برترین تزیینات مساجد ایران؛ از مسجد امام تا نصیرالملک

به گزارش سیلور 7، یکی از شاهکارهای معماری ایران را می توان مساجد آن دانست که با تزیینات آجرکاری، کاشی کاری، گچ بری، آینه کاری و... موجب حیرت و تحسین هر گردشگری می شوند.

برترین تزیینات مساجد ایران؛ از مسجد امام تا نصیرالملک

در میان شاهکارهای معماری ایران که بیشترین بازدیدنمایندگان را جذب می نمایند، می توان به مساجد اشاره نمود. تزیینات این مساجد هر بیننده ای را مبهوت خود می نماید و تجلی کمال، تقارن و زیبایی ریاضی و هندسه را می توان در آن ها مشاهده کرد. در این مقاله قصد داریم که بعضی از زیباترین تزیینات مساجد ایران را به شما معرفی کنیم که مطمئناً عاشق آن ها خواهید شد.

مسجد شیخ لطف الله اصفهان

مسجد شیخ لطف الله اصفهان به علت اینکه نه مناره دارد و نه دارای شبستان ورودی (حیاط) است و بعلاوه ورودی آن پله می خورد، مشابه سایر مساجد نیست. در واقع این مسجد به منظور مقتضیات تقارنی میدان نقش دنیا (قرار گرفتن مسجد روبه روی عمارت عالی قاپو) فاقد شبستان و صحن ورودی است. یکی از شاهکارهای بی نظیر معماری را در محراب این مسجد می توان مشاهده کرد؛ در این محراب کاشی کاری های معرق و مقرنس های بسیار ظریفی به چشم می خورد. مسجد شیخ لطف الله اصفهان را به خاطر گنبد خارج از مرکز و رنگ طلایی کاشی کاری های آن نیز می شناسند که با حرکت خورشید، رنگ آن تغییر می نماید. رنگ های سبز و آبی کاشی کاری ها در دیوارهای آن خودنمایی می نماید؛ اما مجذوب کننده ترین بخش این مسجد را شاید بتوان گنبد آن دانست که طراح های اسلیمی با نزدیک شدن به مرکز گنبد، کوچک تر می شوند و توجه بازدیدنمایندگان را به سمت این گنبد راهنمایی می نمایند.

اگر به اصفهان سفر می کنید، خبرنگاران لیست کاملی از جاهای دیدنی اصفهان را نیز در اختیار شما قرار داده است تا بتوانید اطلاعات لازم درباره هر جاذبه گردشگری را از جمله آدرس، موقعیت مکانی روی نقشه، ساعات بازدید و... به دست آورده و برای انتخاب تورهای اصفهان، راحت تر برنامه ریزی کنید.

مسجد جامع یزد

مسجد جامع یزد به شیوه یک ایوانی و در طی حدود 100 سال و سه دوره در دل کویر بنا شده است. این مسجد که 900 سال قبل یک آتشکده بوده است، اکنون به واسطه دو مناره 52 متری اش بخشی از خط افق یزد را تشکیل می دهد. این مسجد یکی از زیباترین مساجد دوره تیموری است که از نظر کاشی کاری، سردر رفیع، مناره ها و کتیبه در زمره زیباترین شاهکارهای معماری قرن نهم هجری قمری قرار می گیرد. صلیب شکسته که نماد بی نهایت و تولد و مرگ و جاودانگی محسوب می گردد، در میان خطوط کوفی کلمه علی در زیر گنبد مخفی شده است.

کاشی کاری های لانه زنبوری فیروزه ای، خطوط کوفی و گچ بری های زیبا تنها بخشی از هنر تزیینی در این مسجد است که تحسین هر بیننده ای را به همراه دارد، به طوری که ترغیب می گردد دوربین خود را به دست گرفته و عکس های یادگاری بگیرد. نکته قابل توجه دیگر در ساختمان مسجد جامع یزد، مسئله ایجاد روشنایی غیرمستقیم از طریق انعکاس نور از گچ سفید گنبد و دیوارها است.

اگر می خواهید به یزد سفر کنید، خبرنگاران انواع تورهای لحظه آخری یزد را در اختیارتان قرار داده است تا بتوانید با مقایسه قیمت، امکانات تورها و بعلاوه آژانس های برگزارنماینده، تور دلخواهتان را با هزینه کمتری رزرو کنید.

مسجد نصیرالملک شیراز

زمانی که گردشگران شیراز وارد مسجد نصیرالملک می شوند، نه تنها قدم به دنیایی از رنگ و نور و معماری می گذارند، بلکه زمانی که نور خورشید از پنجره های ارسی با شیشه های رنگارنگ به آن ها می تابد، بخشی از این مسجد می شوند. مسجد نصیرالملک از دیدگاه کاشی کاری از ارزنده ترین مساجد ایران و از دیدگاه ساختمان سازی به ویژه مقرنس بی مانند است. وجود کاشی کاری های صورتی رنگ و نورهای رنگی مختلف که زیبایی فضای داخلی را دوچندان می نمایند، باعث شده است که به اینجا مسجد صورتی نیز بگویند. شیشه های رنگی، کاشی کاری ها و فرش های این مسجد همگی یک شاهکار هنری خلق نموده اند.

برای رفتن به این شهر زیبا و بازدید از طبیعت بی نظیرش می توانید برترین و مقرون به صرفه ترین بلیط هواپیما به مقصد شیراز را در خبرنگاران جستجو نموده و تهیه کنید، چراکه جستجوی آسان و تنوع قیمت بلیط ها از ده ها فروشنده معتبر، به شما این امکان را می دهد تا مقرون به صرفه ترین بلیط به مقصد مورنظرتان را پیدا کنید.

مسجد امام اصفهان

مسجدشاه که به نام های مسجد سلطانی، مسجد جامع عباسی و از پس از انقلاب 1357 ایران به مسجد امام نیز معروفیت دارد، مهم ترین مسجد تاریخی اصفهان و یکی از مساجد میدان نقش دنیا است که در طی دوران صفوی ساخته شد و از بناهای مهم معماری اسلامی ایران به شمار می رود. این بنا شاهکاری جاویدان از معماری، کاشی کاری و نجاری در قرن یازدهم هجری است. کاشی کاری های زرد، سبز و آبی بخش اعظمی از دیوارها و سقف های این مسجد را فراگرفته اند.

نمای حیاط مسجد نیز به دالان ها، طاقچه ها، توده های مقرنس های روشن و نوارهای درازی از کتیبه های سفید درخشان آراسته شده و سراسر آن از کاشی های هفت رنگ الوان پوشیده شده است. خطوط اسلامی، طاق های متقارن و گنبد باشکوه این مسجد باعث شگفتی هر گردشگری خواهد شد، به نحوی که ترجیح می دهند با خوابیدن روی زمین، تمام زوایای این شاهکار هنری را دیدن نمایند و از آن لذت ببرند. با توجه به تالار بسیار بزرگ آن با کاشی کاری های زیبایی که مثل یک طاووس بال های خود را گسترده است ـ طاق هایی با طراحی های گل و مرغ و طرح های منحصربه فرد روی هر گنبد ـ به نظر می رسد گردشگران به سختی بتوانند برترین نقطه مسجد را معین نمایند.

حرم حضرت معصومه (س)

حرم حضرت معصومه (س) در قم تزیینات خارق العاده ای دارد که باعث می گردد بازدیدنمایندگان زمان بیشتری را برای دیدنی این همه زیبایی اختصاص دهند. علاوه بر الگوهای مختلف هندسی و گل که حس و حال زنانه ای به این حرم داده اند، هر بخش از سقف این حرم با طرح های مختلفی تزیین شده است. با اینکه شاید قم جزو مقاصد معروف گردشگری نباشد، اما بازدید از این مجموعه و دیدنی هنر خیره نماینده به کار رفته در آن می تواند برای هر گردشگری مجذوب کننده و به یادماندنی باشد.

شما می توانید جاهای دیدنی قم را در خبرنگاران مشاهده کنید و برای سفرتان به سایر نقاط این استان برنامه ریزی کنید.

مسجد وکیل

مسجد وکیل یا مسجد سلطانی، مسجدی تاریخی مربوط به دوره زندیان در شیراز است که به دستور کریم خان زند ساخته شد. این مسجد در سمت غرب بازار وکیل قرار گرفته است و با اینکه شاید زرق و برق مسجد نصیرالملک را نداشته باشد، اما تلفیق دیوارهای آجری ساده با سقف های کاشی کاری شده می تواند برای هر بیننده ای مجذوب کننده باشد. شبستان جنوبی با ستون های سنگی یک پارچه و مارپیچ از شاخصه های معماری ایرانی و از منطقه ها دیدنی این مسجد است که 48 ستون سنگی یک پارچه دارد. کاشی کاری صحن و ایوان های شمالی و جنوبی نیز بسیار زیبا و از انواع هفت رنگ و معرق هستند.

برای سفر به شیراز، با استفاده از امکان مقایسه قیمت تورهای متنوع شیراز از آژانس های مختلف که در خبرنگاران فراهم شده است، مقرون به صرفه ترین و برترین تورها برای سفرتان را پیدا و بخرید.

آرامگاه شاه چراغ

شاهچراغ، نام مسجد و آرامگاهی در شیراز است که احمد بن موسی، پسر ارشد امام موسی کاظم (ع) و بعلاوه محمد بن موسی، از برادران امام رضا (ع)، در آن به خاک سپرده شده اند. درون حرم را با به کار بردن آینه های ریز رنگین، به سبکی هنرمندانه تزیین نموده و انواع خط های زیبای فارسی و عربی، تزیین نماینده نمای اطراف آینه ها و کاشی کاری های زیبا شده است. در این حرم شاهد گنبدی با کاشی کاری آبی نیز خواهید بود. این آرامگاه برخلاف سایر مساجد دارای فضای داخلی مملو از آینه کاری و قطعات ریز شیشه است که هنگام ورود احساس متفاوتی در بازدیدنمایندگان ایجاد می نماید و به همین علت می توان آن را یکی از زیباترین مساجد ایران به حساب آورد.

منبع: کجارو / theculturetrip.com / fa.wikipedia.org
انتشار: 13 اسفند 1400 بروزرسانی: 13 اسفند 1400 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 2022

به "برترین تزیینات مساجد ایران؛ از مسجد امام تا نصیرالملک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین تزیینات مساجد ایران؛ از مسجد امام تا نصیرالملک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید