گردشگری و هتلداری یک رشته لوکس بین المللی محسوب می گردد

به گزارش سیلور 7، ایسنا/ براساس آخرین اخبار منتشر گشته، گردشگری و هتلداری یک رشته لوکس بین المللی محسوب می گردد.

گردشگری و هتلداری یک رشته لوکس بین المللی محسوب می گردد

مهنا نیک بین، عضو هیات مدیره انجمن علمی طبیعت گردی ایران اظهار کرد: رشته جهانگردی و هتلداری اتیکت های رفتاری خاص خود را دارد اما متاسفانه افرادی را شاهد هستیم که چنین شناختی ندارند و دانشگاه ها نیز در این زمینه هیچ ارزیابی انجام نمی دهند.

وی افزود: گاهی اوقات فرد پس از سالها آموزش متوجه می گردد از نظر روحی و شخصیتی مناسب بازار کار این صنعت نیست. به عنوان مثال این صنعت به علت اینکه اغلب مبتنی بر ارتباطات چهره به چهره بوده، احتیاجمند افراد با روحیه ارتباطی خوب و علاقمند به روابط انسانی است. در حالی که افراد با شخصیت های درون گرا مناسب این رشته نیستند.

نیک بین گفت: این رشته احتیاجمند تحرک زیاد و بعضا سلامت جسم است که اکنون در دانشگاه شاهد ورود بعضی از دانشجویان معلول و کم توان به این رشته هستیم، هر چند معلولیت این عزیزان نمی تواند محدودیت باشد اما متاسفانه هنوز بسترهای آموزشی و صنعت جهانگردی در کشورمان آمادگی پذیرا بودن این افراد علاقمند را به عنوان نیروی کار ندارد.

نیک بین با بیان اینکه مهارت زبان آموزی یکی دیگر از مواردی است که در زمینه جهانگردی و هتلداری اهمیت دارد، اعلام نمود: دانشجویان باید علاوه بر زبان انگلیسی به 2 یا 3 زبان بین المللی دیگر نیز تسلط داشته باشند تا بتوانند در بازار کار این رشته چه در داخل و چه در خارج از ایران از مزیت نسبی نسبت به سایر افراد آموزش دیده برخوردار باشند.

عضو هیات مدیره انجمن علمی طبیعت گردی ایران با اشاره به اینکه در رشته جهانگردی و هتلداری دانش بومی وجود ندارد، توضیح داد: جهانگردی و هتلداری یک رشته لوکس بین المللی محسوب می گردد، هر چند که ما به صورت تاریخی و پیشینه ای در مهمان نوازی حرفی برای گفتن در جهان داریم اما چارچوب علمی و آکادمیک آن به صورت کاملا تئوریک بین المللی است که به وسیله منابع لاتین به دانشجویان این رشته در قالب درس های تئوری ارائه شده و بهتر است دانشجویان این رشته با تسلط به زبان انگلیسی از کتب و مقالات علمی معتبر زبان اصلی انگلیسی این رشته بهره ببرند.

وی گفت: یکی دیگر از معضلات آموزشی این رشته، اصرار بر معادل سازی واژه های تخصصی انگلیسی این رشته به زبان فارسی است، مادامی که این اصرار در معادل سازی ها بتواند معنای کامل واژه ها را برساند شایسته و پسندیده است اما در غیر این صورت، می تواند به مفهوم آن کلمه یا اصطلاح لطمه وارد کند و انتقال درستی از آن کلمه در آموزش نداشته باشیم.

این کارشناس جهانگردی در مورد زمینه های آموزش رشته جهانگردی اعلام کرد: این رشته بسیار گسترده است اما برای آموزش جهانگردی به صورت کاملا میان رشته ای از تمامی علوم انسانی مانند باستان شناسی، جغرافیا، تاریخ، روان شناسی، جامعه شناسی، مدیریت و...میتوان بهره برد و دروس تخصص خود را نیز دارد. لذا به عنوان میان رشته ای ترین رشته علوم انسانی مطرح است.

وی بیان کرد: این امر باعث می گردد که ما بر روی تعریف رشته های میان رشته ای در مقطع کارشناسی ارشد به صورت کارآمد و با توجه به احتیاج صنعت کشور بیشتر کوشش کنیم و بتوانیم احتیاجهایی را که در این زمینه وجود دارد جامه عمل بپوشانیم، به عنوان مثال این احتیاج وجود دارد که بین رشته حقوق و جهانگردی همکاری باشد تا بتوانیم در این زمینه رشته ای را به صورت میان رشته ای حقوق جهانگردی در مقطع کارشناسی یا ارشد تعریف کنیم. این امر در حوزه های علمی و آکادمیک دیگر که به صورت میان رشته ای هستند نیز صدق پیدا می نماید.

بعضی جهانگردی را ساده می انگارند

نیک بین در مورد آسیبی که در حوزه آموزش جهانگردی وجود دارد، اعلام کرد: متاسفانه عده ای جهانگردی را ساده می انگارند و به عنوان یک کار ساده خدماتی و پذیرایی به آن نگاه می نمایند؛ در حالی که همان مهمان نوازی و پذیرایی اولیه که به وسیله پرسنل مراکز پذیرایی و اقامتی به عنوان نیروهای صف که بیشترین ارتباط را با جهانگرد دارند، ارائه می گردد؛ از پیچیدگی ها و ظرافت خاصی برخوردار است که باید به این موضوع توجه ویژه گردد و این امر تنها به وسیله آموزش های تخصصی محقق گردد.

دبیر باشگاه جهانگردی فرهنگی پایدار یونسکو ایران با بیان اینکه آموزش به صورت تخصصی و در فیلدهای علمی و عملی باعث می گردد که مشکلاتی در حوزه پذیرایی و خدمات به جهانگردان نداشته باشیم، اضافه نمود: این امر باعث می گردد طیفی از جهانگردان بین المللی و داخلی از سفر خود لذت ببرند و نارضایتی نداشته باشند. اما در مقابل اگر نیروی ما آموزش های لازم را نداشته باشد و نتواند رضایت جهانگردان را بدست آورد، قطعا اثرات منفی جبران ناپذیری برای مقصد و سرمایه گذاران خواهد داشت.

منبع: همگردی
انتشار: 21 اسفند 1401 بروزرسانی: 21 اسفند 1401 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 2264

به "گردشگری و هتلداری یک رشته لوکس بین المللی محسوب می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری و هتلداری یک رشته لوکس بین المللی محسوب می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید