ارائه طرح مطالعاتی برای دفع آبهای زیرزمینی در تکیه معاونالملک

به گزارش سیلور 7، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمانشاه، امید قادری صبح امروز آدینه 21 آذر 99 درباره شرایط تکیه معاون الملک گفت: این تکیه به واسطه معماری خاص و کاشی های منحصر به فردش و تصاویر و مضامین تاریخی و مذهبی و مخصوصا واقعه عاشورا، همیشه مورد توجه دوستداران و شیفتگان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) و اهالی هنر و تاریخ بوده است.

ارائه طرح مطالعاتی برای دفع آبهای زیرزمینی در تکیه معاونالملک

او اضافه نمود: این اثر تاریخی و مذهبی به دلیل استقرار در حاشیه رودخانه آبشوران و قرار دریافت در دامنه تپه برزه دماخ از همان زمان احداث در سال 1320 هجری قمری با آب و سفره های زیر زمینی روبرو بوده است به نحوی که برای خروج و راهنمایی این آب های زیر زمینی معماران این بنا اقدام به ساخت دو آب انبار در فضای ورودی تکیه و یکی در فضای حسینیه و یک حلقه چاه در حیاط عباسیه نموده اند.

قادری با بیان اینکه وجود آب های زیر زمینی امری طبیعی است و از همان زمان احداث تکیه وجود داشته، توضیح داد: با توجه به اینکه وجود این رطوبت در گذشته باعث آسیب های زیادی به بنا و مخصوصا کاشی ها شده است از چند سال پیش با احداث یک مخزن بتنی در بخش ورودی تکیه و راهنمایی آب های زیر زمینی به داخل این مخزن و سپس پمپاژ آب های جمع آوری شده به رودخانه آبشوران بخش زیادی از این مشکل مرتفع شده است.

او افزود: با همکاری شرکت آب منطقه ای استان کرمانشاه طرح مطالعاتی برای دفع آب های زیر زمینی تهیه و برای تایید نهایی به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارسال شده و در صورت تایید و تخصیص اعتبار عملیات دفع رطوبت به صورت کامل انجام خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمانشاه ادامه داد: از چندین سال قبل نیز بازسازی مستمر کاشی ها در حال اجرا است و تا به امروز صدها مترمربع از این کاشی ها بازسازی و وصالی شده اند. با توجه به اینکه کاشی های هفت رنگ تکیه از نظر تکنیک ساخت و تصاویر متنوع از ویژگی های خاصی برخوردار هستند برای بازسازی آن ها ابتدا توسط مشاوران و کارشناسان عالی رتبه در زمینه بازسازی آثار تاریخی نسبت به انجام مطالعات تاریخی و تکنیکی کاشی ها اقدام شده و طرح بازسازی مناسب تهیه و سپس توسط کارشناسان باتجربه نسبت به بازسازی بخش های زیادی از این کاشی ها اقدام شده است.

قادری اضافه نمود: با توجه به قدمت بالا و احتمال آسیب پذیری بنا در مقابل عوامل جوی، بدیهی است در صورت عدم بازسازی های مستمر در کمترین زمان ممکن کاشی های بنا دچار آسیب دیدگی های شدید خواهد شد.

او اعلام نمود: در امسال با اعتبار تخصیص داده شده بازسازی بخش های دیگری از این بنای ارزشمند در دستور کار واقع شده است که ان شاءالله به زودی آغاز خواهد شد.

منبع: گردشبان
انتشار: 30 دی 1399 بروزرسانی: 30 دی 1399 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 1425

به "ارائه طرح مطالعاتی برای دفع آبهای زیرزمینی در تکیه معاونالملک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارائه طرح مطالعاتی برای دفع آبهای زیرزمینی در تکیه معاونالملک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید