استاندارد ملی روغن و کنجاله کاملینا با حضور عضو هیئت علمی دانشگاه رازی تدوین شد

به گزارش سیلور 7، استاندارد ملی روغن خوراکی و کنجاله کاملینا، محصول یافته های تحقیقاتی دانشگاه رازی با حضور دانیال کهریزی، عضو هیئت علمی این دانشگاه تدوین شد.

استاندارد ملی روغن و کنجاله کاملینا با حضور عضو هیئت علمی دانشگاه رازی تدوین شد

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، کاملینا یکی از گیاهان دانه روغنی است که در شرایط کم آبی، سازگاری خوبی از خود نشان می دهد. این گیاه برای اولین بار در کشور توسط دانیال کهریزی عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه مورد به نژادی نهاده شد و حاصل نتایج تحقیقاتی این عضو هیئت علمی، با تایید شورای ملی معرفی رقم کشور منجر به ثبت ملی اولین رقم کاملینا به نام سهیل در سال 1396 به شماره ثبت 200/5490 و کد رقم 1.2.7.1 شد.

دانیال کهریزی در این خصوص اظهار کرد: هم اکنون این رقم در سطح 700 هکتار در اراضی کشور کشت شده و هدف وزارت جهاد کشاورزی، کشت این گیاه در سال آینده زراعی در سطح 10 هزار هکتار است.

عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه اضافه نمود: از 6 سال پیش مکاتبات این دانشگاه با سازمان ملی استاندارد جهت تدوین استاندارد ملی روغن و کنجاله کاملینا انجام شد و پس از 5 سال آزمایش و بررسی های مختلف و دقیق در پژوهشگاه ملی استاندارد کشور و همچنین دانشگاه های علوم پزشکی، معین شد که روغن این گیاه قابلیت خوراکی برای انسان دارد و هیچگونه حساسیت، سمیت و یا عوارض سوئی را به دنبال ندارد. همچنین قابلیت وارد کردن کنجاله این گیاه در رژیم غذایی دام، طیور و آبزیان هم توسط تیم های مختلف تحقیقاتی در دانشگاه رازی و مراکز تحقیقاتی به اثبات رسید.

دومین رقم کاملینا بزودی ثبت می گردد

کهریزی بیان نمود: خوشبختانه در اردیبهشت 1399 استاندارد ملی روغن خوراکی (با کد ICS: 67.200.20) و کنجاله کاملینا (با کد ICS:65.120) در دو کمیته مختلف تدوین شد و در نهایت شورای ملی تدوین استاندارد هر دو را تایید کرد.

وی یادآور شد: در حال حاضر رقم سهیل تنها رقم ثبت شده کاملینا در کشور است که جزو اولویت های وزرات جهاد کشاورزی جهت کشت در زراعت دیم و ستاد ملی توسعه زیست فناوری برای تحقیقات است. پیش بینی می گردد که تیم تحقیقاتی در سال 1400 دومین رقم کاملینا را ثبت و معرفی کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 4 تیر 1400 بروزرسانی: 4 تیر 1400 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 1712

به "استاندارد ملی روغن و کنجاله کاملینا با حضور عضو هیئت علمی دانشگاه رازی تدوین شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استاندارد ملی روغن و کنجاله کاملینا با حضور عضو هیئت علمی دانشگاه رازی تدوین شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید