آنتروتوکسمی دامی؛ علائم و راه های پیشگیری

به گزارش سیلور 7، خبرنگاران/خراسان جنوبی سرپرست شبکه دامپزشکی درمیان اظهار کرد: دامداران در صورت عدم ایمن سازی دام هایشان علیه بیماری آنتروتوکسمی متحمل خسارت خواهند شد.

آنتروتوکسمی دامی؛ علائم و راه های پیشگیری

ذوالفقاری در گفت وگو با خبرنگاران گفت: بیماری آنتروتوکسمی یا قلوه نرمی و به زبان ساده تر سرخ روده بیماری است که بیشتر در فصل زمستان و بهار و مواقعی که جیره دام در حال تغییر است بروز می کند.

وی یکی از عوامل اصلی تلفات در بره و بزغاله ها را بیماری آنتروتوکسمی برشمرد و ادامه داد: بیماری آنتروتوکسمی از عوامل اصلی تلفات گوسفند و بز در این فصل است که دامداران و بهره برداران دامی باید این بیماری را جدی بگیرند.

ذوالفقاری افزود: هرعاملی که باعٍث کاهش حرکات دستگاه گوارش دام شود مثل مصرف بیش از حد شیر و یا غذای دانه ای (غلات) از طریق بره ها و بزغاله ها ، استرس ، تغذیه با جیره غذایی سرشار از غلات و ماده خشک کم (یونجه یا علف سبز، یا تغییر ناگهانی جیره از علوفه خشک به تر و بالعکس، سبب تغییر شرایط میکروبی دستگاه گوارش و ازدیاد باکتری ها و سموم آنها که عامل این بیماری هستند می شود.

سرپرست شبکه دامپزشکی درمیان شرح داد: علائم این بیماری بسته به شدت آن متفاوت بوده که در موارد فوق حاد با مرگ ناگهانی دام و در موارد با شدت کمتر علائم شامل اسهال، زمین گیری، تب و لرز، بی اشتهایی، بی قراری، گیجی، نفس نفس زدن، تشنج و ترشح زیاد بزاق و در نهایت مرگ دام می باشد.

وی ببا بیان اینکه واکسن پیشگیری از این بیماری با هزینه آزاد و از طریق بخش غیر دولتی در درمانگاه ها و مراکز مایه کوبی دامپزشکی عرضه می شود، اظهار داشت: از ابتدای سال تا به امروز بیش از 64 هزار رأس گوسفند و بز علیه این بیماری در شهرستان درمیان از طریق مراکز بخش خصوصی واکسینه شده اند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1401 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 2067

به "آنتروتوکسمی دامی؛ علائم و راه های پیشگیری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنتروتوکسمی دامی؛ علائم و راه های پیشگیری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید