همه با هم، مزایای فناوری های نوین را به مردم ارائه کنیم

به گزارش سیلور 7، مدیرعامل ایرانسل، صبح پنجشنبه 25 شهریور ماه 1400، در سخنرانی آنلاین خود در پنجمین کنفرانس مهندسی مخابرات ایران (ICCE 2021)، ضمن تشریح مهمترین کاربردهای فناوری های نوظهور و پیش بینی رشد استفاده از آنها تا سال 2025 میلادی، ابراز امیدواری کرد که همۀ بازیگران اکوسیستم فناوری اطلاعات و ارتباطات بتوانند با یاری هم، مزایای فناوری نوظهور دیجیتال را به مردم ارائه نمایند.

همه با هم، مزایای فناوری های نوین را به مردم ارائه کنیم

مدیرعامل ایرانسل در سخنرانی خود در پنجمین کنفرانس مهندسی مخابرات ایران (ICCE 2021)، ابراز امیدواری کرد که همۀ بازیگران اکوسیستم فناوری اطلاعات و ارتباطات بتوانند با یاری هم، مزایای فناوری نوظهور دیجیتال را به مردم ارائه نمایند.

به گزارش روابط عمومی ایرانسل، دکتر بیژن عباسی آرند، که صبح پنجشنبه 25 شهریور ماه 1400، در پنجمین کنفرانس مهندسی مخابرات ایران (ICCE 2021)، به صورت آنلاین سخنرانی می کرد، در سخنان خود، مهمترین کاربردهای فناوری های نوظهور و پیش بینی رشد استفاده از آنها تا سال 2025 میلادی را اعلام کرد.

وی در این سخنرانی، با اسم لمس دنیایی هوشمند با فناوری های نوین، فناوری هایی از جمله رباتیک، نسل پنجم تلفن همراه، رایانش ابری، کلان داده، اینترنت اشیا و هم هوش مصنوعی را از جمله فناوری های نوظهوری برشمرد که آیندۀ دنیا را با انقلاب روبرو می نمایند.

مدیرعامل اولین و عظیمترین اپراتور دیجیتال ایران، در ادامه، به طرح بعضی آمار ارائه شده به وسیله مراکز پژوهشی دربارۀ فرایند رشد استفاده از هر یک از فناوری های فوق و هم کاربردهای مهم آنها پرداخت و با بیان اینکه آموزش، تفریح، صنعت گردشگری و هم هنر و موزه ها، از مهمترین کاربردهای تلفیق دو فناوری واقعیت اضافه نموده و واقعیت مجازی (واقعیت ترکیبی یا Mixed Reality) است، اضافه نمود: پیش بینی می گردد که تا سال 2025، حدود 337 میلیون نفر در دنیا، کاربر این فناوری باشند و 10 درصد از شرکت ها، از این فناوری در فرایندهای خود بهره ببرند.

وی بعلاوه با اشاره به فناوری رباتیک، کاربردهای مهم آن را شامل ربات های پرستار، اسکلت های رباتیک برای یاری به توان یابان، ربات های همراه و ربات های ویژۀ امور روزمرۀ خانگی دانست و توضیح داد: بر اساس پیش بینی ها، تا سال 2025، تعداد دستگاه های هوشمند خانگی به 20 میلیارد دستگاه خواهد رسید و 14 درصد خانواده ها در سراسر دنیا، یک ربات خانگی هوشمند خواهند داشت. به طور میانگین، 10 ربات پرستار در آسایشگاه های سالمندان در کشورهای G8 فعال خواهد بود و ربات های صنعتی، شانه به شانۀ نیروی انسانی فعال خواهند بود، به شکلی که به ازای هر 10هزار کارگر، 103 ربات فعال خواهند بود.

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس، با بیان اینکه با ترکیب فناوری های رایانش ابری و هوش مصنوعی، پیش بینی می گردد که 100 درصد شرکت ها در دنیا از خدمات رایانش ابری استفاده نمایند، 85 درصد از نرم افزارهای تجاری بر بستر ابری قرار داشته باشند و 97 درصد شرکت های عظیم از هوش مصنوعی در فروش، عملیات یا فرایندهای مدیریتی خود بهره مند شوند، ترکیب سه فناوری ارتباطات همراه، رایانش ابری و هوش مصنوعی را موتور محرکۀ جامعۀ هوشمند دانست.

وی اضافه نمود: پیش بینی شده که نرخ استفاده از دستیارهای هوشمند، به 90 درصد برسد، 470 میلیون اسپیکر هوشمند در حال استفاده باشد و 6.2 میلیارد نفر در سراسر دنیا، به اینترنت دسترسی داشته باشند و به این ترتیب، افراد با به کارگیری دستیارهای هوشمند شخصی دیجیتال، دیگر احتیاجی به جست وجو (search) در اینترنت ندارند و با استفاده از فناوری های تشخیص حرکات چهره و تشخیص صدا، تعامل بدون کلیک با محیط اطراف رقم خواهد خورد و این امر، با فراوری حجم زیادی از داده در اطراف شخص، می تواند شبکۀ شخصی او را شکل دهد.

عباسی آرند توضیح داد: در حوزۀ فناوری اینترنت اشیا، با پیشرفت فناوری های خودروهای هوشمند و متصل، 15 درصد خودروهای دنیا به این فناوری مجهز خواهند شد و 20 درصد شرکت های عظیم از رایانش کوانتومی برای تحلیل داده های فراوری شده از فناوری CV2X استفاده خواهند کرد.

وی ادامه داد: در زمینۀ کلان داده، حجم داده ای که بر اساس ارتباط انسان با محیط اطرافش فراوری می گردد به 180 زتابایت خواهد رسید و شرکت ها، از 86 درصد از داده هایی که فراوری می نمایند، استفادۀ بهینه خواهند کرد.

دانشیار دانشکدۀ مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تربیت مدرس اضافه نمود: با استفاده از هوش مصنوعی، افراد می توانند با 95 درصد دقت، به سایر زبان ها صحبت نمایند و ارتباطی بدون مرز را تجربه نمایند و احتیاج ارتباطی افراد کم شنوا و کم بینا و… که احتیاج به خدمات خاص دارند، رفع می گردد.

وی بعلاوه با اشاره به پیش بینی تسریع در راه اندازی گستردۀ فناوری نسل پنجم تلفن همراه، اتصال انبوه و تأخیر کم را از مهمترین ویژگی های این فناوری و پخش زندۀ تصاویر با سرعت بالا، پزشکی از راه دور، خودورهای هوشمند و خودران و ارتباط خودرو با خودرو (IoV) و شهر هوشمند را از مهمترین کاربست های آن دانست و گفت: پیش بینی می گردد که تا سال 2025، تعداد 6.5 میلیون ایستگاه 5G در دنیا نصب شده و 2.8 میلیارد نفر، کاربر این خدمات در سراسر دنیا باشند و 58 درصد از مردم دنیا در مناطقی با پوشش کامل نسل پنج زندگی نمایند.

مدیرعامل ایرانسل، نخستین ارائه دهندۀ 5G در ایران، در بخش پایانی سخنان خود، با اشاره به اینکه دنیای هوشمند با استفاده از فناوری هایی مانند 5G، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و دیگر فناوری های نوظهور، فرصت ها و تجربه های جدیدی را برای همه در هر جا فراهم خواهد نمود، ابراز امیدواری کرد که همه با هم، بتوانیم مزایای فناوری های نوظهور دیجیتال را به هر شخص، هر خانه و هر سازمان، ارائه کنیم.

هدف شهر هوشمند، حل چالش های شهرها با استفاده از فناوری است

معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در سخنان خود در این کنفرانس، با اشاره به مؤلفه های شهر هوشمند، رفاه شهفرایندان و بهبود کیفیت زندگی، توجه به رشد مالی و مقابله با چالش های موجود در شهرها با استفاده از فناوری را از مهمترین اهداف شهر هوشمند دانست.

دکتر سید ستار هاشمی با بیان اینکه سهم بازار دنیای شهر هوشمند طی سال های اخیر، حرکت رو به رشدی را تجربه نموده است، گفت: پیش بینی می گردد که این سهم بازار، تا سال 2025، به عددی بالغ بر 2.5 تریلیون دلار برسد.

بعلاوه پروفسور حلیم یانیکومروقلو استاد دانشگاه کارلتون کانادا، طی سخنانی در این کنفرانس، با اشاره به تاریخچۀ شکل گیری شبکه های ارتباطی، به تشریح جدیدترین فرایندهای فناوری ارتباطات همراه در دنیا پرداخت و مهمترین کاربردهای آن در زندگی هوشمند را اعلام کرد.

پنجمین کنفرانس مهندسی مخابرات ایران (ICCE 2021) با حمایت ایرانسل، اولین و عظیمترین اپراتور دیجیتال ایران، طی روزهای 24 و 25 شهریور ماه 1400، در دانشکدۀ مهندسی برق دانشگاه صنعتی شاهرود به صورت آنلاین برگزار گردید.

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 28 شهریور 1400 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 1839

به "همه با هم، مزایای فناوری های نوین را به مردم ارائه کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه با هم، مزایای فناوری های نوین را به مردم ارائه کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید