تغییرات قیمت گوشی های گوگل پیکسل در 5 سال گذشته

به گزارش سیلور 7، اگرچه گوگل یکی از مهم ترین شرکت های فعال در حوزه نرم افزار محسوب می گردد، اما طی سال های گذشته تا حدی وارد بازار سخت افزار هم شده است. این شرکت پس از اینکه گوشی های نکسوس توجه زیادی را جلب کردند، تصمیم گرفت با عرضه گوشی های گوگل پیکسل به طور مستقیم وارد بازار موبایل گردد.

تغییرات قیمت گوشی های گوگل پیکسل در 5 سال گذشته

اگرچه گوگل همچنان در زمینه سخت افزاری ضعف های زیادی دارد، ولی گوشی های گوگل پیکسل به لطف بهره گیری از نرم افزار عالی توانسته اند در مرکز توجه قرار بگیرند. برای آنالیز تغییرات این گوشی ها، در ادامه قیمت آن ها را از سال 2016 مورد آنالیز قرار می دهیم.

گوگل پیکسل - قیمت: 649-869 دلار

اولین گوشی پیکسل با قیمت پایه 649 دلار معرفی گردید که در مقایسه با پرچم داران فعلی، قیمت مناسبی محسوب می گردد. اما برای مقایسه باید بگوییم که در آن سال گلکسی اس 7 با قیمت 689 دلار معرفی گردید. همچنین مدل اج اس 7 هم 779 دلار قیمت داشت که فقط اندکی گران تر از گوشی 769 دلاری پیکسل ایکس ال بود. گران ترین مدل پیکسل ایکس ال هم با قیمت 869 دلار راهی بازار شد.

با وجود اینکه اولین گوشی های پیکسل از نظر سخت افزاری حرف چندانی برای گفتن نداشتند، اما گوگل با اعتماد به نفس برای این گوشی قیمت بالایی در نظر گرفت. بدنه این گوشی ها خیلی راحت خط خطی می شد، ضد آب نبودند و دوربین اصلی هم فاقد لرزشگیر اپتیکال بود. در عوض، گوگل اسیستنت، پیکسل لانچر و امکانات نرم افزاری مربوط به عکاسی HDR+ توانستند این گوشی ها را بر سر زبان ها بیندازند. تا به امروز، نرم افزار به عنوان یکی از مهم ترین دلایل خرید گوشی های پیکسل باقی مانده است.

گوگل پیکسل 2 - قیمت: 649-949 دلار

پیکسل 2 با قیمت پایه 649 دلار معرفی گردید ولی این شرکت برای پیکسل ایکس ال قیمت ها را افزایش داد و دو مدل آن با قیمت های 849 و 949 دلار راهی بازار شدند. این افزایش قیمت باعث شد پیکسل ایکس ال 2 به طور مستقیم با گوشی 850 دلاری گلکسی اس 8 پلاس مقایسه گردد. این در حالی بود که گوشی پیکسل 2 ایکس ال از نظر عمر باتری و نمایشگر مسائل مختلفی داشت و ضمناً زودتر از رقبا جک هدفون را حذف نموده بود.

البته گوگل برای این گوشی ها از تراشه موسوم به Pixel Visual Core استفاده کرد که برای پردازش های تصاویر استفاده می شد و به بهبود کیفیت دوربین یاری کرد. مانند نسل قبلی، سری پیکسل 2 هم از نظر سخت افزاری پر زرق وبرق نبودند ولی از نرم افزار و دوربین عالی بهره می بردند.

گوگل پیکسل 3 - قیمت: 799-999 دلار

پیکسل 3 با قیمت پایه 799 دلار راهی بازار شد و این یعنی کاربران با افزایش قیمت 150 دلاری نسبت به دو نسل قبلی روبرو شدند. همچنین پیکسل 3 ایکس ال هم با افزایش 50 دلاری روبه رو شد و مدل 128 گیگابایتی آن با قیمت 999 دلار به دست کاربران رسید. برای یک گوشی دارای 4 گیگابایت حافظه رم و فقط یک دوربین اصلی، چنین قیمتی بسیار بالا بود. در آن سال سامسونگ و اپل عرضه گوشی های با قیمت بیش از 1000 دلار را شروع کردند و به نظر می رسد گوگل نمی خواسته از این قافله عقب بماند.

البته گوگل برای توجیه این افزایش قیمت، امکاناتی مانند مقاومت در برابر نفوذ آب، نمایشگر P-OLED، دوربین سلفی واید و شارژ بی سیم را برای این گوشی ارائه کرد. البته بریدگی نمایشگر غول پیکر پیکسل 3 ایکس ال و عمر باتری پایین آن با اعتراض های زیادی روبه رو شد.

گوگل پیکسل 3a - قیمت: 399-479 دلار

در سال 2019 گوگل با عرضه پیکسل 3a استراتژی خود را تا حدی تغییر داد. این گوشی با قیمت 399 دلار (پیکسل 3a ایکس ال با قیمت 479 دلار) توجه هواداران گوشی های مقرون به صرفه را به خود جلب کرد. بدنه های پلاستیکی، حاشیه های ضخیم تر و حافظه کندتر آن ها با توجه با قیمت پایین این گوشی ها قابل قبول بودند. از همه مهم تر، این گوشی ها از دوربین عالی بهره می بردند.

روی هم رفته اگرچه پیکسل 3a ایکس ال نسبت به گوشی های هم قیمت خود جذابیت چندانی نداشت، اما در عوض پیکسل 3a در بازارهای کشورهای غربی جلب توجه گسترده ای کرد.

گوگل پیکسل 4 - قیمت: 799-999 دلار

گوشی های گوگل پیکسل 4 با همان قیمت نسل قبلی معرفی گردیدند. این دو گوشی برای اولین بار از دو دوربین اصلی بهره مند شدند و این دو گوشی مجهز به نمایشگر 90 هرتز باکیفیت بودند. همچنین باید به سیستم راداری سولی هم اشاره کنیم که البته این مشخصه با استقبال کاربران روبرو نشد. اگرچه گوشی های پیکسل 4 همچنان دارای نرم افزار عالی و دوربین های باکیفیت بودند، اما این ویژگی ها نمی توانستند دیگر ضعف ها را به طور کامل پوشش دهند.

گوگل پیکسل 4a - قیمت: 349-499 دلار

پیکسل 4a کاهش قیمت 50 دلاری نسبت به نسل قبلی عرضه شد و این نخستین باری بود که گوگل قیمت نسل جدید گوشی خود را کاهش می داد. این گوشی از توان پردازشی مناسبی بهره می برد، دوربین آن عالی است و بار دیگر شاهد بهره گیری از نرم افزار فوق العاده گوگل هستیم. با این حال، در سال 2020 گوشی هایی مانند آیفون SE، وان پلاس نورد و گلکسی A51 رقیب قدری برای آن بودند.

گوگل برای سری 4a مدل ایکس ال را عرضه نکرد و در عوض شاهد معرفی مدل 5G بودیم که از اسنپدراگون 765G بهره می برد. این گوشی با قیمت 499 دلار راهی بازار شد و به همین خاطر اختلاف قیمت زیادی بین آن و پیکسل 4a وجود دارد.

گوگل پیکسل 5 - قیمت: 699 دلار

گوگل پیکسل 5 جدیدترین گوشی پرچم دار این شرکت محسوب می گردد. این گوشی با قیمت 699 دلار راهی بازار شد و این یعنی قیمت پایین تری نسبت به پیکسل 3 و پیکسل 4 دارد. با این حال گوگل برای دستیابی به این قیمت، بعضی ویژگی های رایج در بین گوشی های پرچم دار را کنار گذاشته است.

این گوشی از تراشه میان رده اسنپدراگون 765G بهره می برد، ولی ضد آب است و از شارژ بی سیم هم پشتیبانی می نماید. در پنل پشتی آن کنار دوربین اصلی، شاهد دوربین واید 16 مگاپیکسلی جدیدی هستیم. به نظر می رسد فروش بالای پیکسل 3a و در عین حال فروش پایین تر از انتظار پیکسل 4 گوگل را به این نتیجه رسانده که به جای ویژگی های پر زرق وبرق، ویژگی های ضروری را با قیمت پایین تری ارائه دهد.

سخن آخر

اگرچه طی سال های گذشته روی هم رفته قیمت گوشی های پیکسل افزایش پیدا نموده، ولی این شرکت در سال 2020 نشان داد که می خواهد این رویه را تغییر دهد. فروش بالاتر گوشی های سری پیکسل a نشان داده که این گوشی های ارزان قیمت هواداران بیشتری دارند و به همین خاطر در این سال پیکسل 5 هم با قیمت مناسب تری معرفی گردید.

به نظر شما آیا گوگل در سال 2021 پرچم دار گران قیمتی عرضه می نماید یا اینکه رویکرد فعلی را ادامه می دهد؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با ما و دیگران در میان بگذارید.

  • 5 ویژگی که از گوگل پیکسل تاشو انتظار داریم

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 13 فروردین 1400 بروزرسانی: 13 فروردین 1400 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 1571

به "تغییرات قیمت گوشی های گوگل پیکسل در 5 سال گذشته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییرات قیمت گوشی های گوگل پیکسل در 5 سال گذشته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید