خبرنگاران جلوگیری از کاهش شنوایی با تابش نور مادون قرمز به گوش

به گزارش سیلور 7، تهران- خبرنگاران- محققان آمریکایی می گویند: تابش نور مادون قرمز به گوش می تواند از یکی از شایع ترین دلایل کاهش شنوایی جلوگیری و حتی شنوایی آسیب دیده را بازیابی کند.

خبرنگاران جلوگیری از کاهش شنوایی با تابش نور مادون قرمز به گوش

به گزارش روز آدینه گروه دانشگاه و آموزش خبرنگاران روزنامه دیلی میل، تحقیقات قبلی نشان می دهد که نور مادون قرمز می تواند از مرگ سلول های مویی گوش که کلید شنوایی هستند جلوگیری کند و هم موجب ترمیم شنوایی گردد.

اکنون محققان دانشگاه میامی در آمریکا سرگرم ارزیابی اثربخشی تابش نور مادون قرمز به گوش در کاهش اثرات قرار گرفتن در معرض سر و صدا هستند.

در این آزمایش بالینی که با حضور 100 فرد سالم در دانشگاه میامی انجام می گردد، شرکت نمایندگان در چهار نوبت در معرض سطح ایمن سر و صدا قرار می گیرند. نیمی از شرکت نمایندگان به مدت 30 دقیقه تحت درمان با نور مادون قرمز و مابقی تحت درمان با نور شمع قرار خواهند گرفت.

بعلاوه در این کارآزمایی بالینی آزمایشات مختلفی برای ارزیابی اثرات نور بر رفتار سلول های مو انجام خواهد شد. یکی از این آزمایشات انتشار otoacoustic - صدای ناشی از حرکت سلول های مویی هنگام واکنش به سر و صدا را میزان می گیرد.

جیدیپ ری، استاد گوش و حلق و بینی و عصب شناسی در دانشگاه شفیلد، گفت: نورومدولاسیون مادون قرمز مفهومی بسیار امیدوارنماینده و نسبتاً نو است. در صورتی که نتیجه این درمان در مقیاس بزرگتر موفقیت آمیز باشد، این درمان مهیج است و می تواند یک گزینه اصلی برای کاهش شنوایی باشد.

قرار گرفتن در معرض سر و صدا یکی از دلایل اصلی کاهش شنوایی است که حدود 11 میلیون نفر در انگلیس تا حدی آن را تجربه می نمایند.

بیشترین کاهش شنوایی ناشی از سر و صدا (NIHL) در اثر آسیب و مرگ سلول های مویی گوش داخلی ایجاد می گردد. سلول های مویی گوش، ارتعاشات صدا را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می نمایند که در امتداد عصب شنوایی رله شده و به مغز منتقل می شوند.

انسان با تعداد نسبتاً کمی از این سلول های مویی شنوایی متولد می شوند؛ به طوری که در هر گوش حدود 15 هزار سلول مویی وجود دارد و با افزایش سن، بیماری و قرار گرفتن در معرض سر و صدای زیاد، تعداد آنها کاهش می یابد.

سلول های مویی گوش انسان دوباره رشد نمی نمایند، بنابراین با از بین رفتن آنها برای همواره از بین می فرایند.

در حال حاضر هیچ درمانی برای کاهش شنوایی وجود ندارد. بعضی تحقیقات اخیر بر روی نور مادون قرمز یا نور نزدیک به مادون قرمز (NIR) متمرکز شده است.

نور مادون قرمز در حال حاضر در پزشکی برای ترمیم زخم استفاده می گردد.

تصور می گردد که نور مادون قرمز می تواند خون رسانی غنی از اکسیژن را به ناحیه هبود بخشد و موجب تسکین درد گردد.

تحقیقات نشان داده است که نور مادون قرمز هم می تواند از کاهش شنوایی ناشی از سر و صدا جلوگیری و هم می تواند این عارضه را ترمیم کند. در یکی از مطالعات که به تازگی در مجله Peer Journal گزارش شده است، موش هایی که به مدت 10 دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض سر و صدای زیاد با نور مادون قرمز درمان شدند کمتر از موش هایی که تحت درمان این نور قرار نگرفته بودند، دچار کاهش شنوایی شدند.

محققان دانشکده پزشکی Charite در برلین که این مطالعه را انجام داده بودند، گفتند: نتایج ما نشان می دهد که یک پیش درمانی دستکم 10 دقیقه ای با نور مادون قرمز باعث محافظت قابل توجهی از شنوایی در برابر قرار گرفتن در معرض سر و صدا ارائه می دهد.

منبع: ایرنا
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 1806

به "خبرنگاران جلوگیری از کاهش شنوایی با تابش نور مادون قرمز به گوش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران جلوگیری از کاهش شنوایی با تابش نور مادون قرمز به گوش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید