توسعه سیستم فیلتر هوای ویروس کش

به گزارش سیلور 7، محققان دانشگاه کمبریج در مطالعه اخیرشان از توسعه یک سیستم فیلتر هوای ویروس کش که در جذب و نابودی ویروس های مختلف از جمله کروناویروس حیوانی مهارت دارد، خبر دادند.

توسعه سیستم فیلتر هوای ویروس کش

دانشمندان و مهندسان دانشگاه کمبریج در مطالعه اخیرشان یک سیستم فیلتر هوا نانوماده مبتنی بر کربن با قابلیت جذب و از بین بردن ویروس های مختلف از جمله کروناویروس حیوانی از ویروس های خانواده کروناویروس سندرم حاد تنفسی 2(ویروسی که باعث کووید-19 می گردد)، ساخته اند.

نمونه اولیه این سیستم که به وسیله چند گروه مختلف نیز آزمایش شده است مجهز به غشاهای نانولوله کربنی فوق نازک رسانای الکتریکی است. غشاها رسانای این سیستم فیلتراسیون امکان ضدعفونی و از بین بردن ویروس را امکان پذیر می نماید و ویروس ها از جمله بتاکوروناویروس را در چند ثانیه غیرفعال می نماید.

محققان می گویند این سیستم فیلتر هوای چند منظوره در مبارزه با توسعه بیماری های ویروسی هوابرد در بعضی محیط مانند وسایل نقلیه اورژانس، بیمارستان ها، مراکز تفریحی و مراکز آموزشی مفید است. بیماری هوابُرد به بیماری گفته می گردد که در اثر عوامل بیماری زایی که می توانند به وسیله ذرات ریز، به وسیله هوا و مکان منتقل شوند، ایجاد گردد.

این فیلتر قابلیت بسیار بالایی در جذب قطرات مایع تنفسی حامل بسیاری از ویروس ها، از جمله کروناویروس ها را که به وسیله سرفه، صحبت کردن و تنفس فراوری می شوند و ساعت ها در هوا معلق می مانند و بیش از ده ها متر در محیط های بسته حرکت می نمایند، دارد.

به گفته محققان این سیستم فیلتر هوا قابلیت دستیابی به تصفیه هوا تا 99 درصد در عرض 10-20 دقیقه در یک اتاق کوچک یا یک آمبولانس را دارد.

یافته های این مطالعه در مجله Carbon منتشر شد.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 16 آذر 1400 بروزرسانی: 16 آذر 1400 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 1927

به "توسعه سیستم فیلتر هوای ویروس کش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه سیستم فیلتر هوای ویروس کش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید