ساماندهی محوطه تاریخی توس

به گزارش سیلور 7، در پیغام علی اصغر مونسان به مناسبت این روز آمده است: فردوسی را نگاهبان زبان فارسی می دانند، از آن رو که با سرایش یکی از بزرگ ترین منظومه های حماسی دنیا به زبان فارسی حیاتی دوباره و به فرهنگ و ادبیات کشورمان غنایی افزون بخشید.

ساماندهی محوطه تاریخی توس

بی تردید گرامیداشت مقام و منزلت فردوسی، پاسداشت بخشی ارزشمند از گنجینه میراث فرهنگی این مرز و بوم است. بر این سیاق وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در کنار اقدامات متعددی که برای توس انجام داده، ساماندهی و بازپیرایی محوطه تاریخی توس را نیز دنبال نموده است تا شرایط حضور گردشگران داخلی و خارجی در آرامگاه فردوسی تسهیل گردد.

ضمن عظیمداشت یاد و نام بلند حکیم توس، فرارسیدن روز فردوسی را به همه ایرانیان و دوستداران زبان فارسی در سراسر دنیا تبریک و تهنیت می گویم.

مونسان در آذرماه 99 گفته بود: برای بازسازی و بهسازی این منطقه تاریخی و فرهنگی ارزشمند، 90 میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است. او همچنین از تهیه و تکمیل پرونده محوطه تاریخی توس برای ثبت در فهرست دنیای یونسکو خبر داده بود.

پرونده چشم انداز فرهنگی توس از سال 86 در فهرست موقت یونسکو ثبت شده است. در سایت یونسکو نوشته شده توس یکی از اماکنی است که دیرینه ترین بقایای حیات انسان را در خود جای داده است و امروز عظیم ترین شهر مذهبی دنیا اسلام شناخته می گردد. این شهر شاهد تمدن های متفاوتی بوده است (چرخه فرهنگی). توس زادگاه بسیاری از فرهیختگان ایرانی است.

ایسنا نوشت، سکونت و ساخت وساز روی عرصه تاریخی، خدشه دار شدن منظر توس به دنبال نصب دکل های برق و فعالیت غیرمجاز معادن از جمله موانع ثبت دنیای توس بوده و به نظر می رسد تا ثبت دنیای آن راهی طولانی در پیش باشد.

منبع: گردشبان
انتشار: 18 خرداد 1400 بروزرسانی: 18 خرداد 1400 گردآورنده: silverseven.ir شناسه مطلب: 1684

به "ساماندهی محوطه تاریخی توس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساماندهی محوطه تاریخی توس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید