آشنایی با انواع سفر

به گزارش سیلور 7، انواع سفر در تعریف بسیار است ولی نوعی از این مسافرت ها دارای اهمیت بیشتر و خواستگاه بهتری است بهترین نوع سفر ، آن مدل سفری است که بیش از دیگر سفرها با روحیات شما همخوانی دارد. چراکه سفر رفتن هم مانند دیگر مسائل یک مساله سلیقه ای است. به طور مثال اغلب آدم های درونگرا به سفرهای تکی علاقه مندند و یا حداکثر دلشان می خواهد با نزدیکان خود ودوستان صمیمی شان به سفر بروند. نقطه مقابل آن ادم های برون گرهستند. که تورمسافرتی شلوغ را ترجیح می دهند و به دنبال هیجان هستند. در ادامه به انواع سفر اشاره خواهیم کرد پس با ما همراه باشید تا با انواع سفر آشنا شوید تا همواره یه سفر زیبا و عالی داشته باشید.

آشنایی با انواع سفر

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات مراحل اخذ ویزای تحصیلی کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های کانادا انتخاب و طی کنید.

سفر، دلایل و اهداف متفاوتی دارد. تنوع انواع سفر به اندازه همه دلایلی است که ما به خاطر آن از جایی به جای دیگر می رویم. بعضی از سفرها با اهداف کاری و تجاری انجام می شوند و در واقع بخشی از وظایف شغلی ما هستند اما بیشتر سفرها با هدف تفریح یا سر زدن به اقوام و خویشان انجام می گردد.

بلیط هواپیما در طاهاگشت

هر نوع از سفر، ویژگی های خاص خود را دارد. شرکت های مختلف گردشگری در سراسر جهان، انواع سفر را شناسایی می نمایند و با توجه به آنها، انواع تورهای مختلف را برای افراد برنامه ریزی می نمایند. سفر را از جنبه های گوناگون می توانند تقسیم بندی کرد بنابراین هیچ محدودیتی در این تقسیم بندی ها نیست. مثلا با توجه به هزینه سفر، می توان آن را در دسته های سفر لوکس، سفر ارزان و سفر میان رده قرار داد.

از نظر اهداف سفر، می توان دسته بندی هایی مانند سفر ورزشی، سفر ماجراجویانه و سفر زیارتی در نظر گرفت. سفر ممکن است خانوادگی، مجردی یا برای ماه عسل باشد. بنابراین نوع همسفرانی که داریم می تواند معیار دیگری برای دسته بندی باشد.

گاهی وسیله سفر، عاملی برای تقسیم بندی است مثلا سفر جاده ای با اتومبیل شخصی، سفر هوایی، سفر دریایی و… البته هر سفر ممکن است در چند دسته بندی جای بگیرد.

در ادامه این مطلب با انواع سفر که در ایران بیشتر رایج است، آشنا می شویم.

سفر تنهایی

بسیاری از افراد حتی اگر مجرد نباشند، گاهی ترجیح می دهند که به تنهایی سفر نمایند. این نوع از سفر مزیت های خاص خود را دارد. مثلا می توانید هر چیزی که خواستید بخورید، هر چقدر خواستید در مقصد مورد نظر توقف کنید و از هر جاذبه ای که دوست داشتید دیدن کنید. این نوع از سفر، آزادی عمل بیشتری به ما می دهد و استقلال ما را بیشتر می نماید. البته افرادی که تنها سفر می نمایند گاهی ممکن است لحظات سختی را تجربه نمایند و احتیاج به همسفر را احساس نمایند اما در مجموع، سفر تنهایی فرصتی است که چیزهای زیادی به ما می آموزد.

در چنین سفرهایی باید بعضی از نکات امنیتی را بیشتر مورد توجه قرار داد. مثلا بهتر است که یک نفر را از برنامه سفرتان آگاه کنید. کپی از مدارک خود همراه داشته باشید. آدرس و تلفن محل اقامت را همواره همراه ببرید. مراقب وسایل شخصی خود باشید و کلید و کیف پولتان را هیچ وقت نباید فراموش کنید و جا نگذارید.

پیش از این مقالات زیادی در خصوص مزایا و معایب سفر تنهایی منتشر شده است و مقصدهای مناسب برای چنین سفری را قبلا معرفی نموده ایم.

سفر خانوادگی

سفرهای خانوادگی، یکی از بهترین خاطرات ما در زندگی هستند. سفری که در آن همه اعضای خانواده در کنار هم به مسافرت می فرایند و در شادی و سختی سفر با هم شریک اند. چنین سفری، محدودیت های خاص خود را دارد. مثلا همه افراد باید با هم در ساعت خورد و خوراک و خواب شان هماهنگ باشند یا خودشان را با شرایط وفق بدهند. در بازدید از جاذبه های گردشگری، باید سلیقه همه اعضای خانواده مورد توجه قرار بگیرد. اقامتگاه مورد نظر باید طوری انتخاب گردد که مناسب یک سفر خانوادگی باشد، به جاذبه های گردشگری نزدیک باشد تا مشکل حمل و نقل را تا حد امکان کاهش دهد.

در کنار همه این محدودیت ها، سفر خانوادگی مزایای زیادی دارد. همه اعضای خانواده در سختی ها و مسائل سفر، یار و همراه یکدیگر هستند و شادی و نشاط سفر را با هم تقسیم می نمایند.

سفر محبت آمیز

بسیاری از افراد، سفر با جمع های محبت آمیز را ترجیح می دهند. این نوع از سفر محدودیت های سفر خانوادگی را ندارد چون اعضای یک گروه محبت آمیز معمولا سلایق مشابهی دارند.

ماه عسل

سفر ماه عسل، یکی از به یادماندنی ترین سفرهای زندگی است. زمانی که زوج های جوان بعد از پشت سر گذاشتن سختی ها و کشمکش های برگزاری مراسم و آماده کردن یک زندگی تازه، چند روزی را بدون دغدغه استراحت می نمایند تا برای یک زندگی مشترک و پذیرش مسئولیت های جدید آماده شوند.

برای سفر ماه عسل، زوج های جوان معمولا مقصدهای رمانتیک و خاص را انتخاب می نمایند مثلا سواحل خصوصی. برای چنین سفری افراد سعی می نمایند سفری لوکس تر و راحت تر را تجربه نمایند و خود را درگیر دردسرهای رزرو اقامتگاه، رزرو پرواز و… نمی نمایند.

سفر کاری

همانطور که از نام آن تعیین است، این سفر با اهداف کاری انجام می گردد. این سفرها معمولا از طرف شرکت ها و کارفرمایان برنامه ریزی می شوند و سفر تفریحی نیستند گرچه ممکن است در بین فعالیت های کاری، تفریح و بازدید از جاذبه ها هم مورد توجه قرار بگیرد. سفر کاری ممکن است یکی از اهداف زیر را داشته باشد:

ملاقات با مشتریان یا تامین نمایندگان

بازدید از شعبه های دیگر شرکت

شرکت در کنگره ها و کوشش برای توسعه حرفه ای

بازاریابی و معرفی محصولات جدید

بازدید از پروژه ها و اطلاع از فرایند پیشرفت آنها

و…

سفر ماجراجویانه

سفر ماجراجویانه نوعی سفر است که در آن، فرد یک مقصد گردشگری غیرمعمول، عجیب یا دورافتاده را انتخاب می نماید. این مقصدها معمولا شامل پدیده های بکر طبیعی است. در چنین سفرهایی افراد با فعالیت های هیجان انگیز و در عین حال خطرناک روبرو می شوند. در سال های اخیر، این سفر و به طور کلی گردشگری ماجراجویانه بسیار گسترش پیدا نموده است، افراد به دنبال مقصدهای بکرتر و راستاهایی هستند که کسی در آنها پا نگذاشته است. حضور در چنین تورها و سفرهایی احتیاجمند داشتن مهارت های خاص و آمادگی بدنی است چون معمولا با فعالیت های ورزشی متعدد مثل غارنوردی همراه است.

البته هنوز تعریف دقیق و رسمی برای سفر ماجراجویانه در نظر گرفته نشده است و به طور کلی سفری که یکی از موارد زیر را در بر بگیرد، سفر ماجراجویانه در نظر گرفته می گردد:

یک فعالیت فیزیکی هیجان انگیز و مخاطره آمیز

تبادل فرهنگی و برقراری ارتباط با اهالی بومی مقصد

ارتباط با طبیعت بکر و بازدید از شگفتی های آن

سفر دریایی

یکی دیگر از انواع سفر، سفر دریایی است. در سفر دریایی همانطور که از نامش تعیین است، وسیله اصلی جابه جایی کشتی و قایق است. تورهای کروز بهترین نمونه سفرهای دریایی هستند. با استفاده از این تورها، گردشگران گاهی تا چند روز روی آب در کشتی های تفریحی به سفر می برند. در میان راه گاهی در جزیره ها و شهرهای مختلف، توقف می نمایند. معمولا در چنین سفرهایی از کشتی های تفریحی لوکس استافده می گردد که خودشان به تنهایی تجربه ای منحصربه فرد هستند و موضوعیت دارند.

سفر جاده ای

سفر جاده ای یک سفر طولانی است که معمولا با اتومبیل شخصی انجام می گردد. البته این سفر ممکن است سفری کوتاه باشد ولی معمولا مقصدهای دورتر برای انجام چنین سفری رایج تر است. به خصوص زمانی که راستا سفر دارای مناظر زیبا و شهرها و روستاهای دیدنی در بین راه است.

سفر آخر هفته

همه ما سفر را دوست داریم اما محدودیت های زندگی روزمره مثلا محدودیت های شغلی باعث می گردد که نتوانیم در طول سال مدت زمان زیادی را برای سفر در نظر بگیریم. به همین دلیل سفرهای آخر هفته بسیار رایج شده اند. این سفرها معمولا یکی دو روزه و به مقصدهای نزدیک تر انجام می شوند.

تورهای طبیعت گردی یا سفرهای جاده ای کوتاه برای سفرهای آخر هفته مناسب اند. البته این سفر محدودیت های زیادی دارد. یکی از مهم ترین محدودیت ها، محدودیت زمانی است. شما باید حتما برای روز شنبه و شروع یک هفته کاری دیگر خود را برای رفتن به محل کار آماده کنید. بنابراین باید در زمان بندی سفر دقت کنید تا به موقع به خانه برسید.

سفر ورزشی

سفرهای ورزشی یا به طور کلی گردشگری ورزشی، یکی از مهم ترین انواع سفر است که به خصوص در دهه های اخیر گسترش زیادی پیدا نموده است. اشتیاق افراد برای تماشای رویدادهای بزرگ ورزشی، باعث می گردد که مسافت های طولانی را سفر نمایند و حتی به کشورهای بسیار دوردست بفرایند. هدف از سفرهای ورزشی ممکن است یکی از موارد زیر باشد:

شرکت در یک رویداد ورزشی به عنوان تماشاگر

شرکت در یک رویداد ورزشی به عنوان ورزشکار

سفر به مناطق دیگر برای یادگیری یک ورزش خاص

سفر زیارتی

یکی از رایج ترین انواع سفر در جوامع مذهبی مثل ایران، سفر زیارتی است. هدف از چنین سفری، سر زدن به زیارتگاه ها، معابد، مساجد، امامزاده ها و… است. یکی از بزرگترین سفرهای زیارتی جهان، سفر حج است که در طی آن میلیون ها مسلمان از سراسر جهان در یک تاریخ خاص خود را به مکه می رسانند. حتی در ادیان دیگر هم سفر زیارتی برای حضور در معابد رواج دارد.

سفرهای دیپلماتیک

سفرهای دیپلماتیک برای اهداف دیپلماتیک و از طرف نماینده دولت ها یا دولتمردان و حاکمان کشورهای مختلف انجام می گردد. این سفر ممکن است یکی از اهداف زیر را دنبال کند:

حضور در گردهمایی ها و نشست های بزرگ سیاسی و بین المللی

مذاکرات بین کشورها

بستن قراردادهای تجاری بین المللی

مذاکره برای تبادل فرهنگی بین کشورها

سفر برای شرکت در یک رویداد فرهنگی یا ورزشی

هدف از این سفر شرکت در یک رویداد بزرگ و خاص است. مثلا سفر برای تماشای مسابقات المپیک را می توان در همین دسته یا دسته سفر ورزشی قرار داد. حضور در فستیوال های موسیقی، شرکت در جشنواره های بین المللی، حضور در کنسرت خواننده محبوب و مواردی از این دست را می توان در این دسته قرار داد.

در چنین سفرهایی افراد با هزاران نفر دیگر از سراسر جهان آشنا می شوند که سلایقی مشابه هم دارند.

کوله گردی

کوله پشت گردی یا به اختصار کوله گردی، یکی از روش های سفر کم هزینه است. در چنین سفر،7 افراد معمولا همه وسایل خود را در یک کوله پشتی یا چمدان جای می دهند. معمولا کسانی که تنها سفر می نمایند یا در جمع محبت آمیز، این روش را انتخاب می نمایند. هدف از این سفر این است که تا حد امکان، هرینه ها کاهش پیدا نمایند. کسانی که این شیوه از سفر را انتخاب می نمایند باید خود را با سختی های زیادی وفق دهند. افرادی که دوست دارند با مردم محلی بیشتر در ارتباط باشند، طبیعت را بگردند، غذاهای محلی بخورند و هزینه کمتری بابت اقامت و حمل و نقل بپردازند، این روش را برمی گزینند.

این سفر، از آنجایی که کم هزینه تر است و با سختی ها و دردسرهای خاص خود همراه است معمولا مورد توجه جوانان واقع شده است.

ملاقات دوستان و آشنایان

گاهی برای سر زدن به دوست و آشنایی که خارج از کشور یا دور از ما زندگی می نماید، به سفر می رویم. در چنین سفرهایی معمولا احتیاج به رزرو اقامتگاه ندارید و در منزل دوست و آشنای خود چند روزی را سپری می کنید. یکی از مهم ترین مزایای این سفر این است که با فرهنگ اهالی منطقه بهتر آشنا می شوید و یک راهنمای مجرب همیششه همراه تان دارید.

شما کدام سفر را بیشتر دوست دارید و برای کدام نوع از سفر، برنامه ریزی می کنید؟

مجله گردشگری

مقالات محبوب گردشگریجاهای دیدنی استانبول جاهای دیدنی اصفهان جاهای دیدنی مشهد جاهای دیدنی تبریز جاهای دیدنی کاشان

لمینت دندان کامپوزیت دندان ایمپلنت ارتودنسی

منبع: تاپ تراول
انتشار: 28 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 742

به "آشنایی با انواع سفر" امتیاز دهید

3 کاربر به "آشنایی با انواع سفر" امتیاز داده اند | 3.7 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با انواع سفر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید