آیا روش های یاری باروری در ابتلا به دیابت بارداری تاثیر دارد؟

به گزارش سیلور 7، نتایج یک پژوهش نشان می دهد استفاده از روش های یاری باروری می تواند احتمال احتیاج به انسولین درمانی را به علت ابتلا به دیابت بارداری افزایش دهد.

آیا روش های یاری باروری در ابتلا به دیابت بارداری تاثیر دارد؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، بالا بودن سن مادر، سابقه دیابت در خانواده، چاقی پیش از بارداری، بالا بودن سطح HbA1C در خون و سابقه دیابت بارداری از جمله عوامل معین کننده تجویز انسولین برای مادرانی است که دچار دیابت بارداری هستند. با وجود این تأثیر استفاده از روش های یاری باروری در ابتلای مادران به دیابت بارداری و احتیاج به مصرف انسولین در این دوران همچنان ناشناخته مانده است.

به منظور پاسخ به این سوال که آیا استفاده از روش های یاری باروری در لزوم انسولین درمانی در مادران مبتلا به دیابت بارداری موثر است یا خیر، دکتر کوهکن، دکتر محمد خمسه، دکتر حمیدرضا برادران و همکارانشان در پژوهشگاه رویان، دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پژوهشی را طراحی کردند که طی آن 236 زن باردار ایرانی مبتلا به دیابت بارداری که دیابت آنان به وسیله آزمون مقاومت به گلوکز تشخیص داده شده بود، آنالیز شدند.

مبتلایان به دو گروه کلی تقسیم شدند، گروه اول (100 نفر) که از روش های یاری باروری استفاده نموده بودند، خود به دو گروه تقسیم شد، 60 نفر که از دارو استفاده نموده بودند و 40 نفر که در میان داروهای خود انسولین نیز دریافت نموده بودند. گروه دوم (136 نفر) که از آن میان 102 نفر دارو دریافت نموده بودند و 34 نفر که در میان داروهای خود انسولین نیز دریافت نموده بودند. اطلاعات آماری، بالینی و بیوشیمیایی دو گروه با هم مقایسه شد.

براساس اعلام روابط عمومی پژوهشگاه رویان، نتایج این پژوهش نشان داد 40 درصد مادرانی که از روش های یاری باروری استفاده نموده بودند و 25 درصد مادرانی که به طور طبیعی باردار شده بودند، سابقه مصرف داروهای حاوی انسولین داشتند. براساس نتایج آماری، سن بالای 35 سال مادر، سطح بالای گلوکز خون (پیش از بارداری)، سطح HbA1c خون و استفاده از روش های یاری بارداری عوامل مستقلی اند که احتمال لزوم انسولین درمانی را در طول بارداری افزایش می دهند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 791

به "آیا روش های یاری باروری در ابتلا به دیابت بارداری تاثیر دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا روش های یاری باروری در ابتلا به دیابت بارداری تاثیر دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید