برج قابوس به دلایل مختلف دچار ترک و آسیب شده است

به گزارش سیلور 7، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، برج قابوس به دلایل مختلف دچار ترک و آسیب شده است.

برج قابوس به دلایل مختلف دچار ترک و آسیب شده است

محمد جواد ساوری در مورد آخرین شرایط برج قابوس اظهار کرد: متأسفانه در دهه چهارم قرن گذشته، طی یک عملیات بازسازی، سازه های ناهمگن به برج اضافه شده که همین اقدام پس از حدود 6 الی هفت دهه باعث تخریب برج شده است.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین دلایل طولانی شدن زمان برچیدن داربستهای دور برج، استقرار گروه مطالعه دانشگاه شهید بهشتی تهران و انجام مطالعات برای علاج بخشی این اثر شاخص تاریخی استان گلستان است، ادامه داد: این گروه، ساکن در شهرستان گنبد کاووس بوده و به شکل مستمر در حال اجرا کارهای مطالعاتی هستند.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان با اشاره به اینکه در عملیات بازسازی سال 1340 از متریال مواد و خشت و آجری استفاده شده که با این سازه همگن نبوده، افزود: همان مصالح بکار رفته سبب شده تا این سازه بزرگ دچار آسیب شده و از داخل در حال تخریب و حتی ترک گردد.

وی از انجام مطالعات دقیق و بدون نقص برای حفظ این بنای ارزشمند و فاخر اطلاع داد و اعلام کرد: هر چند که این مطالعات به طول انجامیده است، ولی اگر منتج به نتیجه مثبت گردد، رضایت همه مردم به خصوص علاقمندان به فرهنگ و تاریخ فاخر منطقه را در پی خواهد داشت.

ساوری از برگزاری جلسات متعدد با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و استاندار گلستان در این خصوص اطلاع داد و افزود: نمی گردد الان داربست ها را برداشت و طرح مطالعاتی را متوقف کنیم تا با دستان خودمان زمینه ساز تخریب کامل این سازه بزرگ جهانی شویم.

وی با اشاره به اینکه آلودگی های محیط به روی برج اثر گذاشته و این اثرگذاری روز به روز بیشتر می گردد، توضیح داد: شهرداران وقت گنبد کاووس به عنوان مدیران شهری با مجوزهای خلاف قانون برای ساخت و سازهای حاشیه برج و بدون رعایت حریم زمینه ساز تخریب برج قابوس شده اند.

این مقام مسئول تکان های شدید ناشی از ساخت و سازهای غیرمجاز را از عوامل بسیار مخرب بروی برج دانست و اعلام کرد: آجرهای برج با حالتی به خصوص و معماری منحصر بفرد بدون استفاده از هیچگونه موادی به روی هم سوار شده اند و باید در بازسازی بتوانیم مواد متناسب با خود برج را با آن همگن کنیم تا باعث بقای برج گردد.

وی از عدم طرح دعوی تا به این لحظه بر علیه مدیریت شهری گنبد کاووس اطلاع داد و گفت: آنچه در اقدام اولیه لازم بود، متوقف کردن تداوم صدور مجوزهای ساخت و ساز در حاشیه برج بود که پیروز شده ایم و در حال حاضر شاهد همکاری شهردار گنبد کاووس در تأمین بخشی از بودجه بازسازی هستیم و قطعاً عملیات احیای برج را با استفاده از همه ظرفیت ها پیگیری خواهیم کرد.

منبع: همگردی
انتشار: 30 آبان 1402 بروزرسانی: 30 آبان 1402 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 2344

به "برج قابوس به دلایل مختلف دچار ترک و آسیب شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برج قابوس به دلایل مختلف دچار ترک و آسیب شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید