4 کتاب خوب و آموزنده کودک و نوجوان برای علاقه مندان به هری پاتر

به گزارش سیلور 7، این مطلب فهرستی از چهار کتاب کودک به جز هری پاتر (Harry Potter) را به شما معرفی می نماید که پر از درس های بلوغ، معما، جادو و لذت های تخیلی هستند. بیش از پانصد میلیون نسخه از کتاب های هری پاتر در سرتاسر جهان فروش رفته است، و نه فقط به زبان انگلیسی. همه می دانیم این مجموعه از خردسال تا بزرگسال چه هواداران زیادی دارد. این مجموعه مشهور از زمان انتشار اولیه اش در سال 1997، به بیش از هشتاد زبان جهان ترجمه شده است. محبوبیت گسترده هری پاتر در میان بچه ها و بزرگسالان چیز عجیبی نیست؛ فضای جادو و فانتزی، جادوگران و موجودات ماورایی، ماجراجویی و دلاوری، و دوستی و عشق بسیار قدرتمند است و چنان تأثیرگذار به روی کاغذ آمده که کمتر کسی پیدا می گردد به آن علاقه نداشته باشد.

4 کتاب خوب و آموزنده کودک و نوجوان برای علاقه مندان به هری پاتر

اما بیش از بیست وپنج سال از انتشار هری پاتر و سنگ جادو (Harry Potter And The Philosophers Stone) می گذرد. نویسندگان بسیاری در این سال ها پیروز شده اند با داستان های خلاقانه شان، تخیلات بچه ها را تحریک نموده اند. در این لیست، از هاگوارتز فراتر می رویم و کتاب های بلوغ، معمایی، جادویی و تخیلی را معرفی می کنیم که می توانید آن ها را همراه با بچه ها تان بخوانید. این لیست هم شامل ادبیات کودک می گردد و هم ادبیات نوجوان. رده بندی سنی را آنالیز کنید تا بتوانید مناسب ترین کتاب را برگزینید.

1. مجموعه رمان آرتمیس فاول (Artemis Fowl)

مجموعه کتاب آرتمیس فاول در ژانر فانتزی در رده ادبیات نوجوان، از اواین کالفر، نویسنده ایرلندی، شامل هشت کتاب می گردد که داستان آرتمیس فاول دوم، نابغه دوازده ساله، را روایت می نماید که یک مغر متفکر جنایتکار است. در کتاب اول، او به یاری پیشخدمتش یک پری به نام هالی شورت، افسر پلیس زیرزمینی، را گروگان می گیرد، و در مقابل درخواست مبلغی پول می نماید که بتواند با آن ثروت خانواده اش را احیا کند. این کتاب بامزه، پر از تخیل و فانتزی است و بچه ها و والدین شان می توانند با هم از آن لذت ببرند. آرتمیس با پیشرفت داستان اخلاقیات بهتری پیدا می نماید و با هالی دوست می گردد، و بیشتر اوقات به یاری او جهان را نجات می دهد. کنت برانا با همکاری دیزنی پلاس سال 2020 یک فیلم بر اساس این کتاب ساخت. مجموعه کامل آرتمیس فال را نشر افق به ترجمه شیما رنجبر منتشر نموده است.

2. کتاب مصور چتر آبی (The Blue Umbrella) برای علاقه مندان به هری پاتر

این کتاب در هند یکی از کتاب های کلاسیک بچه ها است. چتر آبی که راسکین باند آن را در سال 1980 نوشته است، داستانی کوتاه درباره دختری است که چتر آبی اش را خیلی دوست دارد. او در روستا زندگی می نماید و مغازه داری چتر او را می خواهد، و داستان حول محور این دارایی ارزشمند می چرخد. داستانی ساده، شیرین و بی حاشیه است و اصلاً جذابیت کارهای راسکین باند هم در همین سادگی است. او اغلب برای مخاطبان جوان کتاب می نویسد. این کتاب برای بچه ها هشت تا دوازده سال عالی است. این کتاب را نشر فرهنگ و دانش با ترجمه داود شعبانی داریانی منتشر نموده است.

3. رمان آنجا که کوه به ملاقات ماه می رود (Where The Mountain Meets the Moon)

گریس لین، نویسنده و تصویرساز تایوانی-امریکایی در کتاب آنجا که کوه به ملاقات ماه می رود از افسانه های بومی چینی الهام گرفته است. این کتاب داستانی فانتزی درباره مینلی جوان است که با خانواده اش در دره کوه بی ثمر زندگی می نماید. او شب ها پس از اینکه تمام روز را سخت کار می نماید، پدرش برایش قصه پیرمردی در ماه را روایت می نماید؛ داستانی که برای مینلی شادی آفرین است. مینلی سفری را شروع می نماید که این مرد را پیدا کند و وضع خانواده اش را تغییر دهد.

افسانه ها، موجودات جادویی، و تصویرسازی های زیبا، خوانندگان جوان را غرق این کتاب و داستان خودشناسی مینلی می نمایند. این کتاب درس ها، احساسات و دوستی های زیادی در خود دارد، و مادر مینلی هم درگیر یک نقطه عطف شخصیتی می گردد. این کتاب را، که بر رده بندی سنی د و ه مناسب است، نشر قطره با ترجمه ندا شادنظر منتشر نموده است.

4. کتاب مصور بزن به جاده (Clean Getaway) برای علاقه مندان به هری پاتر

اسکوب یازده ساله با پدرش مشکل دارد، برای همین وقتی مادربزرگش به وینباگو می آید، اسکوب کیفش را جمع می نماید و به سفری جاده ای دور کشور می رود. مادربزرگش کتاب سبز را به او می دهد، یک راهنمای سفر که سیاهپوستان در دهه 1960 از آن استفاده می کردند تا بفهمند کدام هتل ها، رستوران ها و مراکز تجاری دیگر به آن ها خدمات ارائه خواهند داد. (بله، زمانی بود که طبق قوانین امریکا رنگین پوستان نمی توانستند از تسهیلات سفیدپوستان استفاده نمایند؛ اجازه نداشتند یک جا زیر یک سقف، پشت یک نیمکت، کنار هم قرار بگیرند.) مادربزرگ سفیدپوست اسکوب وقتی با پدربزرگ سیاهپوستش سفر می کرد، از این کتاب استفاده می کرد.

اسکوب دورگه است، و برای اولین بار می فهمد که جهان با مردم رنگین پوست مهربان نبوده است. اسکوب در این سفر جاده ای درباره تاریخ کشور و گذشته خانواده اش چیزهایی یاد می گیرد. بزن به جاده کتاب خوبی اثر نیک استون است و به یاری آن می توانید با بچه ها تان درباره نژاد و جنبش حقوق شهروندی صحبت کنید. این کتاب برای بچه ها هشت تا دوازده سال مناسب است. این کتاب را انتشارات پرتقال با ترجمه رژینا قوامی منتشر نموده است.

منبع: fodors

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 18 آبان 1401 بروزرسانی: 18 آبان 1401 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 2207

به "4 کتاب خوب و آموزنده کودک و نوجوان برای علاقه مندان به هری پاتر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 کتاب خوب و آموزنده کودک و نوجوان برای علاقه مندان به هری پاتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید