باروی بیرونی انتظار می رود اطلاعات حائز اهمیتی از محوطه در سده های نخست دوره اسلامی و احتمالا دوره ساسانی به دست آید.

موسوی نیا با اشاره به صدور مجوز معین حریم و مستندسازی تپه بهرام مقیم آباد توسط ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ابراز امیدواری کرد: با کاوش گسترده این محوطه مهم دوره تاریخی- اسلامی، اهمیت و جایگاه ری در سده های تاریخ ایران نمایانتر گردد.

منبع: mehrnews.com
انتشار: 29 مرداد 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 8

به "کشف نخستین کوره ساخت سفال اوایل دوره اسلامی در ری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف نخستین کوره ساخت سفال اوایل دوره اسلامی در ری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید