اتریوم چیست و چه کاربردهایی دارد؟

به گزارش سیلور 7، اتریوم این روزها بیش از هر چیز به عنوان یک ارز دیجیتال شناخته می گردد و نام آن همیشه در کنار موارد دیگری نظیر بیت کوین می آید. اگرچه اتریوم شباهت های فراوانی با بیت کوبین دارد، اما در عین حال تفاوت های قابل توجهی را هم می توان میان آن و بیت کوین بر شمرد. برای توضیح بیشتر موضوع می توانید ادامه این مطلب را دنبال کنید.

اتریوم چیست و چه کاربردهایی دارد؟

خبرنگاران | سرویس تکنولوژی - اتریوم در عمل قابلیت و کاربردهای بیشتر و متنوع تری نسبت به بیت کوین دارد و وظایف گسترده تری را می توان برای آن تعریف کرد. اگرچه خصوصیات مرسوم یک ارز دیجیتال در اتریوم نیز کاملا مشابه با بیت کوین مشاهده می گردد، اما اتریوم برخلاف بیت کوین کاربرد ثابتی ندارد و کاربردهای متفاوتی را می توان برای آن در نظر گرفت.

گذشته از ماهیتی که در قالب ارز دیجیتال تعریف می گردد، شاید عظیم ترین شباهت اتریوم با بیت کوین در آن باشد که هر دوی این ارزهای دیجیتال بر اساس فناوری بلاک چین طراحی و تعریف شده اند. در واقع چه بیت کوین و چه اتریوم بر مبنای شبکه های توزیع مبتنی بر فناوری بلاک چین شکل گرفته اند.

به طور کل می توان ادعا کرد که بخش عمده ای از ماهیت بیت کوین در قالب ارز دیجیتال تعریف می گردد. به این دلیل که از فناوری بلاک چین در بیت کوین بیش از هر موضوع دیگری برای نقل و انتقال جفت به جفت پول و امکان پرداخت آنلاین استفاده شده است. در واقع از این فناوری در بیت کوین به طور عمده برای ردیابی مالکیت ارز دیجیتال مذکور بهره گرفته شده است. مسئله ای که بدون هیچ تردیدی ماهیت کلی بیت کوین را تشکیل می دهد.

اما این موضوع در خصوص اتریوم صادق نیست و یکی از مهمترین نقش های فناوری بلاک چین در رابطه با آن به طراحی و توسعه برنامه های مبتنی بر کاربردهای غیر متمرکز اختصاص یافته است.

به طور خلاصه می توان گفت که بیت کوین کاربرد تقریبا ثابت و از پیش تعیین شده ای دارد. این در حالی است که اتریوم از کاربردهای کاملا گسترده تری نسبت به آن برخوردار بوده و ماهیت کلی آن تنها در قالب یک ارز دیجیتال تعریف نمی گردد.

آشنایی با ماهیت اتریوم

اتریوم را می توان بیش از آن که در قالب گونه جدیدی از ارز دیجیتال تعریف کرد، یک پلتفرم نرم افزاری بدون محدودیت توصیف نمود که بر مبنای فناوری بلاک چین طراحی شده و شکل گرفته است. پلتفرمی که امکان ایجاد انواع و اقسام فعالیت ها و کاربردهای غیر متمرکز را در اختیار بسیاری از فراوری نمایندگان و توسعه دهندگان این فعالیت های گوناگون قرار می دهد. در این میان به یاری پلتفرمی که اتریوم فراهم می آورد حتی می توان بسیاری از فعالیت های متمرکز را به صورت غیر متمرکز به انتها رساند. موضوعی که در ادامه این مطلب در خصوص آن بیشتر سخن خواهیم گفت.

اتریوم حدود هفت سال از بیت کوین کوچک تر است و برای نخستین بار حدود دو سال قبل در چنین روزهایی بود که به صورت رسمی معرفی گردید. در واقع این ارز دیجیتال، که ماهیت اصلی آن تنها در قالب ارز دیجیتال تعریف نمی گردد، پدیده جدیدتری نسبت به بیت کوین محسوب می گردد و به همان نسبت از کاربردهای گسترده تری برخوردار است. یکی از کسانی که نقش بسیار مهمی در طراحی و توسعه اتریوم بر عهده داشت و شاید بتوان او را به عنوان پدر این پدیده نوظهور قلمداد کرد، ویتالیک بوترین نام دارد.

این جوان کم سن و سال روس، کاربرد فناوری بلاک چین را فراتر از آن چه در ارز دیجیتال بیت کوین مورد استفاده قرار گرفته است، می دید. به همین دلیل تصمیم گرفت کاربردهای فناوری بلاک چین را گسترش دهد و آن را از حالت تک بعدی مخصوص خود که در بیت کوین مشاهده می گردد خارج کند.

کوشش های ویتالیک و سایر هم فکران او در نهایت به طراحی پلتفرمی به نام ماشین مجازی اتریوم منجر شد. پلتفرمی که به تمام کاربران علاقه مند به فراوری و توسعه امکان طراحی و اجرای برنامه های مختلفی را بدون توجه به زبانی که برنامه مورد نظرشان را بر مبنای آن طراحی کرده اند می دهد.

به یاری این پلتفرم جدید دیگر آن دسته از افرادی که برنامه های مبتنی بر فناوری بلاک چین را طراحی می نمایند، لازم نیست برای عمل کردن مناسب این برنامه ها سیستم های بلاک چین مجزا و جداگانه ای در نظر بگیرند. در عوض آنها از این امکان برخوردار خواهند بود که تمام برنامه های گوناگون و مد نظر خود را به صورت کامل تحت همان پلتفرم واحد یعنی ماشین مجازی اتریوم یا به عبارت دیگر شبکه اتریوم طراحی و اجرا نمایند.

آشنایی با کاربردهای اتریوم

همان گونه که در سطور پیشین این متن نیز به آن اشاره شد، شاید بتوان یکی از برجسته ترین کاربردهای اتریوم را در فراوری برنامه های غیر متمرکز خلاصه کرد. جالب این جا است که بیت کوین نیز به عنوان یک ارز دیجیتال خود از ماهیت غیر متمرکز برخوردار است. به این ترتیب طراحان برنامه های مختلف می توانند به وسیله این پلتفرم جدید برنامه های گوناگونی مشابه با نوع کارکرد بیت کوین طراحی نمایند.

البته کاربردهای این پلتفرم جدید تنها به اجرای برنامه های مجازی محدود نمی گردد و اجرای بسیاری از فعالیت ها و خدمات واقعی را نیز در بر می گیرد. به بیان دقیق تر توسط این پلتفرم می توان بسیاری از فعالیت هایی که ماهیت متمرکز دارند را به صورت کاملا غیر متمرکز اجرا کرد.

به عنوان مثال در فعالیت مهمی نظیر انتخابات بسیاری از افراد به صورت متمرکز و در محل های تعیین و از پیش تعیین شده اقدام به دادن رای می نمایند. حال آن که توسط فناوری بلاک چین و به یاری پلتفرم ایجاد شده توسط اتریوم می توان چنین فعالیت هایی را به صورت غیر متمرکز و بدون احتیاج به حضور فیزیکی به انجام رساند.

به طور کل پلتفرم مذکور از مزایای متعددی بهره می برد که امکان اجرای بسیاری از فعالیت های متمرکز را در قالب و شکل غیر متمرکز فراهم می نماید. وجود رمزنگاری حرفه ای اطلاعات در این پلتفرم موجب می گردد که برنامه ها یا فعالیت های طراحی شده بر مبنای آن از امنیت قابل توجهی برخوردار باشد و تا حد فراوانی در برابر حمله خرابکاران مصون باقی بماند.

در واقع علاوه بر آن که فرایند اجرا و تجزیه و تحلیل اطلاعات رد و بدل شده توسط این فناوری جدید توقف پذیر نیست، به هیچ وجه امکان دست کاری یا کم و زیاد شدن آنها نیز وجود ندارد و این خود یک مزیت مهم در زمینه محافظت از اطلاعات محسوب می گردد.

سوای مواردی که به آن اشاره شد، امکان طراحی و اجرای بسیاری از برنامه ها به یاری پلتفرم مهیا شده توسط اتریوم تنها بر اساس قواعد و اصولی که روی آنها توافق اجرا شده است، امکان پذیر خواهد بود. از همین رو به هیچ عنوان امکان حذف یا جرح و تعدیل این اطلاعات وجود نخواهد داشت. مزیتی که برای مبارزه با سانسور و حفظ ارزش های مربوط به بحث شفافیت بسیار مفید و کاربردی جلوه می نماید.

با این حال امنیت بسیار بالای پلتفرم اتریوم، که خود متکی بر فناوری بلاک چین است، ضمانت صد در صدی را برای عدم هک شدن برنامه های اجرا شده توسط این پلتفرم و دستبرد به اطلاعات مهم آنها فراهم نمی آورد. دلیل اصلی این امر هم آن است که شاید طراح برنامه مذکور اشتباهاتی را در امر کدنویسی یا بهینه سازی آن برنامه از خود بروز داده باشد. اشتباهاتی که در نهایت می تواند به هک شدن برنامه طراحی شده و اجرا شده توسط اتریوم بیانجامد.

از همین رو لزوم به کارگیری برنامه نویسان و طراحان کارامد برای فراوری برنامه هایی که قرار است توسط این پلتفرم جدید و گسترده اجرا شوند کاملا ضروری خواهد بود. چرا که به دلیل استانداردهای تعریف شده موجود در این پلتفرم، ایجاد تغییرات بنیادین در برنامه های اجرا شده تحت پلتفرم اتریوم کار چندان ساده ای نخواهد بود.

به این ترتیب می توان پلتفرم اتریوم را شبکه ای بسیار گسترده و پر کاربرد نظیر اینترنت توصیف کرد که امکانات فراوانی را برای کاربران مختلف فراهم می نماید. حال آن که ماهیت بیت کوین بیشتر به یک شبکه ارتباطی مجازی شبیه است که تحت شبکه اینترنت به فعالیت می پردازد.

چگونگی دسترسی به پلتفرم اتریوم

همان گونه که به آن اشاره شد می توان اتریوم را در قامت شبکه ای گسترده و پر کاربرد مشاهده کرد که از خواصی مشابه با شبکه اینترنت برخوردار است و می تواند با استفاده از قابلیت های این شبکه حرفه ای خود به عنوان یک شبکه مجزا و جدید به فعالیت بپردازد. حال پرسش این جا است که چگونه و از چه راهی می توان به این شبکه جدید یا همان شبکه اتریوم دسترسی داشت؟

یکی از مرسوم ترین راه هایی که می توان توسط آن به شبکه اتریوم، که بر اساس فناوری بلاک چین طراحی شده است، دسترسی یافت، استفاده از مرورگرهای شناخته شده ای نظیر گوگل کروم یا فایرفاکس است. البته برای انجام این کار باید افزونه خاصی را روی این مرورگرها فعال کنید. از جمله افزونه های مفیدی که برای انجام این کار وجود دارد می توان به افزونه Meta Mask اشاره نمود. توسط این افزونه شما می توانید به شبکه بلاک چین اتریوم دسترسی داشته باشید و پروژه های غیر متمرکز مد نظرتان را روی آن پیاده کنید.

البته برای انجام این کار یعنی دسترسی به شبکه مبتنی بر فناوری بلاک چین اتریوم می توان از مرورگرهای ویژه ای که برای انجام این هدف طراحی شده اند نیز استفاده کرد. به عنوان مثال می توان از وجود مرورگر اختصاصی میست (Mist) برای اتصال به شبکه مبتنی بر فناوری بلاک چین اتریوم بهره گرفت. خوبی این مرورگر آن است که توسط همان کسانی طراحی شده است که اقدام به توسعه شبکه مبتنی بر فناوری بلاک چین اتریوم کرده اند.

به طور کل شما با دسترسی به شبکه مبتنی بر فناوری بلاک چین اتریوم علاوه بر امکان تعامل با برنامه های غیر متمرکز طراحی شده برای این شبکه یا طراحی سایر برنامه های مد نظر خود، قادر به استخراج، دریافت و دخیره سازی اتریوم در قالب یک ارز دیجیتال نیز خواهید بود.

چگونگی دست یابی به اتریوم

فرایند دست یابی به اتریوم را می توان با فرایند هم سنگ در زمینه استخراج بیت کوین مشابه دانست. به این معنی که در این جا نیز شما علاوه بر لزوم داشتن یک حساب بانکی مجازی یا کیف پول دیجیتال احتیاج به نصب نرم افزارهای اختصاصی برای به دست آوردن ارز دیجیتال خواهید داشت.

برای آغاز این کار ابتدا باید اقدام به ایجاد یک کیف پول دیجیتال نمود. نحوه کار با این کیف پول های دیجیتال تقریبا شبیه به کارت های بانکی است. به این معنی که کیف پول های دیجیتال اتریوم نیز مانند کارت های بانکی از وجود شماره حساب و رمز اختصاصی بهره می برند. مواردی که تقریبا کارکرد مشابهی با یکدیگر دارند و با روش های یکسانی می توان از آنها برای حفظ یا انتقال اعتبار اقتصادی استفاده کرد.

در حال حاضر روش های مختلفی برای در اختیار داشتن یک کیف پول دیجیتال مبتنی بر پلتفرم اتریوم وجود دارد. به عنوان مثال می توان از کیف پول های دیجیتال واقعی این ارز دیجیتال استفاده کرد. این کیف پول ها بیش از هر چیز شبیه به حافظه های فلش بوده و با امنیت بالایی که در اختیار کاربران خود قرار می دهند قادر به ذخیره سازی ارز دیجیتال اختصاصی آنها هستند.

در کنار این کیف پول های واقعی دیجیتال می توان از نمونه های مجازی آنها نیز استفاده کرد. هم اکنون وب سایت های مختلفی هستند که یک حساب بانکی مجازی اتریوم یا همان کیف پول دیجیتال آن را در اختیار شما قرار می دهند.

در سطور بالا به مرورگر میست اشاره نمودیم. استفاده از این مرورگر اختصاصی یکی از روش هایی است که می توان به وسیله آن اقدام به گگرددن یک حساب بانکی مجازی اتریوم نمود.

پس از ایجاد یک کیف پول دیجیتال اختصاصی برای خود، در فرایندی مشابه با استخراج بیت کوین باید اقدام به نصب نرم افزارهای ویژه برای به دست آوردن اتریوم نمایید. پس از آن نیز می توانید با پیوستن به یکی از حوضچه های استخراج این ارز دیجیتال آغاز به بهره برداری از آن نمایید.

در این میان تمام مواردی که در فرایند استخراج بیت کوین رعایت می گردد، در به دست آوردن اتریوم نیز کم و بیش مصداق دارد. به بیان دقیق تر شما ابتدا باید میزان سود و زیانی که به دست آوردن اتریوم برایتان به همراه می آورد را بسنجید و پس از آن قدم در راه دست یابی به آن بگذارید. همچنین مواردی نظیر لزوم استفاده از سخت افزار قدرتمند برای استخراج بیت کوین نیز در فرایند به دست آوردن اتریوم مصداق دارد.

با توجه به این نکته که اتریوم کاربردها و اهداف بیشتری را نسبت به بیت کوین تحت پوشش قرار داده است، می توان امیدوار بود که در آینده سبب ساز به وجود آمدن موفقیت های بیشتری نسبت به آن گردد و به صورت گسترده تری مورد استفاده قرار گیرد.

به هر حال هدف اصلی از تهیه این مطلب آشنایی مختصر خوانندگان با اتریوم و تشریح کلی ماهیت و خصوصیاتی بود که این پدیده نوظهور از وجود آنها بهره می برد.

منبع: setare.com
انتشار: 7 اسفند 1399 بروزرسانی: 7 اسفند 1399 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 1500

به "اتریوم چیست و چه کاربردهایی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتریوم چیست و چه کاربردهایی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید