4K در برابر 1080p؛ کدام تلویزیون برای شما مناسب تر است؟

به گزارش سیلور 7، خرید یک تلویزیون در نگاه اول کار ساده و هیجان انگیزی به نظر می رسد اما برای این کار باید به نکات متعددی توجه کنید. در بازار به غیر از انواع و اقسام تفاوت ها مانند اندازه و تکنولوژی به کار رفته برای نمایشگرها، موضوع بسیار مهم دیگر هم بحث رزولوشن تلویزیون است. در ادامه به تفاوت های رزولوشن 4K و 1080p می پردازیم تا ببینیم کدام یک از آن ها برای تلویزیون بعدی شما بهتر هستند.

4K در برابر 1080p؛ کدام تلویزیون برای شما مناسب تر است؟

1080p چیست؟

به زبان بسیار ساده، تلویزیون مبتنی بر رزولوشن 1080p از 1080 پیکسل در عرض پنل بهره می برد و تعداد پیکسل های موجود در ارتفاع نمایشگر هم به 1920 می رسد که این یعنی در مجموع با حدود 2 میلیون پیکسل سروکار داریم. حرف p موجود در 1080p ارتباطی با کلمه پیکسل ندارد بلکه از ابتدای کلمه progressive scanning به معنای اسکن پیش رونده گرفته شده است. به لطف این قابلیت، تمام تصویر و پیکسل ها در یک زمان پردازش می شوند. به همین خاطر تصاویر مبتنی بر این فناوری، روان تر و فاقد هرگونه لرزش هستند.

4K چیست؟

یک تلویزیون 4K در عرض و ارتفاع به ترتیب از 3840 و 2160 پیکسل بهره می برد و تعداد کل پیکسل ها به حدود 8 میلیون می رسد. حرف K موجود در 4K بر خلاف 1080p به فناوری خاصی مربوط نیست بلکه به تعبیه حدود 4000 پیکسل در عرض نمایشگر اشاره دارد.

4K در برابر 1080p؛ بزرگترین تفاوت ها

برخی از تفاوت های اصلی بین این دو رزولوشن ممکن است واضح به نظر برسند. با این حال برای انتخاب بهترین رزولوشن مناسب تلویزیون، در ادامه به این موضوع می پردازیم.

رزولوشن

مهم ترین تفاوت بین تلویزیون های 4K و 1080p به رزولوشن آن ها برمی شود. با توجه به اینکه تلویزیون 4K حدود 4 برابر پیکسل بیشتری نسبت به 1080p دارد، در نتیجه با جزئیات بسیار بیشتری در تصویر روبرو می شوید. البته برای بهره گیری از این مزیت، اندازه تلویزیون باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا بتوانید این تفاوت را احساس کنید. در زمینه رزولوشن، کاملا روشن است که 4K برنده بی چون و چرای این نبرد به حساب می آید.

رنگ ها

افزایش تعداد پیکسل ها در تلویزیون 4K برای رنگ ها هم مثمر ثمر واقع می شود. به همین خاطر شاهد رنگ های جذاب تری هستیم و در ضمنً سایه های عمیق تری را ارائه می دهد. البته در رابطه با این موضوع باید تفاوت های بین نمایشگرهای LCD و OLED را هم در نظر بگیرید. اگر هم خواستار بهره گیری از ویژگی هایی مانند HDR هستید، بهتر است تلویزیون مبتنی بر رزولوشن 4K خریداری کنید.

محتوا

حداقل در حال حاضر، محتوای 1080p همچنان حرف اول را می زند. با وجود اینکه روزبه روز محتوای 4K بیشتری در پلتفرم های مختلف مانند یوتیوب ارائه می شود، اما این رویکرد هنوز همه گیر نشده است. به همین خاطر پیدا کردن انواع محتوای 1080p اصلا کار سختی نیست و اگر تلویزیون دارای رزولوشن بالاتری داشته باشید، این محتوا را به اصطلاح آپ اسکیل می کند تا رزولوشن آن به طور مصنوعی افزایش پیدا کند. البته از آنجایی که پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس از بازی های 4K پشتیبانی می کنند، احتمالا گیمرها خواستار بهره گیری از تلویزیون 4K خواهند بود.

موجودی در بازار و قیمت

در حال حاضر تلویزیون های 4K به طور گسترده در بازار حضور دارند. به همین خاطر برای انتخاب این نوع تلویزیون ها حق انتخاب زیادی دارید. اما از طرف دیگر، همچنان بین این دو نوع تلویزیون ها اختلاف قیمت قابل توجهی دیده می شود که این موضوع بدون شک در تصمیم گیری شما تأثیرگذار خواهد بود.

  • 6 اشتباه که هنگام خرید تلویزیون نباید مرتکب شوید

دلایل انتخاب تلویزیون 1080p

یکی از بهترین دلایل برای انتخاب تلویزیون 1080p این است که دقیقا می دانید چه چیزی نصیب شما می شود. فناوری های تلویزیون های 1080p به بلوغ رسیده اند و بنابراین لازم نیست نگران از دست رفتن ویژگی های جدید و پر زرق و برق باشید. همچنین همان طور که قبلا اشاره کردیم، این نوع تلویزیون ها قیمت پایین تری نسبت به تلویزیون های 4K دارند.

باید خاطرنشان کنیم اگر تلویزیون 1080p دلخواه شما از نوع هوشمند باشد، به راحتی می توانید از اپلیکیشن ها و قابلیت های متنوع آن بهره ببرید. دلیل نهایی انتخاب این نوع تلویزیون ها هم به شبکه های تلویزیونی و سرویس های استریمینگ برمی شود که تقریبا محتوای تمام آن ها در بهترین حالت با رزولوشن 1080p به دست شما می رسند.

دلایل انتخاب تلویزیون 4K

در حالی که تلویزیون مبتنی بر رزولوشن 1080p مربوط به گذشته و بخشی از حال حاضر محسوب می شود، اما در نهایت آینده از آن تلویزیون های 4K است. این نوع تلویزیون ها روزبه روز در حال بهتر شدن هستند و حالا بسیاری از آن ها از قابلیت های جذابی مانند HDR بهره می برند. با وجود اینکه بسیاری از پلتفرم ها همچنان محتوای 1080p را ارائه می دهند، اما در آینده نزدیک این شرایط تغییر پیدا می کند.

همان طور که گفتیم، احتمالا تلویزیون های 4K انتخاب اول گیمرها هستند. کنسول های پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس و اس از قابلیت HDR و رزولوشن 4K پشتیبانی می کنند. علاوه بر این، جدیدترین مدل کروم کست و تعدادی از گجت های Roku هم از قابلیت استریم محتوای 4K بهره می برند.

اگر چه اختلاف قیمت بین تلویزیون های 1080p و 4K همچنان وجود دارد، اما این شکاف در حال کوچک تر شدن است. همچنین می توانیم به تلویزیون های 8K هم اشاره کنیم که تازه در اول راه هستند. بنابراین با خرید تلویزیون 4K تا سال ها نیازی به تعویض آن نخواهید داشت.

تصمیم نهایی

در این مطلب به بخشی از تفاوت های اساسی بین تلویزیون های 4K و 1080p پرداختیم. حالا احتمالا برای انتخاب نهایی هنوز دچار شک و تردید هستید. ولی در نهایت کیف پول شما مهم ترین معیار برای تصمیم گیری خواهد بود.

اگر مسئله ای با پرداخت قیمت تلویزیون های 4K ندارید، توصیه می کنیم چنین تلویزیونی را خریداری کنید که تا چند سال دیگر هم خیالتان از این بابت راحت باشد. اما اگر به هر دلیلی باید هر چه زودتر تلویزیون جدیدی را بخرید و از طرف دیگر بودجه محدودی هم دارید، بهتر است به تلویزیون 1080p بسنده کنید.

اگر هم اهل خرید تلویزیون های غول پیکر نیستید و مثلا می خواهید در اتاق یک تلویزیون قرار دهید، بهتر است رزولوشن 1080p را انتخاب کنید زیرا در تلویزیون های کوچکتر، مزایای 4K چندان به چشم نمی آیند.

  • راهنمای خرید تلویزیون؛ هر آنچه پیش از انتخاب تلویزیون باید بدانید

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 2 فروردین 1400 بروزرسانی: 2 فروردین 1400 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 1551

به "4K در برابر 1080p؛ کدام تلویزیون برای شما مناسب تر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4K در برابر 1080p؛ کدام تلویزیون برای شما مناسب تر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید