دوربین گوشی شما به چند مگاپیکسل احتیاج دارد؟

به گزارش سیلور 7، تعداد مگاپیکسل دوربین گوشی سال هاست که در مرکز توجه شرکت ها و کاربران قرار گرفته است. به همین دلیل در تبلیغات گوشی ها، معمولا روی این عدد مانور می دهند. برای بعضی افراد تصمیم گیری در خصوص اینکه چند مگاپیکسل کافی است، کار ساده ای محسوب نمی گردد. بنابراین در این مطلب قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که دوربین گوشی شما در نهایت به چند مگاپیکسل احتیاج دارد؟

دوربین گوشی شما به چند مگاپیکسل احتیاج دارد؟

افسانه های مربوط به مگاپیکسل

شرکت ها در تبلیغات گوشی های خود، معمولا عدد مگاپیکسل را بر عنوان یک فاکتور بسیار مهم برای کیفیت عکس ها مطرح می نمایند. به عنوان مثال مدل های اولترا گلکسی S20، S21 و S22 همگی از دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی استفاده می نمایند و در نتیجه این مشخصه در مرکز توجه تبلیغات زیادی از این گوشی ها قرار گرفته است. بنابراین بسیاری از کاربران معمولی همچنان بر این باور هستند که تعداد مگاپیکسل بیشتر به معنای کیفیت بهتر دوربین است.

با این حال در این میان باید به گوشی هایی مانند آیفون 13 پرو مکس و گوگل پیکسل 5 اشاره کنیم که با دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی راهی بازار شده اند. دوربین هر دو گوشی یکی از برترین ها محسوب می شوند و این در حالی است که خبری از مگاپیکسل بالا نیست. بنابراین اگر ارتباط مستقیمی بین مگاپیکسل و کیفیت دوربین گوشی وجود ندارد، پس اصلا چرا شرکت ها در پی افزایش تعداد مگاپیکسل هستند؟ برای پاسخ به این سوال، ابتدا باید مگاپیکسل را تعریف کنیم.

مگاپیکسل چیست؟

طبیعتا برای درک بهتر مگاپیکسل، باید به ماهیت پیکسل های موجود در سنسور دوربین اشاره کنیم. پیکسل ها بلوک های بسیار کوچکی در سنسور هستند که نور را جذب می نمایند. هر مگاپیکسل هم به معنای 1 میلیون از این پیکسل ها است. بنابراین وقتی می گوییم یک سنسور 12 مگاپیکسلی است، یعنی در سنسور آن 12 میلیون پیکسل تعبیه شده است. اما این اعداد چگونه بر کیفیت دوربین تاثیر می گذارند؟

چگونه تعداد مگاپیکسل بر کیفیت دوربین تاثیر می گذارد؟

نور در عکاسی اهمیت بسیار زیادی دارد. هرچقدر نور بیشتر راهی سنسور گردد، کیفیت عکس های ثبت شده بهبود پیدا می نماید. به همین دلیل با بزرگ تر شدن اندازه پیکسل ها، سنسور می تواند نور بیشتری را جذب کند. بنابراین هرچقدر اندازه پیکسل ها کوچک تر باشد، نور کمتری جذب سنسور می گردد و کیفیت عکس ها هم دچار افت خواهد شد.

البته در کل اوضاع به این سادگی ها نیست اما اساسا پیکسل ها به همین شکل عمل می نمایند. لازم به ذکر است اندازه پیکسل همان مگاپیکسل نیست. اندازه پیکسل به مساحت هر کدام از پیکسل ها گفته می گردد و همانطور که گفتیم، تعداد مگاپیکسل مربوط به تعداد پیکسل های تعبیه شده در سنسور است. اما چه ارتباطی بین اندازه پیکسل و تعداد مگاپیکسل وجود دارد؟

فرض کنید تصویر زیر کلیت سنسور را نشان می دهد و این مربع ها هرکدام یک پیکسل هستند.

در تصویر بالا به علت اینکه پیکسل ها بزرگ تر هستند، فقط تعداد اندکی از آن ها می تواند در سنسور قرار بگیرد. اما در تصویر زیر به علت کاهش اندازه پیکسل ها، شاهد پیکسل های بیشتری هستیم.

بنابراین وقتی که با پیکسل های بزرگ تری سروکار داریم، طبیعتا تعداد مگاپیکسل موجود در سنسور دوربین هم کاهش پیدا می نماید. البته این موضوع به معنای این نیست یک سنسور مبتنی بر مگاپیکسل کمتر، لزوما کیفیت بهتری ارائه می دهد. در زمینه کیفیت سنسور، اندازه خود سنسور هم اهمیت بسیار زیادی دارد.

به زبان ساده، سایز سنسور ارتباط مستقیمی با اندازه پیکسل ها و تعداد آن ها دارد. طبیعتا قرار دادن تعداد زیادی پیکسل در یک سنسور کوچک اصلا منطقی نیست. به همین دلیل مثلا سامسونگ برای دوربین اصلی گلکسی S22 اولترا از سنسور 108 مگاپیکسلی بسیار بزرگی استفاده می نماید.

چند مگاپیکسل برای دوربین گوشی کافی است؟

با توجه به توضیحات ارائه شده، احتمالا به این نتیجه رسیده اید که مگاپیکسل بیشتر مزیت خاصی ندارد. اما باید بگوییم که در صورت افزایش مگاپیکسل، جزئیات تصویر هم افزایش پیدا می نماید و به همین دلیل برای چاپ تصاویر بزرگ تر مثمر ثمر واقع می گردد. از سوی دیگر باید به بهبود زوم دیجیتال اشاره کنیم. بنابراین گوشی های مبتنی بر دوربین های 108 مگاپیکسلی و بالاتر، در زمینه زوم دیجیتال حرف بیشتری برای گفتن دارند.

اما در کل اگر سنسور بزرگ است، از لنز خوبی بهره می برد و مبتنی بر نرم افزار قدرتمندی است، پس در این صورت مگاپیکسل بیشتر منجر به افت کیفیت نمی گردد.

در نهایت با وجود اینکه در حال حاضر شاهد استفاده از دوربین های 200 مگاپیکسلی هستیم، به طور کلی رزولوشن حدودا 48 مگاپیکسلی حداکثر حد ایدئال سنسور های موبایل محسوب می گردد. به همین دلیل جدیدترین گوشی های گوگل پیکسل از دوربین 50 مگاپیکسلی و مدل های پرو آیفون 14 از دوربین 48 مگاپیکسلی بهره می برند. یک سنسور بزرگ با استفاده از این اندازه مگاپیکسل، می تواند در کنار کیفیت خوب، جزئیات مناسبی را هم ثبت کند. اما طبق آنالیز های انجام شده، دوربین های 200 مگاپیکسلی هم مزایای محسوسی ارائه نمی نمایند و شرکت ها صرفا برای تبلیغات و بازاریابی در پی افزایش این عدد هستند.

منبع: MakeUseOf

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 17 مهر 1401 بروزرسانی: 17 مهر 1401 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 2194

به "دوربین گوشی شما به چند مگاپیکسل احتیاج دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوربین گوشی شما به چند مگاپیکسل احتیاج دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید