اجرای 20 طرح ملی برای حفاظت از محیط زیست

به گزارش سیلور 7، محافظت از محیط زیست در روزهایی که توسعه فناوری شتاب گرفته است، ضرورتی جهانی است؛ کاری که زمین را در مقابل عوارض ناشی از توسعه صنعتی حفظ می نماید.

اجرای 20 طرح ملی برای حفاظت از محیط زیست

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یکی از مهم ترین نکاتی که در تدوین برنامه های توسعه فناوری در کشور باید مدنظر قرار گیرد، توجه به قابلیت ها و ظرفیت های استانی است. یعنی لازم است که این پروژه ها در هر منطقه و استانی بر اساس ویژگی های منحصر به فرد آن خطه تدوین گردد. این کار به پیشبرد اهداف مدنظر در زمینه توسعه علمی کشور و استفاده از همه طرفیت های موجود در کشور برای این کار یاری خواهد نمود.

ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بر همین مبنا و برای اینکه طرح های فناورانه در مسیری درست حرکت نمایند، بر اساس ظرفیت های استانی اقدام به تعریف برنامه هایی چون کشت علوفه شورپسند، پرورش ماهی با زه آب، زراعت گیاهان شورپسند و پرورش گوسفندهایی منطبق با نوع آب و هوای منطقه ها مختلف کشور نموده است. این برنامه ها در شهرها و استان هایی که با کم آبی و مسائل خشکسالی دست و پنجه نرم می نمایند، به اجرا درخواهد آمد. همه این پروژه ها قرار است باعث افزایش تاب آوری و بیابان زدایی در کشور گردد.

اما دیگر اولویتی که در تعریف این پروژه ها مطرح است، حفاظت از محیط زیست و کاهش آسیب هایی است که به واسطه توسعه فناوری در کشور می تواند طبیعت را تهدید کند. بر این اساس، ستاد اقدام به تعریف 20 پروژه آزمایشی در حوزه هایی چون بیوتکنولوژی محیط ، تصفیه فاضلاب، بیولاستیک، بیوکمپوست و اسید هیومیک، بیوسنسورها، مالچ های زیستی و غیره نموده است تا با اجرای آنها مقدار آسیب به طبیعت را به حداقل برساند. این طرح ها قرار است طی 5 سال اجرایی گردد و پایانی گردد بر بسیاری از مسائل موجود در کشور.

عزم کشورها برای حفاظت ار محیط زیست

در دوران مدرن و پس از انقلاب های علمی و صنعتی، انسان با اعتقاد به توسعه و پیشرفت فناوری در کوشش است تا بر طبیعت تسلط یابد. اتفاقی که به تدریج تخریب و نابودی طبیعت را در پی خواهد داشت. به همین علت مراقبت و نگه داری از این دارایی طبیعی وظیفه ای همگانی است.

توقف جنگل زدایی، دفع زباله، ممنوعیت پلاستیک، استفاده کمتر از وسایل نقلیه شخصی، برگزاری فستیوال های ایمن و بهداشتی، کشاورزی زیستی، جلوگیری از شکار غیرقانونی و غیره راهکاریی جهانی است که برای این کار در نظر گرفته شده است.

در ایران نهادهای مختلفی در این حوزه فعالیت می نمایند. ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یکی از مجموعه های مرتبطی است که به این حوزه ورود نموده است.

امروزه رها شدن آلاینده ها در محیط زیست، نفوذ ترکیبات صنعتی و فاضلابها به آب های آشامیدنی و زمین های کشاورزی، مسائل فراوانی را ایجاد نموده است. این شرایط در مورد آلاینده های هوایی و ریزگردها نیز قابل مشاهده است. تامین سلامت و حفاظت از محیط زیست از مهم ترین عواملی است که بازارها و خدماتی را که به وسیله زیست فناوری محیط زیست عرضه می گردد را با اهمیت نموده است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 24 اسفند 1400 بروزرسانی: 24 اسفند 1400 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 2035

به "اجرای 20 طرح ملی برای حفاظت از محیط زیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای 20 طرح ملی برای حفاظت از محیط زیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید