راهنمای کامل سفر زمینی به باکو از مرز آستارا

به گزارش سیلور 7، سفر زمینی به باکو یکی پرطرفدارترین روش های مسافرت برای ایرانیان است. مسافرت فقط از راه هوایی، قطار لذت بخش نیست. آیا تا به حال به سفر با خودرو شخصی به مقاصد خارجی فکر نموده اید؟ حتما شما هم سفر بدون هواپیما را برای کشورهای خارجی امری محال می دانید اما سخت در اشتباه هستید چرا که برای سفر به بعضی از کشورهای نزدیک و همسایه می توانید تنها با خرید یک بلیط اتوبوس یا همراه با خودرو شخصی خود را به سفری خارج از مرزهای کشور مهمان کنید. یکی از رایج ترین مقاصد خارجی سفر از شهرای مرزی، کشور آذربایجان است. برای سفر به این کشور همسایه براحتی می توانید خودرو شخصی خود را همراه داشته باشید. به همین منظور در این مقاله از مجله گردشگری خبرنگاران راهنمای سفر به باکو از مرز آستارا را به شما ارائه خواهیم داد، با ما در ادامه همراه باشید.

راهنمای کامل سفر زمینی به باکو از مرز آستارا

سفر زمینی به باکو | جاذبه های دیدنی باکو

شاید شما از کسانی باشید که به دنبال مقصدی خاص، آسان و نزدیک برای سفر می گردند و در حال آنالیز مقاصد مختلف هستند. اگر شهر باکو در میان گزین های شما است و هنوز آن قدر ها هم درباره سفر به این شهر قانع نشده اید و می خواهید تا قبل از این که انواع راه های سفر زمینی به این شهر را مورد آنالیز قرار دهید، کمی با پایتخت زیبای آذربایجان و محیطش آشنا شوید، ما قبل از این که به سراغ انواع و اقسام راه های سفر زمینی به باکو و ریز جزئیاتش بپردازیم، می خواهیم تا این شهر را با خصوصیاتش به صورت خلاصه به شما معرفی کنیم. باید در یک کلام بگوییم که، باکو یکی از زیباترین شهرهای قاره آسیا است. این شهر را باید به عنوان اولین و پرجمعیت ترین شهر کشور آذربایجان به شما معرفی نماییم. معنای لغوی این شهر در زبان ترکی ارتباط مستقیمی با یکی از خواص ویژه این شهر دارد! در واقع باکو در زبان ترکی آذری به معنای شهری است که باد در آن زیاد می وزد. باکو از زمانی شهری مهم و مشهور در دنیا شد که در آن یک میدان نفتی بسیار مهم را پیدا کردند. شهر زیبای باکو دیدنی های زیادی از جمله ایچری شهر، برج دختر، شروان شاه، بولوار زیبای باکو، سه برج شعله و بسیاری از مکان های دیگر را شامل می گردد.

چگونه از آستارا به باکو سفر کنیم؟

اما چطور می توانیم از راه زمینی به این شهر شگفت انگیز سفر کنیم. به عنوان اولین نکته باید بدانید که کشور آذربایجان همانند ایران یک شهر به نام آستارا دارد. البته این آستارا از آستارای ایران کمی کوچکتر است.

اگر می خواهید به صورت زمینی و با وسیله شخصی سفر کنید، از دو گذرگاه مرزی آستارا و بیله سوار موغان می توانید عبور کنید. فاصله تا شهر باکو از مرز بیله سوار مغان 212 کیلومتر و از مرز آستارا 283 کیلومتر است. راستا بیله سوار مغان برای ساکنین شمال غرب کشور مناسب بوده و برای کسانی که از مرکز و شرق کشور قصد مسافرت به باکو را دارند راستا آستارا بهتر است. در این بخش به صورت مرحله به مرحله راستا آستارا به باکو را با هم آنالیز می کنیم:

- در قدم اول برای سفر به باکو شما باید به استان سرسبز گیلان رفته سپس خود را به شمالی ترین نقطه این استان برسانید.

- مرز بین ایران و آذربایجان رودخانه ای به نام آستاراچای است. در این مرحله باید مراحل گمرکی و ارائه مدارک برای خروج از مرز را انجام دهید. (در ادامه مقاله به مدارک لازم جهت خروج از مرز اشاره خواهیم کرد)

- زمانی که از رودخانه آستاراچای، بگذرید وارد شهر آستارا آذربایجان می شوید.

- از آستارا آذربایجان تا شهر باکو، پایتخت آذربایجان 283 کیلومتر راه است که با توجه به راستای که پیش رو دارید، حدود 3 ساعت و نیم راه در پیش، خواهید داشت.

اولین شهر معروفی که البته از کنار آن می گذرید، شهر لنکران است که همانند شهر آستارا، یکی از شهرهای ساحلی این کشور می باشد.

- بعد از گذشتن از محدوده شهر لنکران، کم کم از ساحل دریای خزر، دور می شوید و راستای سرسبز در کنار مزارع کشاورزی را می گذارنید.

- بعد از شهر لنکران شما به شهر لیمان و سپس ماسالی می رسید.

- بعد از گذشتن از شهر ماسالی، شما راستا طولانی حدود 100 کیلومتر را بدون گذشتن از شهری، با گذشتن از دشت های سرسبز کشور آذربایجان، تجربه خواهید کرد.

- سپس به رودخانه کورا (Mtkvari) می رسید. کورا طولانی ترین رودخانه کشور آذربایجان است که از سد مینگه چویر سرچشمه می گیرد و در ادامه به دریا خزر وارد می گردد.

- پس از گذشتن از رودخانه کورا راستا کمی سرسبزی خود را از دست می دهد و شما با راستای تقریبا کویری برخورد می کنید و بعد از طی راستای طولانی به شهرهای گرم و خشک همانند شهرهای جنوبی کشور خود که در حاشیه خیلج فارس، هستند، برخورد می کنید.

سپس با گذشتن از شهرهای قابوستان، سنگاچال، غرداق و یاسامال، به شهر زیبای باکو می رسید.

از شهر قابوستان تا باکو، جاذبه های گردشگری بیشتری به چشم می خورد که در ادامه با هم آنالیز می کنیم.

چه وسایل نقلیه ای برای سفر زمینی به باکو از مرز آستارا وجود دارد؟

اگر از تهران قصد سفر زمینی به آذربایجان را دارید، می توانید از اتوبوس هایی که از ترمینال غرب به مقصد باکو، سفر می نمایند، بهره ببرید. این اتوبوس ها زیر نظر هیچ تور گردشگری خاصی نیستند. بنابراین تمام برنامه های سفر، به دست خودتان است. این موضوع هم می تواند به نفع شما باشد و هم به ضرر شما، تماما بستگی به خودتان دارد.

در حال حاضر به دلیل شرایط سخت بیماری کرونا، این اتوبوس ها در این راستا، تردد نمی نمایند. اما زمانی که این شرایط به بهبودی کامل رسید، با ارتباط دریافت با مسئولان ترمینال غرب تهران، درباره ساعت حرکت و هزینه های این اتوبوس ها، سوال کنید.

گفتنی است که اتوبوس هایی که برای این راستا در نظر گرفته شده است، گردشگری نیست، یعنی شما نباید انتظار داشته باشید که در راستا تهران به باکو از مرز آستارا، در رودخانه کورا یکی از جاذبه های گردشگری شگفت انگیز این راستا است، برای تفریح شما، توقف کند.به همین دلیل شرکت های گردشگری، تورهای زمینی گردشگری باکو را تدارک دیده اند و شما می توانید با تحقیق و آنالیز، بهترین تور زمینی به باکو را انتخاب کنید و خیالتان از این بابت راحت باشد.

سفر زمینی به باکو | خودرو شخصی

اگر علاقمند به سفر با خودرو شخصی خود هستید و خودرو شما کشش یک راستا جذاب، دیدنی و البته طولانی را دارد، بهتر است که خود را برای این سفر آماده کنید. همان طور که گفته شد از مرز ایران تا باکو حدود 4 ساعت زمان می برد که شما به این شهر زیبا، برسید. برای این موضوع شما ابتدا مدارک مورد احتیاج را آماده کنید، سپس تصمیم به این سفر بگیرید:دریافت مدارک لازم از جمله پلاک بین المللی شاید کمی سخت باشد، ولی از بعضی دردسرهایی که ممکن است در آن سوی مرز آذربایجان برای شما ایجاد گردد خودداری می نماید و همین طور شما می توانید آرامش سفر با خودرو شخصی را نیز در کشور زیبای آذربایجان، تجربه کنید.

سفر با تاکسی و اتوبوس های آذربایجان

بعضی از ایرانیان برای سفر به شهر آستارا، پس از رسیدن به آستارا خودرو خود را در آنجا پارک می نمایند و ترجیح می دهند که سفر به باکو از مرز آستارا را با وسایل نقلیه عمومی، تجربه نمایند. این نیز یکی از روش های متداول سفر به باکو به صورت زمینی است. زمانی که شما از گمرک ایران وارد آذربایجان شدید، همان طور که گفته شد، ابتدا با شهر آستارا روبرو می شوید. در این شهر یا بهتر است بگوییم بعد از گذشتن از گمرک آذربایجان، شما با انواع خودروهای سواری و اتوبوس های گردشگری آذربایجان به مقصد شهرهای مختلف این کشور، روبرو می شوید. البته 90 درصد این خودروها برای رفتن به باکو، تدارک دیده شده اند. ماشین های سواری که برای این راستا وجود دارد به مراتب از تاکسی های سواری ایران، بهتر است و کیفیت سواری معقول تری را به شما منتقل می کند. نکته مهمی که باید در نظر بگیرید هزینه تاکسی های سواری برای رفتن از مرز آستارا آذربایجان به باکو است که چیزی حدود 50 تا 80 منات آب می خورد و هزینه اتوبوس های آذربایجانی که تعداد آن به مراتب، کمتر از تاکسی هاست، حدود 30 تا 45 منات است.

سفر زمینی به باکو | جاذبه های گردشگری در راستا آستارا به باکو را از دست ندهید

در طی راستا آستارا به باکو جاذبه های گردشگری مختلفی وجود دارد که با بازدید از آنها هم خستگی راه از تنتان در می آید و هم با مناطق بکر و زیبای راستا لذت می برید، شعار معروفی می گوید سفر مسابقه نیست، از راستا لذت ببر! راستا آستارا به باکو هم از ان دست راستاهایی است که بخوبی می توان از آن لذت برد. در ادامه جذاب ترین مکان های گردشگری که در راستا آستارا به باکو وجود دارد را با هم آنالیز می کنیم. این جاذبه های گردشگری همواره مورد توجه تورهای زمینی باکو، قرار گرفته است. از این جهت اگر شما قصد دارید با خودروی شخصی به باکو، سفر کنید، شناخت این جاذبه های گردشگری، قطعا برای شما کاربردی و مفید خواهد بود.

قیزیل آغاج، طبیعتی بکر از زیستگاه پرندگان

یکی از جاذبه های گردشگری این راستا که بعد از گذشتن از شهر لیمان، با تابلوها و تبلیغات آن، روبرو می شوید، دشت های سرسبز قیزیل است. این منطقه که وسعت بسیار زیادی دارد، با دریا خزر 70 کیلومتر فاصله دارد. این منطقه 250 گونه پرنده مختلف را در خود جای داده است که همین جریان به یکی از جاذبه های گردشگری خاص آذربایجان، تبدیل شده است. وجود گربه های وحشی، انواع گرگ ها و 50 نوع ماهی در برکه های مختلف آن، نشان دهنده طبیعت خارق العاده در کنار حیوانات مختلفی است که زیستگاه آن ها این منطقه از آذربایجان می باشد.

سفر زمینی به باکو | پارک ملی شیروان، دشت نیمه کویری با جنگل های پراکنده

این پارک هم مانند قیزیل آغاج یکی دیگر از طبیعت های وحشی کشور آذربایجان است که گونه های مختلفی از حیوانات مخصوصا گربه سانان، در این طبیعت زندگی می نمایند. این مکان به صورت اختصاصی حفاظت شده است و همین طور کمپ های اختصاصی نیز در دل این طبیعت واقع شده است. این کمپ ها برای تورهای گردشگری در نظر گرفته شده است که بخواهند در این منطقه، شبی را به صبح برسانند. شما که سفر به باکو از مرز آستارا را انتخاب نموده اید، بازدید از این پارک ملی را هیچگاه از قلم نیاندازید.

مدارک مورد احتیاج برای سفر با خودرو

برای مسافرت رفتن به خارج از کشور با ماشین شخصی خود به موارد زیر احتیاج دارید:

-مجوز خارج کردن ماشین از کشور (کاپوتاژ)

-دفترچه بین المللی ماشین (سند)

- گواهینامه بین المللی

- نمره بین المللی

برای دریافت مجوز گمرکی خودرو (کاپوتاژ) باید در شهرستان ها به گمرک مرکز استان آن شهر یا به گمرک تهران و یا به گمرکات مرزی مراجعه کرد.

سفر زمینی به باکو | مدارک مورد احتیاج برای اخذ مجوز خروج:

- اصل و فتوکپی سند ماشین، کارت ماشین، برگه سبز ماشین، گواهینامه، شناسنامه، کارت ملی، و پاسپورت می گردد.

- در گمرک بعد از ارایه مدارک و بازدید ماشین توسط مامور گمرک برگه ای به نام مجوز خروج ماشین، کاپوتاژ، می دهند که معمولا شش ماه یا یک سال اعتبار دارد؛ که بعد از انقضاء باید ابطال گردد تا جریمه نشوید .

- برای دریافت گواهینامه بین المللی، کارت بین المللی ماشین و همچنین نمره زرد رنگ بین اللملی ماشین IR-43143 - اصل و کپی مدارک بالا به اضافه مجوز خروج ماشین (کاپوتاژ) ضروری است.

- با ارائه برگه گمرکی (کاپوتاژ) به قسمت خروجی می توان رفت و بعد از آنالیز مدارک ماشین که زمان زیادی هم نمی گیرد نوبت به مهر خروج پاسپورت ها می رسد که در اسرع وقت انجام می گردد.

مدارک مورد احتیاج شخصی برای ورود به آذربایجان:

- حتما قبل از آغاز سفرتان ویزای ورود به کشور آذربایجان را دریافت نمایید.

- برای دریافت ویزای خود هم می توانید در تهران و هم در تبریز به سفارت و کنسولگری آذربایجان مراجعه کنید.

- پاسپورت خود را که حداقل 6 ماه از اعتبار آن باقی مانده است را حتما در طول سفر خود به همراه داشته باشید.

سفر زمینی به باکو | پرداخت عوارض خروج از مرز

همانطور که می دانید طی چند سال اخیر برای خروج از مرز باید عوارض پرداخت کنید، برای پرداخت مبلغ عوارض خروج از کشور شما دو راه در پیش دارید یا به شعب بانک ملی در سراسر ایران مراجعه کنید و فیش پرداخت تکمیل کنید همچنین به یاد داشته باشید که فیش واریزی را همراه خود داشته باشید تا به مامور گمرک نشان دهید و یا به وسیله سامانه آنلاین بانک ملی به سایت آن مراجعه کنید و مبلغ را پرداخت نمایید.

منبع: الی گشت
انتشار: 28 خرداد 1400 بروزرسانی: 28 خرداد 1400 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 1700

به "راهنمای کامل سفر زمینی به باکو از مرز آستارا" امتیاز دهید

1 کاربر به "راهنمای کامل سفر زمینی به باکو از مرز آستارا" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای کامل سفر زمینی به باکو از مرز آستارا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید